Avatar billede ridefisken Nybegynder
19. december 2003 - 19:51 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

VFS fejl, kerne 2.6.0

Hej

Jeg har lige installeret den nye kerne, 2.6.0, på min debian box. Men når jeg prøver at boote får jeg en kernel panic: "VFS: Unable to mount root fs on unknown-block(1,3)" samt en anmodning om at angive en gyldig "root=" værdi. I lilo.conf er "root=" sat til /dev/hda1 som er min root partition.
Jeg har ledt efter vfs support eller lignende i menuconfig, men uden held.
Hvad er der galt?
Avatar billede seje_reje Nybegynder
19. december 2003 - 19:59 #1
jeg kører gentoo men det er sky nok det samme men det jeg gjorde var at med "make menuconfig" og så under filesystem og med Y slå EXT2 til så skulle det vist virke det tager heller ikke så lang tid at compile kernel i den nye version
Avatar billede seje_reje Nybegynder
19. december 2003 - 20:06 #2
og det der med "root=" kan jeg ikke lige forstå hvis altså din boot partion ligger i /dev/hda1... i min lilo config ligger det min boot/root partion /dev/hda3... men det er jo smag og behag
Avatar billede ridefisken Nybegynder
19. december 2003 - 20:22 #3
Ok..
Nu har jeg slået Ext2 extended attributes til, og alt derunder.. Men det hjalp ikke. jeg _har_ genkopmileret og genskrevet lilo.
Avatar billede seje_reje Nybegynder
19. december 2003 - 20:46 #4
mærkeligt...
min config ser sådan ud..
<*>second extented...

  • Ext2 extented...
  •   [ ]....
    <*> Ext3 entented...

  • ext3 extented....

  • ... og så noget ReiserFS mere har jeg ikke... og mit virker
    Avatar billede ridefisken Nybegynder
    19. december 2003 - 20:50 #5
    ok.. Jeg havde ikke Ext3. Prøver lige igen.
    Avatar billede ridefisken Nybegynder
    19. december 2003 - 20:59 #6
    Shite.. Det virker ikke..
    Avatar billede seje_reje Nybegynder
    19. december 2003 - 21:03 #7
    ja det er nok det... jævnfør www.gentoo.org/doc/en/gentoo-x86-install.xml#doc_chap6 det er godt nok gentoo... men her skriver de at de anbefalder ext3.. jeg ved ikke hvordan debian fungere ang installation... har man mulighed for det når man installere debian...
    Avatar billede seje_reje Nybegynder
    19. december 2003 - 21:06 #8
    det er jo lidt røv... har du vaglt dem som modulere M eller med *... er det ikke noget med et bzimage der skal flyttes til din bootsektor...
    Avatar billede fangel Nybegynder
    20. december 2003 - 09:43 #9
    1) hvilket filsystem køre du med på din root partion (/dev/hda3)...
    2) er du sikker på at det er lilo og ikke grub du har som bootloader... unknown-block(1, 3) ligner noget grub noget nemli'... igen, gentoo.org har en afsnit om at configurere sin bootloader som også virker for alle linux'er
    3) har du husket at kopiere dit bzImage til bootpartionen (cp /usr/src/linux-2.6.0/arch/i386/boot/bzImage /boot/kernel-2.6 - den sidste mappe/sti skal være /bootpartion/navn-paa-kernel-image | linux2.6.0 i den første sti skal muligvis ændres til at passe til hvor du har lagt kernel-kilden

    prøv lige at tjek dette...

    Morten
    Avatar billede ridefisken Nybegynder
    02. januar 2004 - 22:40 #10
    1) ext2, 2) ja, lilo, 3) ja
    Avatar billede fangel Nybegynder
    03. januar 2004 - 11:49 #11
    1) hmm - prøv lige at smid din /etc/lilo.conf fil
    2) hvilke fil-systemet, udover Ext2, benytter du (nok ReiserFS, men tjek lige)
    3) tjek at ovennævnte filsystem er slået til i kernelen

    Morten
    Avatar billede ridefisken Nybegynder
    14. februar 2004 - 13:57 #12
    lukker