Avatar billede gangsta12dk Nybegynder
18. december 2003 - 14:46 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Tilpasse et billede i en ramme

Hej, jeg er igang med at lave nogle id-kort. Jeg har lavet en kort  og i det kort har jeg lavet en ramme hvor jeg vil indsætte billedet i. Nu er det sådan at der skal laves mange id.kort og de billeder der skal ind i rammen har forskellige størrelser. Jeg vil have at alle billeder skal passe ind i rammen (så alle billeder har ens størrelse). For jeg vil helst slippe for at ændre "image size" på hver enkelt billede. Hvordan kan man gøre det? Skal der laves en special type ramme eller kan det overhovedet lade sig gøre i photoshop?
Avatar billede hcma Novice
18. december 2003 - 15:57 #1
du kan rezise alle billeder på een gang i PS ved at indspille en Action.
Du skal åbne et af dine billeder. Hop så over i din Action Palette ->tryk på den lille øverst til højre og vælg New Action og navngiv den f.eks. resize og tryk OK -> Start så med at ændre på størrelsen på dit billede  (Image->Image size o.s.v.). Når du er færdig med lave det som skal gengå/være det samme på alle billederne, trykker du på stopknappen i din action palette (ved siden af den røde knap).
Sammel nu alle de billeder som skal ændres i en mappe for sig selv.
Når det er gjort hopper du op i Filer ->Automate ->Batch og vælger der den action du lige har indspillet/navngivet og fra hvilken mappe = source og til hvilket mappe = destination. Når du har lavet dine valg/indstillinger derinde trykker du bare OK og så gør det hele ellers i gang med at rezise hele mappens billeder i et hug.
Avatar billede hcma Novice
18. december 2003 - 15:59 #2
Det samme kan du gøre med din ramme i en ny action, eller indspille en større action som omhandler på rezise og tilføjelse af rammen.
Du kan i store træk sammenligne med en båndoptager hvor du starter en optagelse/indspilning og når du ikke vil have mere, så trykker på stopknappen.
Avatar billede gangsta12dk Nybegynder
18. december 2003 - 17:16 #3
catbody>> Ja det ændrer image size på hver billede, men siden billederne er i forskellige opløsninger og hvad ved jeg, så får de alle forskellige former. Nogle af billederne er aflange og andre smale, men når jeg tjekker deres image size er alle ens, men ingen af dem passer ind i rammen som er på kortet.
Avatar billede hcma Novice
18. december 2003 - 23:49 #4
Det er fordi du i din Resize er nødt til både at sætte målene og opløsningen.
F.eks. mål i  milimeter (document size)  og  opløsning (resolution) til f.eks. 200 pixels/inch.
Dine oprindelige billeder er garanteret taget i forskelling opløsning og mål, så derfor er du altså også nødt til af sætte dem til samme dimensioner