Avatar billede nstenberg Nybegynder
10. december 2003 - 10:09 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Irriterende CMS'er

Jeg kunne godt tænke mig at høre de andre Exp-brugeres mening om den til stadighed større og større udbredelse af indholdsstyringssystemer (CMSer) og den (dårlige?) effekt, dette har på URI'er.

Denne situation opleves tit:
Samtlige sider på et helt website ligger i samme mappe (oftest i blot i public_html etc.) og har forholdsvis ens navne (fx "sideXXXX.asp" eller "XXXXXXXXXX.stm" osv. (hvor "X" er et tal)). I sig selv er den direkte URI til siden ganske enkel: hjemmesideadresse.dk/sidexxx.asp eller hjemmesideadresse.dk/kategori/xxxxxxxxx.stm osv.
Problemet er dog, at der ikke er nogen umiddelbar logisk sammenhæng imellem de forskellige filers navn, på trods af, at filer måske er placeret i samme kategori osv.
Derudover ser det dumt ud, at henvise direkte til en specifik side, hvorfor man oftest blot henviser til domænet i sig selv….

?,= og andre tegn bør også være bandlyst.

Her er hvad jeg synes er en optimal løsning:
- En klar kategorisering af sider, som er godt illustreret i – den nu klassiske – artikel "Cool URIs don't change" på http://www.w3.org/Provider/Style/URI
- Drop fil-endelserne… .html, .asp, .php osv., bør ikke indgå i sidens URI. Dette er dejligt illustreret på: http://www.webmasterworld.com/forum39/1071.htm

Et godt eksempel på (forholdsvis) god URI-skik ses på: http://jogin.com/weblog/archives/000319/

Kort og godt: Hjemmesider er til for brugernes skyld; lav derfor en ordentlig kategorisering af indholdet.

Men hvad synes I?
Avatar billede Slettet bruger
10. december 2003 - 10:37 #1
For det første vil jeg opponere imod store/små bogstaver i skøn blanding (dit første link) på et site, eftersom side1.html ikke er det samme som SIDE1.HTML

Dit 2. link kan jeg ikke se, jeg skal åbenbart logge ind eller noget. Det gider jeg ikke.

Jeg synes vi danskere har et problem, fordi æ, ø og å ikke kan (bør) bruges i URI'er.

Det er derfor jeg ikke bruger stier som barnedaab/aeblegroed osv.

Man kan så igen spørge sig selv hvor tit man selv indtaster en direkte adresse til en bestemt side på et site, og er det overhovedet et problem for andre end os nørder?
Avatar billede nstenberg Nybegynder
10. december 2003 - 10:46 #2
Mht. store og små bogstaver, så kommer det jo an på serveren. Alle sider bør - efter min mening - være med små bogstaver.

[ Mht. til link #2: jeg skal ikke være logget ind for at læse artiklen... ]
Avatar billede Slettet bruger
10. december 2003 - 10:47 #3
Måske fordi jeg sidder bag router og firewall.

Men så kan det jo være ligemeget hvad stien er, når man ikke kan få adgang til siden pga. deres paranoia ;)
Avatar billede nstenberg Nybegynder
18. maj 2004 - 09:16 #4
Hmm... Sjovt indlæg jeg har haft lavet her. Men nu er det vist på tide at lukke :-)