Avatar billede club-p Nybegynder
11. december 2003 - 16:26 Der er 7 kommentarer

Foreninger (hvordan opretter man sådan en)

Jeg overvejer at oprette en forening. Men hvordan gør jeg det. Er der nogle hgjemmesider hvor jeg kan læse noget om om hvordan man gør. Jeg har hørt at en forening ikke skal betale skat af de penge de før ind i kontigent. Og at en forening har et specialt foreningsregnskab. Men hvordan fungere det. Er der nogle steder hvor jeg kan læse mig til nogle af alle mine spørgsmål angående foreninger.

Alle mine medlemmer skal så oprettes i en data base med billede og og fødselsdag ovs. er det lovligt. Er der ikke noget der hedder en registerlov. Og hvis ja hvad står der i den
Avatar billede nmh Nybegynder
11. december 2003 - 16:45 #1
Du opretter den blot.
Det skal du ikke spørge nogen om.
Hvis du vil vise dine medlemmers billede m.m. på Internettet, skal du dog indhente medlemmernes tilladelse.

Vi lever jo heldigvis i et land, hvor det ikke er alting kommune og stat blander sig i.

Du bør dog fortælle skattevæsnet om de konti, der er foreningens, så du ikke selv bliver beskattet af renter fra disse konti. Det klarer du blot over din selvangivelse.
Avatar billede ztyxx Nybegynder
11. december 2003 - 16:49 #2
få fat i foreningsloven, mener at du kan finde den på biblioteket
Avatar billede jonasclub-p Nybegynder
11. december 2003 - 23:48 #3
kan man ikke læse foreningsloven på nettet
Avatar billede ztyxx Nybegynder
12. december 2003 - 09:47 #4
har fundet ud af at der ikke findes en decideret foreningslov (aner ikke hvor jeg har det fra, at der gjorde), men kig på dette link http://www.ret-raad.dk/neobuilder.php?id=20021209143020699000001241420067&PHPSESSID=d8c3c58368a355b08fa0cc72ac911fd5
Avatar billede ztyxx Nybegynder
19. december 2003 - 16:32 #5
kunne du bruge det til noget?
Avatar billede h_freeman Nybegynder
26. december 2003 - 00:30 #6
Som nmh sagde skal du ikke spørge nogen, men ønsker du at blive godkendt af din kommune, for at få støtte fx. skal du have en samling vedtægter som de kan godkende. Foreningen skal vist også have til formål at være "offentlig oplysende", hvilket er et vidt begreb.
Avatar billede kjeldc Nybegynder
28. december 2007 - 18:19 #7
Foreningshåndbogen

Håndbogen beskriver bl.a. hvordan man opretter en ny forening. Derudover indeholder Foreningshåndbogen en række forslag til, hvordan man gør foreningen synlig i lokalsamfundet, og hvordan man skaffer penge til foreningens arbejde.

Du får desuden svar på, hvordan men udarbejder vedtægter, tilrettelægger og afholder generalforsamlinger. Foreningsøkonomien er grundigt behandlet med beskrivelser af budgetlægning, bogføring, årsregnskab og kasserens opgaver samt skat og moms.

Med Foreningshåndbogen følger en CD-rom der indeholder standardvedtægter, prioriteringsskema samt "Vig foreningsprogram"

http://www.kommuneinformation.dk/default.aspx?path={BC4327EA-6A8B-4759-AF91-CC32FBDB36C2}