Avatar billede opus Nybegynder
04. december 2003 - 18:36 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Abit KG7-raid problemer

Vores mobo har kørt perfekt med Duron 600 mhz og 1 x 256 mb ram (PC2100).
Nu har vi opgraderet til XP 1700+ og 2 x 256 mb ram (1 x PC2100 og 1 x PC2700).
Ingen mærkbar forbedring.

Vi har derfor testet ramklodserne hver for sig og der går det alvorligt galt i test 5 for begge klodser (memtest86). Klodserne er testet fejlfri i en anden pc.
Vi har sat FSB ned til 100, og det betyder, at man kan halte sig igennem test 5, men med enormt mange fejl. På 133 kommer den aldrig til test 6.

BIOS læser heller ikke den nye cpu's navn & hastighed. BIOS er vist aldrig blevet flashet. Vil alle ovennævnte problemer kunne løses med det? Vi er ikke glade for at flashe pga. uheld i fortiden :(  Men hvis det nu absolut er nødvendigt...
Avatar billede ird Praktikant
04. december 2003 - 18:52 #1
Det kunne godt hjælpe med jeres problem ja, men for guds skyld for en til det der har styr på det skidt! :-)

Havde selv lidt af samme problem for langtid siden, og løste dette med en ny bios. Fik dog en ven til at gøre det ,da jeg ikke selv er erfaren og modig nok til at lege med bios *G*
Avatar billede ird Praktikant
04. december 2003 - 18:53 #2
Har I evt prøvet at resette bios til default?
Avatar billede opus Nybegynder
04. december 2003 - 19:08 #3
Ja, vi har resettet BIOS; ingen ændring. Men nu skal vi vist prøve at ændre på rammenes spænding fra 2,75 (Abits default) til 2,5 der anbefales af Samsung.
Men kom endelig med flere ideer inden vi laver smadder i det.
Avatar billede ird Praktikant
05. december 2003 - 12:19 #4
Tror du skal opdatere din bios så tror jeg det er løst, ellers test med andre RAM
Avatar billede opus Nybegynder
05. december 2003 - 15:48 #5
Har testet med andre ram, så det problem er elimineret. Vi ville også flashe BIOS i går, men blev i tvivl om, hvilken der var den rigtige. I løbet af aftenen regner jeg med, at vi får det gjort. Jeg vender tilbage med resultatet.
Avatar billede ird Praktikant
05. december 2003 - 15:53 #6
Dejligt du giver god feedback :))
Thumps up for det
Avatar billede opus Nybegynder
05. december 2003 - 16:28 #7
Tak for rosen. Du kan være sikker på, at jeg laver tilbagemeldinger omkring processen. Jeg håber, at denne aften munder ud i jubelfest. Der er ikke noget så herligt som at finde en løsning på et problem, som adskillige mennesker har knoklet med i dagevis. - Og så kan man jo håbe på, at andre kan drage nytte af ens erfaringer.
Kryds fingre for os i aften ;-)
Avatar billede opus Nybegynder
05. december 2003 - 22:32 #8
Øv, det afhjalp ingenting. Nu er resten vist op til fantasi og held.
Avatar billede ird Praktikant
06. december 2003 - 09:19 #9
har du prøvet at reinstallere windows?

Hvis du pågiver at finde hjælp herinde så husk at lukke tråden
Avatar billede ird Praktikant
06. december 2003 - 09:19 #10
opgiver :-)
Avatar billede opus Nybegynder
06. december 2003 - 11:28 #11
Bare rolig. Sålænge problemet ikke er løst, er tråden åben. Selvfølgelig lukker jeg, når jeg/vi opgiver, men det er vi ikke til sinds at gøre endnu. Jeg vil helst, at andre på eksperten kan se, hvad vi har forsøgt for at løse problemet, så de kan drage erfaringer, af al den tid vi har brugt. I dag følger vi dit råd og reinstallerer Windows, for vi har en anden harddisk, der er hurtigere. Måske giver det positive bivirkninger ;-)
Er det OK med dig, at jeg ikke lukker tråden endnu?
Avatar billede ird Praktikant
06. december 2003 - 14:42 #12
Ja helt klart :)
Avatar billede opus Nybegynder
08. december 2003 - 09:52 #13
OK ird
Så synes jeg, at vi har knoklet nok. Er det i orden, at jeg lige har et lidt of topic spørgsmål til dig? Vi har holdt weekend fra den åndssvage maskine, og er nu ved at backe op før formatering og reinstall. Vi har 3 harddiske, og skal selvfølgelig bruge den hurtigste til win. Den er sat som master. Er det ligegyldigt, hvilket IDE-slot vi bruger, om der er 2 harddiske på pågældende og skal man bruge det første eller andet stik på kablet? (Det der er tættest eller længst fra mobo).
Du får pointene uanset om du kan svare eller ej ;-)
Avatar billede Slettet bruger
08. december 2003 - 10:04 #14
Sæt den som master på ide 1, på det yderste stik, og de andre på ide 2, som master , slave den yderste bruges til slave.
Avatar billede Slettet bruger
08. december 2003 - 10:05 #15
Undskyld, den yderste til master :)
Avatar billede opus Nybegynder
08. december 2003 - 10:14 #16
Tak skal du have kimz. Det var lige, hvad jeg skulle bruge. Nu er jeg lidt på den med pointtildeling. Synes du, det vil være OK, hvis jeg gi'r dig 50 og ird får 150 pga. det store engagement i en 'svær tid', som han/hun har udvist?
Avatar billede ird Praktikant
08. december 2003 - 13:43 #17
Hejsa igen

Jeg er en han :))
Som der allerede er sagt skal den bare sætte yderste!

Siger tak for point .)

Ha en god jul opus
Avatar billede Slettet bruger
08. december 2003 - 18:04 #18
Jeg vil ikke have point, men hvad var problemet med RAID ?.
Avatar billede opus Nybegynder
09. december 2003 - 10:53 #19
Hej kimz
Ikke problemer med raid - problemerne var/er med rammodulerne, som memtest86 hader i test 5 (flytte blokke). Selvom vi har flasket bios, er der stadig problemer. PC'en kører, men vi fatter ikke, at rammodulerne tester fejlfri på anden PC, og vi kan ikke finde ud af at løse problemet på kg7-raid mobo. Derfor må vi nøjes med at optimere vilkårne for harddisk med styresystem :-(
Avatar billede opus Nybegynder
09. december 2003 - 10:55 #20
Tak til jer begge, I er nogle guttermænd. Er selv en yndig blondine (ha! ren ønsketænkning).
Merry X-mas