Avatar billede jakobskovgaard Nybegynder
10. december 2003 - 18:50 Der er 7 kommentarer og
3 løsninger

Hvad gør egenlig forskellen?

Hej

Har undret mig lidt, hvordan kan det være at et brænderdrev (dvd/cd) kan finde ud af om det er et 4 eller 8x speed medie der sidder deri. Har medierne en eller anden form for kode, hvis ja er det muligt at opnå en større brændehastighed en mediet egenlig understøtter???
mvh
Jakob
Avatar billede peet-49 Novice
10. december 2003 - 18:56 #1
Medier er oplyst i mindste hastighed, det kan godt være, de kan køre hurtigere, det afhænger af kvaliteten.
Brænderen laver en test på skiven, der er i drevet, den kan så læse skrivehastigheden.
Avatar billede jakobskovgaard Nybegynder
10. december 2003 - 19:03 #2
Er det muligt at "overclokke" drevet
Avatar billede peet-49 Novice
10. december 2003 - 19:06 #3
Så skal du se efter nyt firmware, og opdatere bios, det kan være en dyr spøg, hvis noget går galt, virker drevet ikke mere.
Det kan ikke betale sig, et nyt 52x brænder koster ikke mere end kr. 375
Avatar billede jakobskovgaard Nybegynder
10. december 2003 - 19:15 #4
Nej det var nu ikke sådan jeg mente det, nok nærmere overclokke mediet. Mit problem ligger i at min DVD brænder (Pioneer dvdr-105 mener jeg det hedder) ikke kan brænde mere end 1x speed (drevet kan skrive i 2x speed til RW) til nogle DVD-RW medier jeg har. På disse står der dog ganske vist ikke angivet nogen hastighed, derfra går jeg udfra det kun er 1x speed medier. Har dog været heldig en enkelt gang at få lov at skrive med 2x. Synes blot det er lidt surt at vente 1 time på en brænding, for at få lov til at se hvordan det man har lavet virker...
Håber du forstår hvad jeg mener, blev vist nok nørklet forklaret
Avatar billede peet-49 Novice
10. december 2003 - 20:25 #5
Der er lidt forskel på medier, vil du være sikker, så køb nogle hurtigere medier.
Avatar billede henninga Novice
10. december 2003 - 23:27 #6
Ja brænderen kan se hvilket fabrikat og kvalitet dvd-skiven har og indstiller sig herefter. Du kan muligvis opdatere din firmware i brænderen og få den til at godkende skiverne til at køre hurtigere.
Jeg har opdateret min NEC brænder og den klarer nu flere forskellige skiver.
Avatar billede pongobear Nybegynder
16. december 2003 - 12:29 #7
Det er muligt at finde hacked firmware til din brænder forskellige steder, dette vil gøre det muligt for dig at brænde hurtigere på dvd-medier som producenten ikke har valgt at 'understøtte'.
Brug google og søg på "'brænder' firmware" så skulle du gerne finde et par gode links :)
Jeg ved der er fora dedikeret kun til dette formål men kan desværre ikke huske url.
Avatar billede peet-49 Novice
16. december 2003 - 12:43 #8
Uanset firmware, tillader det ikke, at brænde hurtigere, end medierne tillader.
Avatar billede guiron Nybegynder
31. december 2003 - 11:11 #9
Problemet kan også ligge i, hvis det er en lidt ældre maskine du har, at du brænder fra en enhed der sidder på samme kabel som din DVD brænder gør. I gamle dage, når man skulle brænde cder, så kunne hastigheden blive forringet betydeligt, hvis man havde brænderen og cd-rom drevet på samme kabel (altså hvis man brænder imellem de to).
Avatar billede peet-49 Novice
31. december 2003 - 11:39 #10
Lukketid?