Avatar billede ohmish Nybegynder
08. december 2003 - 15:32 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Moms - salg til momsfrit firma

Skal jeg selv betale moms ved salg til momsfrit firma?
F.eks: beløb = 20.000,- + moms.
Prisen skal jo så alligevel være 25.000 hvis jeg skal betale moms af det, selvom køberen er momsfritaget.
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. december 2003 - 15:34 #1
Ja det skal du, du skal lave momsregnskab, hvor du udspecefisere hvor meget du har betalt i moms og hvor maget moms du har indraget for staten, forskellen (helst posetiv, da du jo gerne skulle have tjent mere end du har brugt) skal betales når du momsafregner (hvert kvartal som jeg husker det)
Avatar billede ohmish Nybegynder
08. december 2003 - 15:44 #2
dvs. det svarer til at sælge til en privat kunde.
Avatar billede ricky Nybegynder
08. december 2003 - 15:47 #3
Jeg tror ikke at bufferzone helt forstod spørgsmålet, selvom svaret nu er rigtigt nok.

Ja du skal som momspligtigt firma altid afregne moms uanset om du fakturerer momsen videre eller ej. Og du får naturligvis denne tilbage ved næste momsafregning, men skal altså finansiere den indtil da.
Avatar billede ricky Nybegynder
08. december 2003 - 15:48 #4
ohmish>> hvad snakker du om ? en privat kunde skal da betale moms ?
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. december 2003 - 15:52 #5
rick>det ville ikke være første gang jeg svare på noget andet end det der blev spurgt om
Avatar billede ohmish Nybegynder
08. december 2003 - 15:53 #6
ricky> ja præcis. mit beløb til den kunde skal derfor ialt være beløbet + moms. ellers mister jeg penge på det.
Avatar billede renerr Nybegynder
08. december 2003 - 16:02 #7
Hvis du er momsregistreret skal du jo selvfølgelig påføre moms uanset hvilken kunne det er!

Hvor tit du afregner afhænger helt af din omsætning! hvert kvartal hvis du omsætter for mere end 1 mio og hvert halve år hvis du omsætter for under 1 mio..
Avatar billede ricky Nybegynder
08. december 2003 - 16:14 #8
bufferzone>> :)

ohmish>> nej! - dit fakturabeløb til den pågældende kunde skal være beløbet ex. moms

du får momsen godtgjort af T&S men må financiere den indtil da.
Avatar billede renerr Nybegynder
08. december 2003 - 16:24 #9
Ricky>>

Du mener vel at fakturabeløbet skal være excl. moms og nede i bunden står der det som kunden skal betale, nemlig incl. moms!?
Avatar billede ohmish Nybegynder
08. december 2003 - 16:32 #10
vi misforstår hinanden :)

hvis jeg som privat går ned og køber nye sko, betaler jeg f.eks 1000,- kr.
skohandleren medregner som altid momsen og betaler selv 200,- til skattefar lige meget hvad (pånær udland osv. osv).

det jeg mener er at alle betaler det fulde beløb (inkl. moms). ligegyldigt om der ER moms i eller ej.. jeg har styr på det nu
Avatar billede ricky Nybegynder
08. december 2003 - 16:50 #11
jeg står af.. nu er det vist mig der ikke forstår præcist hvad det er du spørger om.

ud fra dit oprindelige spm. forstod jeg at du spurgt om hvorvidt du skulle fakturere moms til et firma der var fritaget for moms (f.eks. bank, offentlige m.v.)
Avatar billede mikker Nybegynder
08. december 2003 - 18:00 #12
ricky>> Hvor i følgende sætning:
'Skal jeg selv betale moms ved salg til momsfrit firma?'
Får du dog den horrible idé fra ? :o)

Men hvis bare ohmish fakturerer salgsmomsen til køberen - der får den som købsmoms og kan trække den fra, så skulle den kat vel være barberet.
Avatar billede ricky Nybegynder
08. december 2003 - 19:59 #13
mikker>> ja det jo lige det :)

ups!, jeg tror sørme at det er mig der har fået en hjerneblødning. For ja gu fanden skal du fakturere moms.. at modtageren er fritaget fra moms har intet med dig at gøre. jeg ved ikke lige hvad der gik galt for mig.

Undskyld til alle og av! av! (slår mig selv i hovedet med Thor Pedersen)
Avatar billede dm_mx Nybegynder
07. februar 2004 - 15:10 #14
OHmish,

Du skal fakturer ydelsen sådan:

Dit eksempel:

Ydelse kr 20.000,-
Moms 25% kr 5.000,-
Ialt kr 25.000,-

At kunden er en momsfri virksomhed er for dig ligegyldigt.
Avatar billede dm_mx Nybegynder
07. februar 2004 - 15:11 #15
Og i forlængelse af dit spørgsmål - så skal du naturligvis afregnen momsen som normalt.
Avatar billede ricky Nybegynder
07. februar 2004 - 15:17 #16
dm_mx>> er det bedre sent end aldrig ? ;)