Avatar billede pece Nybegynder
29. december 2003 - 11:35 Der er 5 kommentarer

Afspilning af mp3-filer fra CD - rækkefølge af numrene

På det seneste har jeg eksperimenteret med at overføre en hel del mp3-filer til cd - det er typisk hele albums jeg har lagt på cd hvor hver folder så indeholder et album.

Mens filerne befandt sig på harddisken brugte jeg meget tid på at redigere mp3-tags'ne på de enkelte numre - titel, albumnavn og, ikke mindst, tracknumber.

Til min store ærgrelse viser det sig at såvel RealPlayer som Microsoft Media Player tilsyneladende er bedøvende ligeglade med de tracknumre jeg har angivet - de afspiller vist numrene i den fysiske filnavn-orden i stedet? Jeg troede da at man i det mindste kunne sortere på tracknumre eller lignende?

Jeg kan se at tracknumrene stadig befinder sig på filerne på cd'en - både ved at klikke 'egenskaber' men også f.eks. i WMP når jeg placerer musen over en titel. Men jeg kan altså ikke få numrene afspillet i den korrekte rækkefølge.

Kender nogen en løsning - eventuelt et andet afspilleprogram som kan sortere på tracknumber.

Hilsen Flemming
Avatar billede pwm Nybegynder
29. december 2003 - 11:42 #1
Jeg plejer at putte tracknummeret i starten af filnavnet:
01 kunstner1 - titel på sang1
02 kunstner2 - titel på sang2
osv.
normalt synes jeg dog det er ligemeget, men hvis du har en cd som "hvad snakker du om", så er det ret vigtigt de bliver afspillet i den rigtige rækkefølge...
Avatar billede pwm Nybegynder
29. december 2003 - 11:55 #2
nå ja... det skulle vel have været et svar, sorry ;)
Avatar billede pece Nybegynder
29. december 2003 - 13:29 #3
Det skal altså åbenbart forstås således at tracknumber-oplysningen ikke kan bruges til nogetsomhelst?  Bortset fra at den kan vise hvad nummer sangen var på det oprindelige album.

Er det virkelig korrekt at man ikke kan have gavn af den til sortering eller lignende ?
Avatar billede pwm Nybegynder
29. december 2003 - 13:45 #4
tjaa, winamp (2.91) kan i hvert fald ikke sortere efter track nummer... men den kan sortere efter "path" og fil-navn, og derfor er det lidt smart at gøre som jeg skrev før...
så, ja, du har nok ret i at man ikke rigtig kan bruge det til noget...
Avatar billede pece Nybegynder
05. januar 2004 - 14:49 #5
I de stille juledage fandt jeg selv en løsning på problemet. Man skal i Windows Media Player vælge 'Media Library' og så vælge 'Tilføj' - herefter vælges en folder fra cd'en - denne placerer sig så under 'Album' og her tager den fint hensyn til eventuelle track-numre.

Hilsen Flemming