Avatar billede urinus Nybegynder
09. december 2003 - 23:32 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Hjælp med at samle p4

Hey...
Jeg sidder nu  med en AMD 2200 xp+ processer....
512 DDR-ram PC2700 (snart 1024)
G-FORCE FX5600 ULTRA 256MB DDR-ram
Og to tilfældige Harddiske..

Jeg overvejer at skifte min AMP processer ud med en P4 ca. 2,5 GHz....
Hvis jeg vil det, så kan jeg vel nok nøjes med at skifte bundkortet og processeren ud????
Nogen der har et godt og billigt forslag til hvilket bundkort + processer?????? Som selfølgelig skal passe til mine ram :D

Vh. Mikkel
Avatar billede zc_zero_zc Nybegynder
09. december 2003 - 23:49 #1
hvor meget må det koste???
Avatar billede egidiussen Nybegynder
09. december 2003 - 23:53 #2
Det kommer helt an på om din PSU har et lille kvadratisk P4-stik - har den det, så er det intet problem.
Avatar billede tomb3 Nybegynder
10. december 2003 - 11:57 #3
Har du et P4 stik på din strømforsyning, er det intet problem bare at skifte bundkortet.
(Det er et lille firkantet stik, normalt med gule og sorte kabler).

Jeg køre selv med et Abit BH7
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264587946

Boardet undersøtter op til PC3500DDR
ATA133
Har onboard audio og lan, etc.

Boardet er blevet døbt til "Master of overclocking", og lever også op til sit navn. Havde tidligere et Soltek ERV2.
På dette kunne min P4 2.4GHz kun oc til ca. 2.6Ghz
På mit Abit BH7, kan jeg oc til 3.311Ghz! :)

Et godt valg, også er det endda faldet utrolig meget i pris :)
Avatar billede urinus Nybegynder
10. december 2003 - 16:20 #4
hva koster en strømforsyning så.. kan ikk lige finde det der kabel i snakker om på min PSU :S SÅ det er der nok ikke!!
Og hvilken skal jeg vælge? det må gerne koste mellem 2000kr - 2500. i alt..!
Avatar billede tomb3 Nybegynder
10. december 2003 - 16:29 #5
Oki.. hvis den er den prisklasse, så vælg et Abit IC7-G Max2 Advance:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264587948

Her får du:
4x UDMA 100, 4xSerial150ATARaid, Gigabit LAN, FireWire, Audio
4x184-pins DDR400 DUAL

Dette board sparker røv, og er også yderst velegnet til overclocking.
Du skal dog være opmærksom på, for at køre DUAL ram, skal begge ramklodser være ens (samme mærke/model). Er de det, rykker din spand også okay :)

Valg af strømforsyning er ikke det vigtigste, du kan se på de forskellige der findes hvor du køber bundkort, og se hvor meget de hver især larmer (db).
Dog vil jeg råde dig til at købe en min. 400Watt.
Avatar billede egidiussen Nybegynder
10. december 2003 - 16:46 #6
Hejsa
Jeg er enig med tomb i at Abits kort der er meget godt.
Hvis du vil have et billigere alternativ, så kan jeg anbefale:

Bundkort:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264798003

CPU:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1244598172

Strømforsyning:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1914807891
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1914837891

De to førnævnte strømforsyninger er Low-noise strømforsyninger i rimelig kvalitet. Hvis du synes det er lidt for meget at give for en strømforsyning, så kan du også vælge denne discount strømforsyning (som er ganske udemærket, men ikke "officielt" støjsvag):
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1254657892

Hilsen
Skipper
Avatar billede tomb3 Nybegynder
10. december 2003 - 16:58 #7
egidiussen> Ah.. så hellere ofre 500,- mere, og få et Abit board, fremfor MSI.. heh

Jeg ville nok vælge en P4B 2.4GHz, den er billigere, og kan hvis det blvier nødvendigt clockes til over 3GHz.
Avatar billede egidiussen Nybegynder
10. december 2003 - 17:25 #8
Skal vi ikke bare lade Urinus afgøre om han vil betale 500 ekstra for et kort som hedder Abit istedet for MSI.

Det ville været fuldstændigt idiotisk at købe P4-B istedet for P4-C som jeg anbefaler fordi:

*Du sparer 100 kr ved at købe en forældet processor som desuden kun bruger FSB 400 mhz.

*Der er ingen (ud over) der har omtalt overclocking.

*P4-C understøtter HyperTreading - det gør P4-B ikke.

*Desuden tvivler jeg på, at P4-B 2,4 ghz overclockes bedre end C-modellen.
Avatar billede urinus Nybegynder
10. december 2003 - 19:08 #9
I for begge point.. som tark ;D
Avatar billede urinus Nybegynder
10. december 2003 - 19:12 #10
lige til sidste.... eqidiussen... Det bundkort du har anbefalet... SKAL det var samme slags ram (mærke og det hele)??????
Avatar billede urinus Nybegynder
10. december 2003 - 19:15 #11
Det MSI bundkort.. findes der ikke et andte bundkort en lillesmule billigere, som stadig er OK? Og er en 2.4 GHz ikk også en DEL billigere en end 2.6? Der er jo ikk så meget forskel?
Avatar billede egidiussen Nybegynder
10. december 2003 - 19:16 #12
Hej igen
Officielt hedder det sig, at det SKAL være samme type ram (dvs. fx 2 x 512 mb pc2700). Dog plejer man at sige at det er bedst at købe samme mærke også - for at være helt sikker på at det kører.
Avatar billede egidiussen Nybegynder
10. december 2003 - 19:23 #13
2,6 er nøjagtig 100 kr dyrere...
Mht. bundkortet, så har dette kort fået meget gode anmeldelser osse:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264798026
(dog understøtter det ikke Dual DDR, så jeg ville ofre det ekstra..)
Avatar billede urinus Nybegynder
10. december 2003 - 19:30 #14
hva mener du med dual ram? At de på en måde sidder i samme blok, og arbejder hurtigere?
Avatar billede egidiussen Nybegynder
10. december 2003 - 20:03 #15
Det betyder at du udnytter en funktion som de nyeste bundkort understøtter for at sætte to ram-blokke af samme slags i computeren - dette øger bådnbredden.