Avatar billede diktafon Nybegynder
13. december 2003 - 01:52 Der er 2 kommentarer

Hvilken diktafon skal jeg købe?

Hej

Jeg håber en af jer kan hjælpe mig. Jeg går i skole og har ofte brug for at optage nogle af timerne på en diktafon. Derudover går jeg også ofte til foredrag, som jeg også gerne vil optage og høre igen, når jeg kommer hjem.

Mine behov er i prioriteret rækkefølge:

1) Det vigtigste: Jeg skal bruge en optageenhed, der kan optage lærerens stemme ca. 3-5 meter væk fra, da jeg sidder nede på min plads med diktafonen. Mit største krav er, at den er i stand til at optage lyden højt, så man kan høre foredraget i en god kvalitet og på normal lydstyrke, når man får lyst til det.

2) Det næstevigtigste: At diktafonen næsten er lydløs, da den ikke skal forstyrre de andre elever i klassen.

3) Det trejdevigtigste: Derudover vil jeg gerne have at batteriet kan køre i lang tid (gerne 10 timer eller mere).

4) Jeg vil gerne at den er forholdsvis lille, så man altid bare kan tage den med rundt omkring i lommen.

5) Derudover vil jeg gerne, at der er god plads på min diktafon, så der kan være en del foredrag på/musik på.

6) Jeg vil også meget gerne, at man direkte kan tage filerne som de er og brænde dem ned på en CD, som en Audio-CD klar til musikanlægget.

7) Derudover er det smart, hvis den kan optage direkte i MP3-format.

Jeg købte en Transcend JetFlashM 256 Mb med Voice Recording til 989 kr. Mikrofonen til at optage i denne diktafon er desværre alt for dårlig, og når jeg har optaget noget er det optaget alt for lavt, alt alt for lavt og for ringe og i for dårlig kvalitet. Så derfor er jeg på jagt efter noget dyrere.

Prisen er egentlig ikke noget problem.

Med mine behov har jeg overvejet
A)  Iriver IFT-599T, 512MB til 2.999 kr. i mymusic.dk  (EDBpriser.dk)
B)  Ipod, 20GB, Den nye model, apple.com, til ca. 3600+400 kr for en mikrofon
C)  iRiver iHP-120, 20 GB, 3900 kr. på EDBpriser.dk

Jeg tror nok alle disse 3 modeller har mulighed for tilslutning af eksterne mikrofon.

Mine spørgsmål er:
Er der nogen af jer der kan anbefale en bestemt mikrofon til at optage lyde, der er 3-5 meter væk? Hvor kan man købe en god mikrofon, er der internet-adresser? Og hvad koster en god mikrofon? Det skal helst være en lille en, som ikke vækker så meget opsigt.

Ud fra de kriterier jeg lægger vægt på, er det nok Iriver IFT-599T, 512MB til 2.999 kr., der passer bedst til mine behov. Er der nogen af jer, der er uenige.

Jeg er nemlig bange for, at de to andre modeller larmer for meget fordi netop lyden fra dens harddisk kan blive optaget på diktafonen, særligt hvis der ikke er tilsluttet ekstern mikrofon. Det kunne være rart ikke altid at være afhængig af, at der skal være en ekstern mikrofon tilsluttet. Det nemmeste ville være hvis jeg ofte bare kunne nøjes med den indbyggede mikrofon der er i Iriver 512 MB-modellen.

På forhånd 1000 tak for hjælpen
Venlig hilsen
Michael
Avatar billede perj Nybegynder
13. december 2003 - 01:56 #1
Jeg har ikke læst dit laaaange spørgsmål, men bemærkede du ville optage i klassen. Dette er ikke lovligt med mindre du har din lærers accept.
Avatar billede scr Nybegynder
13. december 2003 - 06:51 #2
Jeg vil anbefale dig at kigge paa denne lille sag :)

http://www.spyzone.dk/product.asp?product=41&page=1