Avatar billede msamsing Nybegynder
17. december 2003 - 16:42 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Hvilken harddisk skal jeg vælge?

Hej!
Jeg står og skal købe mig en ny pc.
mit valg er blevet:
P4 northwood 3 GHz
asus p4p800/deluxe
asus radeon 9800xt
2x samsung pc3200 ddr
thermalcase kabinet
+ div.

Jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal købe af hardisk. Jeg forestiller mig en SATA disk men om jeg skal købe 2 og køre RAID 0 eller bare nøjes med 1, kan jeg ikke helt finde ud af.
Hvad er den mindst støjende og mest ydende harddisk??
Avatar billede NanoQ Nybegynder
17. december 2003 - 16:46 #1
Har du BRUG for at køre RAID 0? - med mindre man har en rigtig god grund, bør man lade være. Du får jo en noget lavere fejltolerence ved at køre RAID 0, da blot én disk skal stå af, for at du mister alle data.

Ydelsen er naturligvis bedre ved RAID 0, da den har 2 samtidige harddiskarme at arbejde med. Men i realiteten er det sjældent man får noget praktisk ud af denne bedre ydelse, da der er mange andre flaskehalse på et system. Vedr. støj er forskellen ikke så stor. Naturligvis er der 2 diske der skal snurre ad gangen ved et RAID 0 system. Men køber man fluid diske, er larmen sjældent det store problem.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. december 2003 - 16:51 #2
8 MB cache selvfølgelig
IDE 133 eller SATA
fluid for min. støj
passende stor (120 eller 160 GB)
RAID 0 hvis du har brug for maksimal performance
Maxtor eller Segate eller Western Digital (bare vælg det der er billigst i denne uge)
Avatar billede msamsing Nybegynder
17. december 2003 - 16:51 #3
jeg har netop en maxtor fluid disk lige p.t. og jeg synes den larmer for meget. Jeg har også en seagate barracuda og den larmer noget mindre. Men jeg har hørt at seagates SATA diske larmer en smule, er det rigtigt. For ellers tror jeg måske jeg har en seagate i tankerne.
Avatar billede d0wd Nybegynder
17. december 2003 - 19:37 #4
har 2 SATA barracuda i den ene spand, og en alm barracuda i den anden, og de 2 ens larmer ihf ikke mere end den alm ide disk .. er ganske godt tilfreds med alle 3, det er ikke dem der larmer i mit net, men alle de "%"# blæsere :)