Avatar billede don_nigger Nybegynder
17. december 2003 - 21:05 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

PostgreSQL og Sybase hvor og hvordan?

Hej med jer.....

Jeg er ved at prøve mig lidt frem med andre databaser end SQL Server 2000 og Access.

MySQL kører fint. Men jeg vil gerne prøve andre, som PostgraSQL og Sybase.

Jeg har inde på deres site: http://www.postgresql.org fundet følgende download folders via ftp:

ftp://ftp2.dk.postgresql.org/pub/PostgreSQL/

Jeg fatter hat og briller af hvad af jeg skal downloade og om der i det hele taget er noget til en win maskine.

Nogen der har erfaringer med PostgreSQL eller andre spændende databaser som jeg lige skal prøve?

Gerne med et internt eller externt GUI konsol alla "Enterprise Manager" til SQL Server 2000, eller MySQL Control Center som i øvrigt er et kanon stykke værktøj af freeware at være.

Håber at høre fra nogen....

Mvh

/DN
Avatar billede arne_v Ekspert
17. december 2003 - 21:13 #1
MS SQLServer er jo en klon af Sybase, så Sybase ligner MS SQLServer
meget.

Tools hedder Sybase Central og SQL Advantage og er OK.

Nogengrund til at du sprang over de 2 store: Oracle og IBM DB2 ?
Avatar billede arne_v Ekspert
17. december 2003 - 21:16 #2
Med hensyn til PostgreSQL så er der binaries til diverse Linux varianter.

Redhat f.eks. ftp://ftp2.dk.postgresql.org/pub/PostgreSQL/binary/v7.4/redhat/redhat-9

(søg selv efter de andre)

Win32 binaries er der ikke. Win32 er vist lidt af et fyord i PostgreSQL
kredse.

Du kan imidlertid finde dem her;
  http://mirrors.sunsite.dk/cygwin/release/postgresql/
som en del af cygwin .

[du skal hente diverse andre cygwin ting for at få det til køre !]
Avatar billede don_nigger Nybegynder
17. december 2003 - 21:16 #3
Nej nej..... glemte bare at tilføje dem i mit spm! :-(

Jeg er ved at downloade Oracle9i.

Er Oracle9i egentlig freeware også?

Har du nogle direkte links til download Sybase og PostgreSQL...

:-)
Avatar billede don_nigger Nybegynder
17. december 2003 - 21:16 #4
hvad er CygWin ?
Avatar billede arne_v Ekspert
17. december 2003 - 21:17 #5
Oracle er absolut ikke freeware. Et 6 eller 7 cifret beløb per maskine
i licens for production.

Men development licenser er gratis.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. december 2003 - 21:18 #6
cygwin er et unix library til windows som gør det nemt at builde
unix kode på windows.

Se http://sources.redhat.com/cygwin/
Avatar billede arne_v Ekspert
17. december 2003 - 21:18 #7
Jeg mener ikke at man kan downloade sybase, men det er lang tid siden at
jeg har checket deres web site.

Prøv selv at kigge.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. december 2003 - 21:18 #8
OK ?
Avatar billede don_nigger Nybegynder
17. december 2003 - 21:24 #9
oki doki!

:-)

jeg syntes ikke rigtigt jeg kan se nogle steder, om den oracle db her jeg er ved at hente er en trial version eller hvad det er.

Gider ikke de 30 dages trial version der.

har du nogle links til IBM DB2 og har du prøvet og connect til den fra en .NET app?
Avatar billede arne_v Ekspert
17. december 2003 - 21:28 #10
Oracle download plejer at være en normal version som kan bruges til development.

Bemærk at hardware kravene fra Oracle er rimeligt høje.
Avatar billede don_nigger Nybegynder
17. december 2003 - 21:29 #11
got it....

:-)

tak for hælpen!
Avatar billede don_nigger Nybegynder
17. december 2003 - 21:29 #12
oki doki!!
Avatar billede arne_v Ekspert
17. december 2003 - 21:30 #13
Man plejer ikke at kunne downloade ret meget fra IBM. Heller ikke DB2.

Jeg har kun brugt Java og JDBC mod DB2.

Men DB2 kommer med ODBC så det burde ikke være noget problem
at connecte fra .NET via OdbcConnection etc..
Avatar billede arne_v Ekspert
17. december 2003 - 21:31 #14
Med hensyn til Sybase så er den "rigtige" database den der hedder ASE.
Avatar billede don_nigger Nybegynder
17. december 2003 - 21:37 #15
okay.... jeg er ellers ved at hente en Developer Edition v.8.1 af IBM DB2.

Håber det kommer til at kører!
Avatar billede arne_v Ekspert
17. december 2003 - 21:44 #16
OK - så har IBM skiftet politik
Avatar billede don_nigger Nybegynder
17. december 2003 - 23:08 #17
:-)