Avatar billede raszor Nybegynder
18. december 2003 - 14:10 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Fordele og ulemper ved at bruge XHTML?

det er fordi jeg i en rapport skal redegøre for brugen af XHTML i forbindelse med udvikling af en hjemmeside..

er der nogen der gider hjælpe så vil jeg blive meget glad!
Avatar billede osaka_san Nybegynder
18. december 2003 - 14:38 #1
I forhold til hvad? ;)
Avatar billede raszor Nybegynder
18. december 2003 - 14:54 #2
i forhold til HTML!:)
Avatar billede osaka_san Nybegynder
18. december 2003 - 15:10 #3
raszor> uhmm ok, skal vi så bare som udgangs punk sige at du vil sammenligne HTML 4.01 transitional med XHTML 1.0 transitional, eftersom det nok er det mest realistiske. Strict ville selvfølgelig være det logiske eftersom det er den "endelige" speficikation om man vil.

Lad os se på det:

XHTML er baseret som et sublag af XML. Dvs alle regler for et XML baseret sprog gælder for XHTML. Det giver muligheden for at bruge XML behandlingsværktøjer til at bearbejde XHTML data. Dette er interessant i behandlingen af store datamængder eller ofte processering af en bestemt datamængde.

På nuværende tidspunkt renderes XHTML som HTML i de fleste browsere, da disse ikke har en XML renderings motor indbygget. På sigt kunne man forestille sig at Renderingen bliver flyttet over i en rent XML renderings motor hvilket grundet de mere strikse regler vil muliggøre en hurtigere behandlingstid på klienten og dermed også væsentlig hurtigere rendering når selve data'en er hentet.

I så fald en reel XML rendering kommer som standard i de fleste browsere vil det formodentlig også betyde et opgør med tidligere tiders opfattelse af at browseren skal kompensere for fejl forfatteren laver. Man kan derfor håbe på at motoren bliver simplere, lettere og hurtigere.

Udgangspunktet i XHTML 1.0 er at som nævnt at påføre strammere syntax regler for HTML 4.01. Dette giver et øget fokus på kodekvalitet og som man kan se det er ved at ske rundt omkring en øget opmærksomhed på at HTML altså ikke bare er noget man slammer sammen efter hvad man tror virker og ser ud til at virke. Der  bliver mere opmærksomhed på at minimere datamængden der sendes ud samt at denne validere i forhold til de rekommendationer og standarder der findes (www.webstandards.org)

Med nyere udgaver af XHTML (læs: kommende) vil selve specifikationen blive splittet op i forskellige moduler, hvilket betyder på sigt at sproget bliver nemmere at udvide og mere fleksibelt. Der vil f.eks være et modul der håndterer formularer, et det håndterer billeder osv. mere information om dette kan findes på wwww.w3c.org.

Skal man summere det lidt kort op så gælder det at: Der bliver flere og mere klare regler for syntaxen, hvilket gør det nemmere at overholde standarden og arbejde med sproget. Både manuelt eller automatiseret.

Jeg håber det hjalp dig lidt på vej, og ellers så vil jeg anbefale at kigge på de par links jeg har smidt ovenfor.
Avatar billede raszor Nybegynder
18. december 2003 - 15:13 #4
tak for det! det er fandme godt!
Avatar billede roenving Novice
18. december 2003 - 15:16 #5
Hvorfor tager du så points selv ?-(
Avatar billede osaka_san Nybegynder
18. december 2003 - 15:17 #6
Så lidt. Du indsætter bare selv komma'er og retter ordstillingsfejl i det ovenforstående :). Det gik lidt stærkt.
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
18. december 2003 - 15:19 #7
Husk at skriv valid tekst osaka ... ;-)
Avatar billede osaka_san Nybegynder
18. december 2003 - 15:24 #8
tony> Hvis jeg ville kunne formulere mig 100% fejlfrit på dansk, så blev jeg dansklærer ;-)
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
18. december 2003 - 15:26 #9
ROTFLMAO!!!!!

I øvrigt Glædelig Jul & Godt Tuborg :)
Avatar billede raszor Nybegynder
18. december 2003 - 15:31 #10
hov tog jeg pointene selv, jeg er ikke så erfaren med dette site, men jeg må løbe!!
Avatar billede osaka_san Nybegynder
18. december 2003 - 15:33 #11
raszor> det er helt ok for mit vedkommende. Jeg kommenterede bevidst da jeg ikke har specielt brug for flere points. De kommer vist bedre til brug i din pung end i min. :)

Og glædelig jul da også.
Avatar billede roenving Novice
18. december 2003 - 16:27 #12
Så kan du sikkert bruge: http://expfaq.1go.dk