Avatar billede elmore Nybegynder
14. januar 2001 - 22:48 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

PC fryser under opstart !!

Min computer: Athlon TB 1Ghz, Microstar K7T Pro2-A motherboard, 128 Mb PC133 Ram, Asus V7700 32 Mb grafikkort, SB Live 1024 player lydkort.

Min problem er at min computer fryser under opstarten af Windows 98. Jeg har selvfølgelig installeret DirectX8 og nyeste Nvidia-drivere til grafikkortet, hvilket ikke har hjulpet. Efter at have startet op i fejlsikret tilstand kan jeg starte computeren i normal tilstand og alt virker tilsyneladende. Men ved næste genstart fryser den igen !!!

Hvad kan problemet være ... jeg har efterhånden geninstalleret Windows og samtlige drivere mange gange og er desperat efter at få computeret til at virke ordentlig !!!
Jeg har også prøvet at deaktivere MB´s onboard lydkort !!

På forhånd tak for hjælpen !!
Elmore
Avatar billede manhatten Nybegynder
14. januar 2001 - 23:12 #1
Lyder umiddelbart som om at der enten er noget hardware der kortslutter, sidder løst eller er defekt.

Har du prøvet at starte med en bootlog og nærstudere denne.

Prøv også at slå alt fra med MSConfig og så stille og roligt slå tingene til igen hvis det virker som det skal.
Avatar billede john.doe Nybegynder
14. januar 2001 - 23:58 #2
Smid dit grafikkort ud og sæt et andet i,
og du er kørende igen.
Avatar billede cassebent Nybegynder
15. januar 2001 - 02:55 #3
Du kan prøve at bruge drivere fra asus til dit grafikkort. Nvidia-driverne kan lave lort.
Avatar billede xtom2 Nybegynder
15. januar 2001 - 07:00 #4
Avatar billede xtom2 Nybegynder
15. januar 2001 - 07:02 #5
Har du installeret GART driveren fra VIA?
Avatar billede xtom2 Nybegynder
15. januar 2001 - 07:09 #6
Avatar billede xtom2 Nybegynder
15. januar 2001 - 07:19 #7
Nyeste Asus V7700 driver
ftp://www.asus.com/pub/asus/vga/agp/v7700/533aw9x.zip
v5.33a dateret 2000/08/16

Nyeste Asus V7700 BETA driver
ftp://www.asus.com/pub/asus/beta/vga/9x516dr2.zip
v5.16d RC2 dateret 2000/06/08

Nyeste VIA chipset drivere
http://www.viatech.com/drivers/index.htm
(MSI K7T Pro2-A = KT133)
Avatar billede picard Nybegynder
15. januar 2001 - 09:37 #8
Hejsa

Hvordan sidder de forskellige kort i maskinen. Her tænker jeg PCI slottene. Der er en regl om at man ikke må have en kort i PCI slot 1, da denne typisk vil konflikte med et AGP kort.

Prøv evt at starte maskinen op, med kun grafikkortet installeret. Hvis det virker så prøv at sætte lydkortet i om se om maskinen så vil starte. Hvis du har andre kort er fremgangsmåden den samme. Jeg tror du har en IRQ konflikt !

Christian
Avatar billede elmore Nybegynder
15. januar 2001 - 09:43 #9
jeg kigger på alle de gode foreslag og vender tilbage senere !
GART driver er installeret. Det underlige er, at computeren ikke fryser hver gang jeg genstarter. Det tyder meget på en løs ram-blok eller at et af mine PCIkort ikke er sat ordentlig i.

Hvordan kan jeg tjekke om jeg har en IRQ konflikt ?

Elmore
Avatar billede xtom2 Nybegynder
15. januar 2001 - 09:45 #10
Det kan du i enhedshåndtering.. (Højreklik på \"Denne Computer\")
Avatar billede elmore Nybegynder
15. januar 2001 - 09:51 #11
Under andre enheder har jeg udråbstegn foran et PCI Multimedia Audio Device. Kan det være MB´s onboard lydkort (det har jeg slået fra i biosen) som konflikter med mit SB Live !
Jeg har prøvet af disable PCI Multimedia Audio Device under enhedshåndtering, hvilket ikke har den store effekt !

Elmore
Avatar billede picard Nybegynder
15. januar 2001 - 10:09 #12
Det er højest sandsynlig Soundblaster kortet der ikke er installeret korrekt.
har du også slået funktionen \"pnp Os installed\" fra i bios\'en forhindre Windows i ændre på IRQ opsætningen som bios har lavet.

På et Asus A7V motherboard skal man huske at reservere IRQ nr. 5 til lydkortet.
Det gør man også i BIOS, ved ikke lige hvordan på dit mobo. Det skal gøres fordi dit SBLive mobo benytter to IRQ et til sb emulation i DOS og så en til Windows.

Hvilken type SBLive kort har du ?
Avatar billede elmore Nybegynder
15. januar 2001 - 10:13 #13
SBLive 1024 player.
Avatar billede picard Nybegynder
15. januar 2001 - 10:19 #14
Har du prøvet at pille lydkortet ud af computeren og starte computeren op uden ?

Avatar billede elmore Nybegynder
15. januar 2001 - 10:20 #15
jeg prøver ! Vender tilbage senere.

Elmore
Avatar billede xtom2 Nybegynder
15. januar 2001 - 10:25 #16
Dine forslag, picard, står pænt linet op i linket i mit første svar :)
Avatar billede picard Nybegynder
15. januar 2001 - 10:31 #17
xtom\'  >> jeg snakker bare fra min egen erfaring med sblive lydkort.
Hvis du kan huske have jeg et problem, der minder en smule om hans ! :)

Jeg gad sq ikke lige kigge alle de sider igennem for at se om jeg skrev noget en anden havde refereret til :)

Det link dækker jo alt ;)

Christian
Avatar billede gizkor Nybegynder
16. januar 2001 - 00:53 #18
Til Xtom:
Jeg har oprettet et spørgsmål hvor jeg giver dig 100 point (Elmore bliver jo nødt til at dele sine lidt ud).
Takket være dit råd her om GART drivere scorer mit system nu 5000 point i 3DMark hvor det før lå og rodede nede på 1800!!!!! TAK!!!