Avatar billede puppetmaster Nybegynder
12. december 2003 - 15:22 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

DVD-optager i 5.1 Dolby

Findes der DVD-optagere der kan optage/overspille i 5.1 kanaler?
Søger også en liste over hvad de forskellige "optage-tider" (1time, 2 timer, 4 timer, 6 timer osv.) betyder rent kvalitetsmæssigt (udtrykt i tal/kompressionsratio osv.)
Avatar billede zulu_dk Nybegynder
12. december 2003 - 15:46 #1
Hvor vil du optage i 5.1 fra? Dit TV'et er max i stereo.
Hvis du vil kopiere DVD'er er det noget nemmere at gøre med en DVD-brænder til pc'en.
Avatar billede puppetmaster Nybegynder
12. december 2003 - 15:55 #2
zulu, sagen var at jeg ville "slippe" for at optage vha. PC'en.
Dvs. hvis man tilslutter en parabol eller video, skal man ikke forvente at få lyd i 5.1 på DVD-skiven, selvom det er en film der bliver vist i Dolby Digital Surround?
Avatar billede zulu_dk Nybegynder
12. december 2003 - 16:02 #3
VHS og TV sendes kun i NICAM stereo (2.0), jeg er ikke helt sikker på satellit, men det skulle undre mig meget hvis det var anderledes der.
Du kan højest få Dolby Sorround Pro Logic ud af et 2.0 signal (læs mere her: http://www.dolby.com/tech/), Dolby Digital er defineres som 5.1 kanaler og kan derfor ikke sendes via antennestikket.
Avatar billede norbert Nybegynder
13. december 2003 - 00:09 #4
HQ (60 min.)  9.72 Mbit/s
SP (120 min.)  5.07 Mbit/s
SP+ (150 min.)  4.06 Mbit/s
LP (180 min.)  3.38 Mbit/s
EP  (240 min.)  2540 Mbit/s
EP+ (350 min.)  1.69 Mbit/s
Det øvrige spørgsmål ang. at optage i 5.1 på DVD-optager er korrekt svaret af zulu_dk. Det kan ikke lade sig gøre. Du kan kun optage i dolby surround pro logic, hvor dekodningen ligger i stereosporet.
Norbert.
Avatar billede norbert Nybegynder
13. december 2003 - 00:12 #5
Der har sneget sig en lille fejl ind i EP-linien. Der skal stå 2.54 Mbit/s og ikke 2540 Mbit/s.
Norbert.
Avatar billede puppetmaster Nybegynder
13. december 2003 - 12:26 #6
Ok, det accepterer jeg da så, men hvad hvis det drejer sig om at lave en backup af en DVD, fra stationær DVD-afspiller til stationær DVD-optager, kommer lyden så heller ikke til at være i 5.1? (eller 6.1/7.1/DTS for den sags skyld)
Avatar billede puppetmaster Nybegynder
13. december 2003 - 12:27 #7
zulu, smid et svar, så du også kan få nogle point.
Avatar billede norbert Nybegynder
13. december 2003 - 12:30 #8
Nej, det gør den ikke. Du kan KUN optage i stereo og få pro logic ud af den. Ellers så skal du, som zulu_dk siger, brænde den på PC.
Norbert.
Avatar billede zulu_dk Nybegynder
13. december 2003 - 12:31 #9
Jeg vil tro (ikke 100% sikker) at det kan lade sig gøre, hvis din DVD-optager har digital lydindgang.
Avatar billede norbert Nybegynder
13. december 2003 - 12:33 #10
Jeg har endnu ikke set DVD-optagere med digital lydindgang. Men kan selvfølgelig ikke sige, at de ikke findes, men ellers har du formentlig ret.
Norbert.
Avatar billede puppetmaster Nybegynder
13. december 2003 - 22:11 #11
Så mangler jeg bare ét svar: hvordan #%¤¤# kan det være tv-forretningerne har kunnet sælge så mange surround anlæg tilbage i slut-80'erne/start-90'erne, når man ikke har kunnet udnytte andet end surround sound (2.0)?
HVAD er forretningernes salgsargumenter for at sælge 5.1 lyd til brug ved sportsudsendelser, når det alligevel kun er i 2.0?????
?(
Avatar billede norbert Nybegynder
13. december 2003 - 22:19 #12
I firserne og 90'erne har det været pro logic, som de har solgt på. Først efter DVD'en er kommet er der tale om ægte 5.1. Jeg kan fortælle at i 70'erne kørte man en anden form for surround som hed 3D eller kvadrofoni, som bestod af fire højttalere. Pro Logic er en videreudvikling af dette. Dengang brugte man stereo i front og stereo bag, men blev ikke nogen succes. Så kom prologic med 3 højttalere i front og to baghøjttalere som så er i mono. Altså stadig kun 4 "spor". Den eneste rigtige 5.1 lyd du får er digital, dvs. 6 forskellige forstærkere, som så i dag er bygget ind i én forstærker. Forretningernes salgsargumenter har således kun været pro logic, som for så vidt også er godt nok. Men altså ikke så godt som 5.1, som først er kommet til i de senere år, og som bruges til hjemmebiografen med DVD.
Norbert.
Avatar billede puppetmaster Nybegynder
13. december 2003 - 23:44 #13
norbert, ja, jeg kan godt huske at have hørt om kvadrofoni, som var ÆGTE 4 kanalers lyd, ment for the HiFi system, ikke til film og lign. (info: årsagen til at det ikke blev den store succes skyldes, at der skulle bruges hele 4 (FIRE!) højttalere!) :)

Ok, så det er først med 5.1 lyd at vi har fået separeret lyden i 6 kanaler.
(at dolby digital så er komprimeret lyd og derfor ikke direkte lyder "bedre" er en helt anden sag (ja, det ER hårdt at være HiFi freak now-a-days, de fleste vil hellere høre "DVD og 5.1" lyd end "pladespiller og 2 kanalers stereo)
Som der er nu og ser ud i fremtiden, så er ukomprimeret lyd a thing of the past, so I better get used to the lower quality compressed formats ASAP.
Takker for svarene.
Avatar billede norbert Nybegynder
13. december 2003 - 23:49 #14
Velbekomme :-)
Det er meget sjovt. Omkring 1972, da kvadrofonien kom frem, købte jeg en sådan box, som man kan sætte høttalerne til, så fik man det i kvadrofoni, dog ikke ægte, det var fasedrejninger, der afgjorde, hvad er kom i baghøjttalerne. Den box har jeg endnu, og den fungerer sammen med mit digitale anlæg som ekstra baghøjttalere, når jeg kører prologic - og så er lyden bagi i STEREO !!!.
Norbert :-)