Avatar billede fronk Nybegynder
21. december 2003 - 20:33 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Win XP Pro & Win 2003 Server

Hej med jer.

Jeg har i øjeblikket installeret en XP Pro og kører min hjemmeside via den, men XP Pro har jo den begrænsning at der maximalt kan være ca. 10 connections på en gang, derfor vil jeg gerne have installeret en rigtig Windows server.

Mit spørgsmål er:

Kan jeg godt både installere en win2000/2003 server og xp pro på den samme maskine som 2 delt styresystem eller vil der opstå problemer ved det?

Eller er der andre som kunne komme med et forslag på en løsning. (har ikke penge til endnu en computer :-) )

Det jeg skal bruge er at min webserver skal kunne køre ASP og Coldfusion.

Mvh
Fronk
Avatar billede lap Nybegynder
21. december 2003 - 20:36 #1
Hvis du har hjemmeside på den, så skal den vel være kørende hele tiden? Så nytter dual-boot ikke noget.

Alternativt er enten VmWare eller "det nye fra Microsoft" - Viritual Windows
Avatar billede fronk Nybegynder
21. december 2003 - 20:38 #2
DOH! det har du egentlig ret i. Tænkte jeg ikke lige på det er jo også sent Søndag.

Kan du forklare lidt omkring VmWare og Viritual Windows?

Måske link til forklaring?
Avatar billede lap Nybegynder
21. december 2003 - 20:42 #3
www.vmware.com

Jeg har windows kørende på en linux-maskine - det vil sige, at jeg i vmware kan lave en virituel maskine, hvori jeg kan installere et andet operativsystem. Det vil sige, at den samme maskine trækker flere operativsystemer på en gang - med forskellige ip-adresser mv.

Det kræver selvfølgelig kræfter nok til at trække flere OS - ram/cpu/disk
Avatar billede fronk Nybegynder
21. december 2003 - 20:48 #4
Nu har jeg ikke lige læst endnu, men kan man installere vmware på en winxp pro og så køre win2000 server via den?
Avatar billede lap Nybegynder
21. december 2003 - 20:49 #5
Ja - eller w2k3, XP, win98, linux på din XP
Avatar billede fronk Nybegynder
21. december 2003 - 20:53 #6
GREAT!!! :-)

Så må jeg jo lige have fat i vmware.

Min pc er en Intel P4 2.6GHZ med 1GB ram og 60GB harddisk, er det kræfter nok tror du?
Avatar billede lap Nybegynder
21. december 2003 - 20:54 #7
Ja, det vil jeg tro.

Du skal dog være opmærksom på, at vmware ikke er helt gratis
Avatar billede fronk Nybegynder
21. december 2003 - 20:56 #8
Nej, men det er en helt ny pc heller ikke :-)
Avatar billede fronk Nybegynder
21. december 2003 - 20:59 #9
Og der er slet ingen begrænsninger med vmware, jeg kan godt køre en webserver via en win2000 server på vmware?
Avatar billede fronk Nybegynder
21. december 2003 - 21:01 #10
og er det den der hedder vmware workstation som du bruger?

ja der var lige et par spørgsmål til, men de 60 point skal jo ikke være alt for let tjente. :-)
Avatar billede lap Nybegynder
21. december 2003 - 21:01 #11
Ja, der er plads til et komplet operativsystem med dhcp, iis, pxe, tftp, ftp, remote desktop og så videre.

Jeg er ikke løbet ind i nogen begrænsninger - udover eventuelt manglende kræfter i maskinen.

Mit eget setup er med 1 ip-adresse på linux - og en anden på windows - derved er der klar adskillelse af de 2 operativsystemer - selvom de fysisk kører på samme maskine.
Avatar billede lap Nybegynder
21. december 2003 - 21:02 #12
og ja, det er workstation
Avatar billede fronk Nybegynder
21. december 2003 - 21:06 #13
men hvis jeg nu satte en iis server op via vmware med en ip og fjernede iis'en på xp pro, så vil den selvom jeg sidder med xp pro være tilgængelig på nettet for andre?
Avatar billede lap Nybegynder
21. december 2003 - 21:09 #14
hvis der er 2 forskellige ip-adresser på de 2 "maskiner", så kan du have iis installeret på begge maskiner - helt uden problemer.

Du kan fra XP lave remote control på din w2k - også uden problemer - opfat det som 2 fysisk forskellige maskiner.

Du kan lave netværksdrev fra XP <-> w2k - som om det er 2 forskellige maskiner.

Du kan installere en domain controller på w2k - og lade din XP køre imod den (der er dog et problem med at blive login valideret, da vmware først starter efter XP).
Avatar billede fronk Nybegynder
21. december 2003 - 21:15 #15
Ok, jeg tror sgu det er det program jeg skal have, for at løse mit problem, det virker også til at være rimeligt overskueligt at gå til.

Tusind tak for hjælpen.

mvh
Fronk
Avatar billede lap Nybegynder
21. december 2003 - 21:19 #16
Det er et nemt program at arbejde med.