Avatar billede dvaske Nybegynder
18. december 2003 - 22:40 Der er 11 kommentarer

GD-lib installation, linux

Jeg forsøger at installere GD-lib (2.0.15) på en linuxmaskine, men jeg kan ikke få det til at virke.

Jeg har startet med at installere pnglib, zlib og jpeg-6b... alt sammen uden problemer.

Jeg installerer derefter GD:

./configure
make
make install

Jeg får ingen fejlmeddelelser, så jeg går ud fra, at det burde virke.

Jeg restarter apache, kører et script, og får fejlen: "Fatal error: Call to undefined function: imagecreatefromstring()".

Dét tager jeg som en idé om, at gd ikke er installeret korrekt

Kan jeg teste GD-lib på en måde- om det er installeret korrekt? Skal jeg ind og rette i noget apache-information før jeg kan se GD i min phpinfo()?
Avatar billede martinbk Nybegynder
18. december 2003 - 22:43 #1
du skal re-compile din PHP med gd lib enabled, kan ikke lige huske syntaxen men det er nok noget alla ./configure --with-gd
Avatar billede jakoba Nybegynder
18. december 2003 - 22:47 #2
se første paragraf http://www.php.net/manual/en/ref.image.php
    "You will need to compile PHP with the GD library of image functions for this to work."
GDlib er ikke en plugin du blot placerer ved siden af, der skal laves en ny build af php der inkluderer den.

mvh JakobA
Avatar billede dvaske Nybegynder
18. december 2003 - 22:51 #3
Jubii :-)

Hvor lang tid tager det ca. at lave en ny build, og hvad skal der på af parametre?

Min tidligere build var en Debian-udgave, så jeg har ikke filerne liggene - Kan jeg bare hente en ny udgave af samme PHP-udgave, og så ./configure, make, make install ?
Avatar billede jakoba Nybegynder
18. december 2003 - 22:53 #4
Jeg kender ikke linux godt nok til at kunne svare :(
Lad os håbe erikjacobsen eller en lignende haj kommer forbi.
Avatar billede martinbk Nybegynder
18. december 2003 - 23:07 #5
det burde du kunne jo

./configure --prefix=/usr/local --with-config-file-path=$prefix/lib/php --with-zlib --with-bz2 --with-gd --with-ttf --with-mysql --with-mysql-sock=/var/run/mysqld/mysqld.sock --disable-rpath --disable-ipv6 --enable-static --enable-roxen-zts --enable-track-vars --enable-force-cgi-redirect --with-gettext

make all install

det er hvad jeg plejer at bruge
Avatar billede martinbk Nybegynder
18. december 2003 - 23:08 #6
glemte lige at sige, det kan være nødvendigt at fortælle PHP hvor gd-lib gemme sig, hvis ikke du har registeret GD-lib i dit globale envoriement

noget alla --with-gd=/usr/src/gd-2.0.15
Avatar billede dvaske Nybegynder
18. december 2003 - 23:11 #7
Men hvor lang tid tager processen...ca. ?
Avatar billede martinbk Nybegynder
18. december 2003 - 23:14 #8
det kommer da helt an på maskinen... kan oplyse på en 486 25Mhz tager det omkring 3 timer, men på min P4 2,6 tager det ca. 2 min
Avatar billede dvaske Nybegynder
18. december 2003 - 23:15 #9
takker - jeg prøver... og håber :-)
Avatar billede martinbk Nybegynder
20. december 2003 - 19:56 #10
noget fremskridt ?
Avatar billede dvaske Nybegynder
21. december 2003 - 10:47 #11
Jeg udfører kommandoen

./configure --prefix=/usr --with-regex=system --with-config-file-path=/etc/php4/apache --enable-calendar --with-db --without-dom --enable-filepro --enable-ftp --with-gettext --enable-sysvsem --enable-sysvshm --enable-track-vars --enable-trans-sid --disable-debug --disable-static --with-gd  --with-mm --with-mysql=shared,/usr --with-regex=system --with-pcre-regex=/usr --with-pgsql=shared,/usr --with-snmp=shared --enable-sockets --with-ttf --enable-freetype-4bit-antialias-hack --with-t1lib --with-xml=shared,/usr --enable-yp --with-zlib

men bliver stoppet under mysql-delen... "configure: error: Cannot find headerfiles under /usr"... siden er jeg gået lidt i stå! :-(