Avatar billede mygent Nybegynder
17. september 1999 - 16:24 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Kopiering af fil til netværksprinter

Hvordan kan jeg kopiere en fil direkte til en IP-adresse (netværksprinter)?
Avatar billede bjarne73 Nybegynder
17. september 1999 - 16:32 #1
Du skal have installeret driveren til printeren, og mappe den til IP-adressen som netværksprinter. Derefter kan du skrive ud.
Avatar billede mygent Nybegynder
17. september 1999 - 16:57 #2
Jeg skal ikke skrive ud fra en applikation, men istedet selv generere en spool-fil (eks. postscript), der så skal sendes til printeren. Jeg regner med noget i stil med "copy fil lpt1" el.lign. Findes der specielle kommandoer til at kommunikere via IP-adresser i eksempelvis WinNT?
Avatar billede bjarne73 Nybegynder
17. september 1999 - 18:12 #3
Du skal mappe fx. lpt 2 til den IP-adresse du vil bruge.

Skriv følgende i en kommandoprompt:

net use lpt2: \\xxx.xxx.xxx.xxx\

Derefter kan du bruge copy fil lpt2:
Avatar billede mygent Nybegynder
17. september 1999 - 20:37 #4
Det skal prøves... mange tak!
Avatar billede svindler Nybegynder
20. september 1999 - 08:53 #5
Dette forudsætter, at printeren kan snakke windows-netværk. Så kan du også skrive "copy minfil.ps \\printernavn\printerkø"
Hvis printeren snakker lpr/lpd, skal du i Windows NT installere "Microsoft TCP/IP Printing". Så kan du bruge lpr-kommandoen eller tilknytte vha printer-settings (Add printer-port, vælg LPR-port, angiv ip-adresse og kønavn).
Avatar billede mygent Nybegynder
20. september 1999 - 09:25 #6
Aah.. det var netop LPR jeg havde hørt en smule om. Jeg havde også på fornemmelsen, at "copy" kun hørte til i NetBEUI-miljøer.
Dvs. at der er en decideret kommando, der hedder LPR (+ nogle parametre)? Og denne findes kun i Windows NT? Ved du tilfældigvis, om man kan få adgang til denne protokol via MS-Visual C++?
Avatar billede svindler Nybegynder
20. september 1999 - 10:09 #7
lpr er en standard unix-kommando, som også fås til næsten alle operativ-systemer. Det er standarden for netværks-print i unix-miljøet.
Dokumentation af protokollen findes i
http://sunsite.auc.dk/pub/ietf/rfc/rfc1179.txt
Du kan vælge selv at lave et lib til det, eller finde/købe det. Jeg er sikker på, at f.eks. Ravenholm kan sælge dig det, hvis det ikke følger med din C++ compiler.
Avatar billede mygent Nybegynder
20. september 1999 - 17:04 #8
Mange tak.. lige hvad jeg havde brug for at vide!