Avatar billede cjmaack Nybegynder
18. december 2003 - 15:01 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

vsftp - flere brugere med samme mappe

Hej

Jeg vil gerne oprette ftp brugere. De skal have samme (home)mappe da de skal have adgang til det hver bruger hver i sær uploader. Mit problem er blot at en bruger ikke må kunne slette en anden brugers filer. Hvordan gør jeg?

Jeg har oprettet en ny gruppe hver af brugerne bliver medlem af, men det virker ikke rigtigt. Mit problem er nok noget i retning af, hvordan rettighederne skal defineres.
Avatar billede Slettet bruger
18. december 2003 - 15:04 #1
bare smid dem i samme gruppe men sørg for at filerne har chmod 744
Avatar billede Slettet bruger
18. december 2003 - 15:04 #2
så er det kun ejeren der har "rwx" mens gruppe og alle kun har "r"
Avatar billede Slettet bruger
18. december 2003 - 15:05 #3
du skal så også lige huske at sætte i cfg for ftpd at nye filer skal laves med chmod 744
Avatar billede djaahn Nybegynder
18. december 2003 - 22:02 #4
ellers er pure-ftp en god løsning, hvor du kan lave virtuelle brugere, på en local bruger, er kan slette sine egne filer, med ikke de andre virtuelle brugers filer.
Avatar billede cjmaack Nybegynder
19. december 2003 - 16:46 #5
Hvordan sætter jeg 'chmod 744' på filerne? Det skal gerne ske automatisk - så hvor opretter/laves den indstilling?
Avatar billede Slettet bruger
19. december 2003 - 22:24 #6
nu er jeg ikke lige bekendt med den ftp server. Men der skulle da gerne være en cfg et sted som den loader. hvori man kan sætte den til at oprette med chmod 744
Avatar billede cjmaack Nybegynder
20. december 2003 - 11:06 #7
Hm... jeg er lidt newbie hvad angår linux. Ved ikke helt hvad du mener med cfg. Jeg er klar over du som sådan har besvaret mit spg, men eftersom jeg endnu ikke har luret den konkrete løsning - opsætningen af min ftp tillader jeg mig at vente med at acceptere dit svar.
Avatar billede Slettet bruger
20. december 2003 - 22:09 #8
cfg er en config fil den i dit tilfælde vil den sikkert ligger i /etc/vsftpd.conf

men for at være helt ærlig så ved jeg faktisk ikke hvordan man ændre instillingerne ved den ftp server da jeg aldrig har kørt med den
Avatar billede Slettet bruger
20. december 2003 - 22:10 #9
undskylder for stavefejl osv. i sidste post.
Avatar billede cjmaack Nybegynder
21. december 2003 - 17:47 #10
Jeg kan ikke finde stedet i filen (eller noget der ligner) hvor skriverettigheder kan angives. Må leve uden, men brugerne kender også hinanden så de kan sikkert få meget sjov ud af at slette hinandens filer og bagefter klandre hinanden for det ;)

Jeg tildeler halvdelen af pointene til 'spillemand' da han trods alt har givet et svar. Resten ryger i egen lomme til en anden god gang.