Avatar billede groggy Nybegynder
16. januar 2001 - 13:01 Der er 24 kommentarer og
5 løsninger

Skærm vil ikke tænde

Jeg har samlet mig en ekstra computer, af noget gammelt hardware, jeg havde liggende.

Problemet er at nogen gange vil skærmen ikke tænde, når jeg starter computeren.

Man kan høre, at computeren starter op, og at rammene tælles osv. Alle kølere kører og hardisken arbejder også.

Jeg har prøvet med 3 forskellige skærme.
2 forskellige grafikkort. 1 AGP og 1 PCI. PCI grafikkortet er prøvet i alle slot.
2 forskellige motherboards med hver sin CPU.

Men intet hjælper.

Jeg ved ikke om der kan være noget galt med rammene og om de kan forårsage dette. Eller evt. strømforsyningen.

Den virker perfekt en gang i mellem, men så pludselig sker det. Og så vil den bare ikke.

Jeg håber I kan hjælpe mig.

Med venlig hilsen

Groggy
Avatar billede vandhunden Nybegynder
16. januar 2001 - 13:05 #1
Det kan godt være rammene som er skyld i det. Jeg har selv været ude for det engang. Ram har det med at gå i stykker hvis de er meget gamle, som du siger... Prøv evt at pille en blok ud eller prøve at sætte nogen helt andre i.
Avatar billede spikey Nybegynder
16. januar 2001 - 13:07 #2
er skærmen sluttet til strømforsyning på computeren??
Avatar billede spikey Nybegynder
16. januar 2001 - 13:08 #3
og hvis vandhundens ide ikke virker så prøv at tilslutte skærmen til en kontakt i stædet for pc strømforsyning
Avatar billede groggy Nybegynder
16. januar 2001 - 13:09 #4
vandhunden >> Jeg ved ikke præcist hvor gamle de er. Det er SD pc100 ram og er min. 1 år gamle.

spikey >> Nej det er den ikke...
Avatar billede vandhunden Nybegynder
16. januar 2001 - 13:10 #5
Er du sikker på at de passer til dit bundkort?
Avatar billede deurell Nybegynder
16. januar 2001 - 13:10 #6
Prøv din skærm med ledning af på den computer du har som virker hvis den ikke virker så ligger fejlen i hvert fald i skærm/ledning.
Avatar billede groggy Nybegynder
16. januar 2001 - 13:19 #7
vandhunden >> Det hjalp ikke at prøve med en anden ram blok. Og ja. Mit bundkort er et ASUS p2-99. Det kan godt bruge de ram.

deurell >> I to af skærmene sidder den ledning der går fra skærm til computer fast og kan ikke tages ud. Men jeg har ikke prøvet med et andet strømkabel til skærmene.
Avatar billede groggy Nybegynder
16. januar 2001 - 13:20 #8
deurell >> Med der er strøm til skærmen da den står på standby. Den lille orange lampe der viser det lyser i hvert fald.
Avatar billede groggy Nybegynder
16. januar 2001 - 13:34 #9
Det hjalp heller ikke at prøve med et andet strøm kabel.
Avatar billede tarantula Nybegynder
16. januar 2001 - 13:34 #10
hmm... en af mine venner havde samme problem.. vi prøvede at udskifte rammene men det hjalp heller ikke... derefter prøvede vi at udskifte strømforsyningen og det hjalp... det er ret dyrt men det kan være det... prøv evt. at låne en af dine venners...
Rene
Avatar billede groggy Nybegynder
16. januar 2001 - 13:38 #11
tarantula >> Jeg har en liggende herhjemme. Har dog fået at vide at den er ved at stå af. Men det er da et forstøg værd. Prøver lige og vender tilbage igen.

Jeg har forresten også glemt at fortælle at strømforsyningen er lidt sjov når man smider stikket i den. Når man sætter stikket til begynder blæseren lige at køre rundt et sekund eller to. Men den starter ikke.
Avatar billede groggy Nybegynder
16. januar 2001 - 13:44 #12
tarantula >> Det virker heller ikke med en anden strømforsyning.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
16. januar 2001 - 14:09 #13
Lyder som om du har en eller anden power saver funktion der ikke er helt kompatibelt med et eller andet i dit udstyr.

Prøv at disable alt power saving i din BIOS. Herefter hvad der eventuelt må være sat til i din windows. Specielt det der vedrøre skærmen!
Avatar billede groggy Nybegynder
16. januar 2001 - 14:12 #14
Det er ikke så nemt når skærmen ikke vil tænde.

Jeg har for nylig installeret linux, men det har før lavet det samme problem med Windows 2000. Men der startede skærmen lige pludselig af sig selv. Og virkede som den skulle i et stykke tid. (ca 1½-2 uger)
Avatar billede groggy Nybegynder
16. januar 2001 - 14:15 #15
Men jeg kunne jo evt. prøve at resette BIOS. Eller hvordan er standard opsætningen når det kommer til power safe funktionerne?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
16. januar 2001 - 14:16 #16
Så sæt en win2000 hdd i og se om du kan starte skærmen, det virker som noget power saving som eventuelt ikke er understøttet i Linux, kan du boote fra en WIN98 boot disk?

Avatar billede groggy Nybegynder
16. januar 2001 - 14:20 #17
Skal det nødvendigvis være win2000? Jeg kører med win98 på en anden computer herhjemme. Jeg kan prøve at smide den harddisk i.

Men tror du det kan hjælpe hvis jeg resetter BIOS?
Avatar billede groggy Nybegynder
16. januar 2001 - 14:21 #18
Det skal også siges, at den har virket fint med Linux.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
16. januar 2001 - 14:43 #19
Du skal ikke resette bios, bare fjerne alt der hedder power saving.

Og du kan for den sags skyld boote på en dos disk og så komme ind i BIOS.

Jeg har haft en ligende problem på min 386 men da var det en seriel port der var brændt af.
Avatar billede groggy Nybegynder
16. januar 2001 - 14:46 #20
Jeg forstår ikke hvordan du vil fjerne det inde i BIOS når min skærm jo ikke vil tænde.
Avatar billede btk Nybegynder
16. januar 2001 - 16:15 #21
Fjern dit skærmkort og sæt det i igen
Avatar billede groggy Nybegynder
16. januar 2001 - 16:22 #22
btk >> Det er prøvet. Også i forskellige PCI slots.

James >> Jeg venter lige et par timer med at prøve det med harddisken, da jeg er i gang med at lave noget på denne computer.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
16. januar 2001 - 16:24 #23
Du kan bare lave en boot disk, ikke nødvendigt at sætte en anden disk i, men tag alt unødigt udstyr ud! Og boot så på en diskette, du skal jo bare i BIOS, og det kommer du ved at trykke DEL, F1, F10 eller et eller andet andet når maskinen booter!
Avatar billede vandhunden Nybegynder
16. januar 2001 - 20:25 #24
Øhh, a wild guess: Prøv med et andet bundkort og de samme ram.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
17. januar 2001 - 06:02 #25
Vandhund> Groggy skriver i det første indlæg:
Jeg har prøvet med 3 forskellige skærme.
2 forskellige grafikkort. 1 AGP og 1 PCI. PCI grafikkortet er prøvet i alle slot.
2 forskellige motherboards med hver sin CPU.

Avatar billede groggy Nybegynder
17. januar 2001 - 19:53 #26
vandhund >> Som james siger er det allerede prøvet. :)

james t dk >> Det hjælper ikke. Skærmen vil stadig ikke tænde.
Avatar billede groggy Nybegynder
18. januar 2001 - 23:38 #27
Skærmen virkede pludselig af sig selv igen. Men kun i små tre kvarter. Så \"døde\" den igen. Er der ingen der har nogen ide om hvad der er galt?
Avatar billede groggy Nybegynder
26. januar 2001 - 13:51 #28
Det ser ikke ud til at der er flere der har nogen ideer til hvad der er galt. Jeg lukker derfor spørgsmålet og prøver videre på egen hånd. Men jeg siger tak for hjælpen. Og der falder små 5 point af som tak for hjælpen.

Jeg har valgt ikke at give mere, da mit problem jo ikke blev løst.
Avatar billede groggy Nybegynder
26. januar 2001 - 13:52 #29
Vil også lige sige, at det er fedt med sådan et site her hvor folk er villige til at hjælpe! :o)