Avatar billede supergejl Nybegynder
19. december 2003 - 12:59 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

RAM, harddisk & processor

Jeg skal til at erhverve mig en bærbar. Er der nogen der kan svare mig på om og hvorfor jeg eventuelt skal købe:

- 512 MB RAM istedet for 2x256 MB RAM?
- 5400 RPM 8 mb cache istedet for 4200 RPM 2 mb cache?
- 1,5 GHz centrino istedet for 1,4 GHz centrino?

Samlet pris ved Zepto:
- Den dyre(førstnævnte specs): 14612.5,- inkl. moms
- Den billige(sidstnævnte specs): 13420,- inkl. moms

Er der væsentlig forskel? Hvilken? Kan det betale sig?

Venlig hilsen
Avatar billede ninjadall Nybegynder
19. december 2003 - 13:04 #1
ved køb af 512 mb RAM frem for 2x256 mb - Du får et ekstra RAM slot fri (dvs. du kan senere putte mere RAM i...)

5400 RPM frem for 4200 RPM - Her giver det en mærkbar forskel, da harddisken er væsentlig hurtigere (i moderne hurtige computere, er det harddisken der mange gange bestemmer hastigheden...)

Processor hastigheden gør stort set ingen forskel...

Jeg ville købe den dyre (det er jo kun knap 1200 DKK forskel)
Avatar billede supergejl Nybegynder
19. december 2003 - 13:07 #2
Hvor mange "slot" er der typisk? Dvs er det nødvendigt at holde en fri?

Der er mærkbar prisforskel på de forskellige processorer - især op til 1,7 GHz. Der må da være forskel?
Avatar billede zhark Nybegynder
19. december 2003 - 13:11 #3
Jeg tvivler på du vil kunne konstatere nogen forskel - i praksis! Men ellers fremgår forskellen af hardwaren jo rimeligt.
1 ram klods er altså lidt hurtiger end 2
5400 omdrejninger på en HH er altså mere end 4200 omdrejninger og 8MB cache
er også mere end 2MB cache.
1,5 Ghz er ligeledes lidt mere end 1,4Ghz CPU, sagt på en anden måde, når nu (man) du er oppe i det lag tror jeg nu at jeg ville vælge den første, selv om lige de (relative små) forskelle nu ikke burde koste så meget mere:)
Avatar billede zhark Nybegynder
19. december 2003 - 13:17 #4
Som bekendt er det det svageste led der bestemmer rigtig meget, f. eks. vil jeg mene HDen - der ofte er en flaskehals, betyder en del med at den er hurtiger og har større cache, så lagt sammen... den er naturligvis hurtigere.
Der er jo 3 ting der "løftes" op!
Avatar billede zhark Nybegynder
19. december 2003 - 13:22 #5
Der er formentlig kun 2 ram slots, d.v.s. at hvis (hvis) du får lyst til/behov for mere ram skal du ud at købe en større blok og vil så stå med en 256 blok - til salg, naturligbis kan den sælges, men omvendt kan man jo bare sætte en ekstra blok i hvi kun der er eet ram modul.
Avatar billede supergejl Nybegynder
19. december 2003 - 13:51 #6
Dvs opsummering: HD er vigtigst idet den ofte vil skabe en flaskehals. Processoren gør ikke alverden når forskellen kun er 0,1 GHz Centrino. Og valg af RAM klods skal afgøres ud fra fremtidsanvendelse/sikring. Jeg tror det bliver 1,4 GHz, 5400 HD og 1 RAM klods.

Er der iøvrigt nogen der har erfaringer med Zepto? Positive/negative...?
Jeg har læst bedømmelser/test på edbpriser, barbara.no etc, så jeg søger personlige erfaringer. Anyone?

Jeg er endvidere interesseret i information vedrørende Zepto 4100 hardwaren. Er det kvalitetskomponenter? Eller er det noget braller? Jeg har hørt gode anbefalinger af Kingston RAM(som anvendes i Zepto 4100), men ved ikke noget om de resterende komponenter?