Avatar billede basjacob Nybegynder
18. december 2003 - 01:36 Der er 5 kommentarer

Internetserver og internt netværk

Jeg kunne godt tænke mig at sætte en webserver (freeBSD) op på mit stofanet. Jeg har 2 computere som jeg gerne vil have i internt trådløst netværk og kunnr gå på nettet gennem serveren.

Hvad skal jeg bruge af netværksgrej switch/router ??
Hvad er det lige en router kan som switchen ikke kan ?

Jacob
Avatar billede andersenph Nybegynder
18. december 2003 - 07:40 #1
Jeg kan da fortælle dig at en router bruges til at forbinde netværk.
Dvs. dit eget lille netværk forbinder den med det store netværk internettet.

En switch bruges til at forbinde computere internt i et lille netværk. Eller opdele store netværk i mindre for at give alle større båndbredde.

Hvad du skal bruge kan jeg ikke råde dig om, da jeg synes det er en jungle at finde rundt alt det isenkram der tilbydes...
Jeg ville nok finde en forhandler og spørge mig lidt til råds...

Ellers må andre her på E. hjælpe os lidt på vej ;0)
Avatar billede kenp Novice
19. december 2003 - 22:52 #2
som andersenph skriver køb en billig router til omkring 500,- og hvis du skal bruge noget trådløst, så kig efter d-link, zyxel eller linksys som alle sammen er ganske gode produkter. og er forholdsvis nemme at sætte op.

og det en router som en swich groft sagt ikke kan, det er at uddele ip-adresser (jo meget dyre swiche kan)
Avatar billede basjacob Nybegynder
19. december 2003 - 23:40 #3
Ok - Jeg er allerede klogere.
Vil det så sige, at jeg sætter min server forrest med en internetforbindelse samt en forbindelse til routeren som så samler mit interne netværk ?

Er det ikke også noget med en iyderside IP og en inderside IP ?
Avatar billede basjacob Nybegynder
19. december 2003 - 23:41 #4
Hov der kom jeg vist til at svare mig selv, UPS
Avatar billede slowboat Nybegynder
19. december 2003 - 23:51 #5
Køb en router med indbygget switch, og sæt denne til det eksterne net.
Derefter kobler du de andre maskiner til switch-portene. Routeren kan du sætte op, så det kun er din webserver, som kan ses udefra.