Avatar billede benne_ Nybegynder
28. december 2003 - 00:50 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Rettigheder på koncept

Jeg har surfet lidt i udlandet, og fundet ud af en service, som jeg faktisk har brugt i lang tid, ikke eksisterer i DK...

Men hvordan får jeg oplysninger omkring rettigheder på konceptet?
Avatar billede dna Nybegynder
28. december 2003 - 00:58 #1
Må klart melde ud, at jeg ikke ved noget om emnet, men kan man godt have rettigheder på et koncept?

Snakker man så ikke om monopol - og det mener jeg ikke, at vi har.

dna
Avatar billede benne_ Nybegynder
28. december 2003 - 01:01 #2
Internet-servicen bygger på et meget brug koncept - også i Danmark, men det er funktionen/produktet af det der er specielt...
Vil bare være på den rigtige side af loven, med hvor mange ideer jeg kan tillade mig at låne
Avatar billede rkjdk Nybegynder
28. december 2003 - 01:07 #3
må man høre noget om projektet? :)
Avatar billede benne_ Nybegynder
28. december 2003 - 01:08 #4
rkjdk: nu er jeg jo ikke så meget for at lukke så meget ud på nuværende tidspunkt, da jeg ikke kan se andre har udnyttet den del af markedet i DK endnu ;)
Avatar billede rkjdk Nybegynder
28. december 2003 - 01:09 #5
cmon? :)
Avatar billede benne_ Nybegynder
28. december 2003 - 01:11 #6
rkjdk: Så skal du have et meget godt argument ;)
Avatar billede benne_ Nybegynder
28. december 2003 - 01:15 #7
Men hvis det bliver aktuelt kan jeg godt bruge en god grafiker :)
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
28. december 2003 - 11:43 #8
Et koncept og dets enkeltdele er copyrightbeskyttet som intellektuelt værk og kan ikke lovligt gøres til genstand for kopiering i nogen form. Så i dit tilfælde må løsningen være at kontakte koncepthaver og søge om tilladelse til at anvende det i et afgrænset område. F.eks. afgrænset geografisk eller tematisk.
Avatar billede dna Nybegynder
28. december 2003 - 11:59 #9
tony_breindal: Hvordan bedømmer man så om noget er et koncept? Selvom Dating.dk måske var den første danske dating hjemmeside, så er der jo kommet utallige til siden. Må man så ikke lave en hjemmeside med samme indhold/produkt?!

dna
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
28. december 2003 - 12:48 #10
Jow, det må du gerne, så længe du ikke genbruger dele fra 'dating.dk' og her er det at alting bliver meget kryptisk, for hvordan identificerer man hvad der er 'dating.dk' og ikke?

Da det (måske) er dating.dk's rettigheder der er blevet krænket, så er det også dem der kan anligge et eventuelt retsligt efterspil. Og her er  sansynligheden for et i dating.dk's øjne vellykket resultat sammenholdt med de (økonomiske) ressourcer der anvendes ikke uinteressant. Hvis der er en umiddelbar genkendelighed mellem dating.dk og konkurrentens koder er sagen nok givet på forhånd. Er der ikke, tjaa så stiller sagen sig nok anderledes.
Avatar billede benne_ Nybegynder
28. december 2003 - 12:54 #11
Det skal siges at jeg ikke har i sinde (eller har mulighed for) at kopi'ere hverken direkte indhold, udseende eller noget fra servicen.
Du kan godt sammenligne det lidt med dating.dk-eksemplet - konceptet er det samme, men indholdet er noget ganske andet.
Avatar billede benne_ Nybegynder
28. december 2003 - 12:55 #12
Ikke dermed sagt det er en dating-service jeg vil starte - dem er der sq nok af i forvejen ;)
Avatar billede nse Nybegynder
28. december 2003 - 13:27 #13
Der kan være patent på procedure og lign.. Selve et koncept er meget svært at have patent på, og når du skriver en service er det endnu mere usansynligt, at der de store rettigheder, men det du skal passe på og undersøge er om procedurerne og og lign. er patenteret, det kan de meget vel være, hvis det er amerikansk.
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
28. december 2003 - 13:47 #14
Ja, jeg forstå at 'dating' kun er ment som et eksempel :)

Og ja, patenteringsspørgsmål er noget helt andet end copyrights. Man kan ikke patenterer en idé / et koncept, men man kan patenterer den løsning konceptet / idéen beskriver. I software tilfælde kræves der så vidt jeg husker, at softwaren er en del af en teknisk løsning - eksempel: Operativsystem (software) der gør at en computer (teknisk løsning) virker.
Avatar billede nse Nybegynder
28. december 2003 - 14:06 #15
Et andet eksempel er fx. antivirusprogrammer, man kan ikke have patent på at udvikle antivirusprogrammer, men man kan have patent på procedurer til fx. at finde og rense viraer.
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
28. december 2003 - 14:15 #16
nse >> Godt eksempel!!

... hvor proceduerne bringer den tekniske løsning (computeren) tilbage i brugbar stand.