Avatar billede bramming Nybegynder
11. december 2003 - 14:54 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Ligningen jeg ikke kan finde løsningen på!

Her har jeg to ligninger udfra dem skal jeg finde nogle skæringspunkter - og jeg regner med en ubekendt!

Her:

Y= -2x i anden + 6x - 2      Y= tx + 4

-2x i anden + 6x - tx - 2 - 4 =0

-2x i anden + 6x -tx - 6 = 0

Og så kan jeg ikke komme videre?

\\ Håber i kan se en løsning!
Avatar billede klojs Nybegynder
11. december 2003 - 15:02 #1
Jeg ser nu en ubekendt for meget, Y = tx + 4 kan ikke tegnes. Kan du ikke regne dig frem til t ?
Avatar billede klojs Nybegynder
11. december 2003 - 15:03 #2
Måske du har en 3. ligning der hedder noget med t = ???
Avatar billede bramming Nybegynder
11. december 2003 - 15:04 #3
Det er fordi Y = tx + 4 er en linje jeg så skal finde den skærings punkter på!
Avatar billede cwitt Nybegynder
11. december 2003 - 15:06 #4
Det er ikke én linie - det er en linie for hver værdi af t.
Avatar billede bramming Nybegynder
11. december 2003 - 15:06 #5
Når den rører ved parablen
Avatar billede bramming Nybegynder
11. december 2003 - 15:07 #6
Jeg har en parabel, dertil skal jeg beregne hvornår den rammer de to steder... - når dens ligning ser sådan ud Y = tx + 4

Den anden ligning er til at tegne "buen" med
Avatar billede klojs Nybegynder
11. december 2003 - 15:08 #7
hvis t så kan være alle tal, så kan linien skære alle steder på parablen. Så alle punkter på parablen vil være mulige skæringspunkter.
Avatar billede cwitt Nybegynder
11. december 2003 - 15:09 #8
ah - så målet er at finde den værdi for t, som gør at der kun er et skæringspunkt? der hvor den lige berører parablen?
Avatar billede klojs Nybegynder
11. december 2003 - 15:10 #9
Det eneste du kan være sikker på er at linien skærer Y aksen i +4, ellers kan den bevæges i alle retninger
Avatar billede bramming Nybegynder
11. december 2003 - 15:10 #10
Har fundet løsningen!!!-

Endelig
Avatar billede klojs Nybegynder
11. december 2003 - 15:11 #11
Ja du har for mange ubekendte, så jeg vile gætte på du kan regne dig frem til t. Det kan godt være en ligning der har X og Y som ubekendte
Avatar billede klojs Nybegynder
11. december 2003 - 15:12 #12
godt vi blev enige :-) lægger lige svar