Avatar billede avril Nybegynder
19. december 2003 - 18:07 Der er 2 kommentarer

Harddisk problem "Fryser"

Der er kun et vigtigt spørgsmål, men håber i kan hjælpe med flere.
Jeg har en 80 gb harddisk og en 60 gb hardisk, hvor jeg med min 60 gb vender tilbage senere.

Det største problem er for øjeblikket med min 80 gb hardisk. Jeg har ingen problemer haft før, men så pludselig for nogle dage siden sker det.
Den larmer underligt (Harddisken) hvorefter computeren fryser.Genstarter jeg computeren kan jeg med nød og næppe holde den kørende i et par minutter, hvorefter den laver samme nummer igen (Det skal siges, at jeg når at starte windows op). Pisse irriterende, men jeg formatere i håb om, at et eller andet "lort" i systemet skal fjernes. Men heller ikke her hjælper det... Midt i installationen larmer harddisken igen og den fryser.

Så hvad kan jeg gøre ? er min harddisk færdig eller kan den reddes ? Håber der kan hjælpes.

Så kommer jeg til min 60 Gb harddisk. Det skal siges, at jeg har haft begge harddiske til at virke på samme tid, men pga. en formation og problemer med at installere på min 60 GB harddisk har jeg kun brugt min 80 Gb.

Men nu er problemet, at jeg ser store problemer med min 80 gb og håber at jeg kan få gang i min 60 gb harddisk. Starter jeg min computer op med min 60 gb kan jeg se, at den finder den med det samme, hvorefter jeg så sætter en installation igang (xp pro installation) så kommer problemer. Først bemærker jeg at selve harddisken står og arbejde utrolig længe inden jeg får yderligere muligheder, hvorefter jeg intet valg får, når jeg så vil installere mit windows på en harddisken. Jeg får bare at vide, at den ikke kunne finde harddisken, men underligt da den ingen problemer har med at se den, når jeg starte computeren op.
Så det jeg egentlig håber, er at svaret ikke bare er "Den er brændt sammen" men at man via en bestemt metode kan få det hele til at arbejde sammen.

Håber et eller andet kan gøres. Især her i juleferien :-/
Avatar billede nopsen Ekspert
19. december 2003 - 18:28 #1
Selv om du nok ikke vil høre det, lyder det nu som om disken er ved at stå af.
Du kan -alt efter producent- som regel hente et test program på producentes hjemmeside, så kan du få konstateret om der er fejl på den.
Hvis det er en IBM, skal du hente "drive fitness test" og er det en Maxtor, har de et program der hedder "powermax", disse genererer en testdiskette som du kan boote op på og så kører forskellige test. Jeg ved ikke hvilke programmer de øvrige producenter bruger, men hvis det ikke er en af de omtalte, så søg på deres side efter test programmer.
Avatar billede levithan Nybegynder
19. december 2003 - 19:52 #2
Som nopsen skriver kan man hente et utility program til at undersøge og teste ens harddisk status. Når du kan gøre harddisken larmer er det så en tikkende lyd? feks... tik tik tik tik, tik tik tik tik, hurtigt efter hinanden. Hvis ja har du fået det som hedder en bad sector og den kan oven stående diskette slette så harddisken er som ny igen.