Avatar billede hr.stock Nybegynder
04. december 2003 - 12:02 Der er 55 kommentarer

HD problem

Hej!
jeg har 2 harddiske master og slave...

jeg lånte min slave ud, så der ku lagt nogen ting og sager på den.. da jeg så får den hjem og sætter den i igen... kan den ikke opstarte windows?!

den starter fint men når den skal til at gå ind i windows.. stopper den op og der er sort skærm og min com. ARBEJDER bare! der sker intet og har i hvertfald ventet 10 min på resultat...

hvis jeg så piller stikket ud til hd'en vupti så virker det hele igen?!

nogen der kan hjæpe mig?!

200 point til den der kommer med en løsning!(mer kan jeg ikke få lov til at gi)
Avatar billede rasm Nybegynder
04. december 2003 - 12:05 #1
Din hdd er sandsynligvis futtet af.......
jeg er ked af at sige det men min er også lige futtet af og den havde samme "symptomer"
Avatar billede anuseren Nybegynder
04. december 2003 - 12:06 #2
Hvis du starter den i fejlsikret tilstand stopper den sikker når den indlæser "mup.sys"

Det er en general fejl i WINXP, du ksn prøve at installere XP ovenpå, og så vælge reparer når den spørger du du vil reparere...

har selv haft den fejl mange gange... og ovenstående har været min eneste mulighed for at rette fejlen.
Avatar billede hr.stock Nybegynder
04. december 2003 - 12:07 #3
arhhh... det tror jeg nu ik?! mon dog?! hvor kan jeg teste om den er det?!
Avatar billede rasm Nybegynder
04. december 2003 - 12:08 #4
jeg vil stadig væk sige at det ikke ligner win xp
Avatar billede hr.stock Nybegynder
04. december 2003 - 12:08 #5
jamen anuseren... windows fejler intet når min slave ikke er tilsluttet?!
Avatar billede rasm Nybegynder
04. december 2003 - 12:10 #6
og gøre sådan noget jeg syntes det kunne ligne win ME at gøre sådan noget
Avatar billede anuseren Nybegynder
04. december 2003 - 12:10 #7
hr.stock

i know... prøv engang... indlæs windows i fejlsikret tilstand.... så kan du se hvornår den går i stå... Post resultatet her... ;o)
Avatar billede hr.stock Nybegynder
04. december 2003 - 12:11 #8
hvordan gør jeg det?!
Avatar billede hr.stock Nybegynder
04. december 2003 - 12:11 #9
og hva er grunden til denne her ånsvage fejl?! for den var der ikke før jeg lånte den ud!?
Avatar billede anuseren Nybegynder
04. december 2003 - 12:13 #10
hr.stock

når din computer starter... tryk F8 som en gal.. så kommer den frem på et tidspunkt og spørger... så vælger du fejlsikret tilstand.

jeg er _ret_ sikker på det er ved mup.xxx den stopper...

det er en fejl i XP, som forekommer når der sker ændringer på IDE controllerne..
Avatar billede hr.stock Nybegynder
04. december 2003 - 12:16 #11
IDE controllerne..?!??!? altså jeg har ikke ændret noget?!

men jeg skal altså sætte min slve til og genstarte og trykke på F8..

hva så?! så kommer den og siger hva fejlen er?!
Avatar billede anuseren Nybegynder
04. december 2003 - 12:18 #12
du sætter harddisken i sådan som du gerne vil ha den ja...

så genstarter du og trykker F8 - vælger fejlsikret tilstand

Så kan du se hvornår den går i stå... Den skriver hvad den indlæser... Så kan du poste herinde hvornår den går i stå... Og så kan man se ud fra det hvad der er galt.
Avatar billede redhat9user Nybegynder
04. december 2003 - 12:24 #13
Hvilken windows version bruger du, og er drevet formateret som FAT32 eller NTFS?
Avatar billede halifax Nybegynder
04. december 2003 - 12:27 #14
Din slave er vel ikke blevet jumpet anderledes, da du lånte den ud?. Og er den sat til det samme som før m.h.t. jumper?
Avatar billede hr.stock Nybegynder
04. december 2003 - 12:29 #15
anusren---> nu er det prøvet men det læste alt i gennem uden problemmer?! også den der mup.sys halløj... men bagefter alt var kørt i gnnem... kom den sorte skærm igen?!

Redhat9user---> øhhh win xp pro... aner ik hhva drevet er formateret som?!
Avatar billede hr.stock Nybegynder
04. december 2003 - 12:30 #16
halifax--> der er ingen jumper på?! har han taget den af?! eller skal jeg ikke bruge en jumper hvis den er slave?!
Avatar billede halifax Nybegynder
04. december 2003 - 12:31 #17
Der må være et diagram (beskrivelse) oven på disken, der viser, hvordan jumper skal stå, når den skal køre som slave.
Avatar billede anuseren Nybegynder
04. december 2003 - 12:33 #18
hr.stock

den læser alt igennem... den står ikke bare og hænger ved mup.sys...

så er jeg ude...
Avatar billede hr.stock Nybegynder
04. december 2003 - 12:35 #19
læser ALT i gennem uden problemmer?! altså kan ikke se ovenpå den om der skal sidde en jumper på eller der ikke skal være nogen, som der ikke er?!
Avatar billede rasm Nybegynder
04. december 2003 - 12:35 #20
Jeg står af........
Avatar billede halifax Nybegynder
04. december 2003 - 12:42 #21
Der skal være en jumpersetting, som angiver om disken er master eller slave. Er der ikke nogle små "ben" bagpå hvor også strømstik og IDE stik er?

Hvilket mærke og model er disken - så må vi finde beskrivelse på nettet.
Avatar billede hr.stock Nybegynder
04. december 2003 - 12:46 #22
jo der er sådan nogle "små ben" men der sidder ingen jumper på?! skal der være en jumper?!  det er en seagate barracuda!
Avatar billede halifax Nybegynder
04. december 2003 - 12:49 #23
Jumper kan være faldet af, eller taget af med eller mod vilje. Er der godt nok slet ingen label på disken, som beskriver noget om jumper og master/slave. Se godt efter igen - det er det nemmeste.
Avatar billede halifax Nybegynder
04. december 2003 - 12:54 #24
www.seagate.com under Barracuda Family disse
Barracuda 5400 and U Series
Barracuda ATA and 7200.7

Hvad hører din til. Det må stå på den.
Avatar billede hr.stock Nybegynder
04. december 2003 - 12:54 #25
jamen skal der sidde en jumper på alle hd'er eller kan der godt nogen der ikke behøver!?
Avatar billede hr.stock Nybegynder
04. december 2003 - 12:55 #26
Barracuda ATA and 7200.7....
det er min!
Avatar billede halifax Nybegynder
04. december 2003 - 13:16 #27
Har fundet et .pdf-dokument om 7200.7 og 7200.7 Plus. Gå lige her ind og se om dit modelnummer er med her
http://www.seagate.com/docs/pdf/datasheet/disc/ds_barracuda7200.7.pdf

Der står bla.a. "Point-to-point interface eliminates need for jumper settings" - (så blev jeg så klog om Seagate!!)  samt "Easy-to-use connectors for simple installation".

Er din en IDE eller SATA harddisk.
Avatar billede hr.stock Nybegynder
04. december 2003 - 13:17 #28
hvordan sq jeg vide det?!
Avatar billede halifax Nybegynder
04. december 2003 - 13:21 #29
Sorry, det er s'følglig en IDE, når vi taler om Master og Slave.

Bliver disken ved opstart fundet af BIOS?? Det er vigtigt.

Prøv ved opstart at gå i BIOS (hold Delete-tasten nede) og find et punkt i retning af "Autodetect IDE Devices" eller harddisks. Lad BIOS finde den, gå dernæst til "Exit & Save" og sig Y til at gemme. - Hjælper det?
Avatar billede hr.stock Nybegynder
04. december 2003 - 13:38 #30
jamen den godt finde den i bios'en?! hva kan fejlen være...........
Avatar billede halifax Nybegynder
04. december 2003 - 14:03 #31
Er ved at løbe tør for forslag. Kun dette: få disken prøvet af i en anden pc.
Avatar billede fromsej Praktikant
04. december 2003 - 15:26 #32
Så vidt jeg husker skal der være en jumper på en Seagate, når den skal køre som slave.
Hvad siger din BIOS til den, bliver den overhovedet fundet i BIOS?
Måske skal du ind og detecte den manuelt.
Avatar billede redhat9user Nybegynder
04. december 2003 - 16:17 #33
Jeg stemmer også på at der mangler en jumper.
Avatar billede hr.stock Nybegynder
05. december 2003 - 00:25 #34
fromsej?! den kan godt finde den i bios'en?!
Avatar billede redhat9user Nybegynder
05. december 2003 - 00:40 #35
Kan du ikke lige pille din master disk af og se om din BIOS genkender den som master eller slave så vi kan forsikre os om at ihvertfad det står korrekt?
Avatar billede redhat9user Nybegynder
05. december 2003 - 00:41 #36
Hvad sker der forrresten hvis du forbinder den til controller 2 i stedet? Vil Windows så boote? (Pil CD drev fra)
Avatar billede hr.stock Nybegynder
05. december 2003 - 01:01 #37
hvordan gør jeg det?! hvor ser jeg i bios'en hvad min slave er sat til?!
Avatar billede redhat9user Nybegynder
05. december 2003 - 01:32 #38
Hvis du piller din master disk vil BIOS normalt under boot fortælle hvilken disk, den har fundet som master og hvilken som slave. Dermed kan du, hvis du fjerner masteren, se om din problemdisk er konfigureret som master eller slave.

På dit motherboard er der sikkert 2 IDE stik, et sort og et blåt. Præv også at sætte den til det sorte stik mens din Windows disk sidder i det blå stik.
Avatar billede halifax Nybegynder
05. december 2003 - 10:21 #39
Citat: "fromsej?! den kan godt finde den i bios'en?!"
Når BIOS kan se den, burde XP også kunne. For 3 uger siden satte jeg en disk fra gl. pc over i en ny pc med XP som slave. Det gav ingen problemer.

Den 04/12-2003 12:46:38 skriver du: jo der er sådan nogle "små ben" men der sidder ingen jumper på?!

Tvivlen går derfor stadigvæk på om der skal være jumper, eller om disken er af typen ""Point-to-point interface eliminates need for jumper settings" . Mit indlæg 04/12-2003 13:16:15

Kan disken i dag ses på en anden pc?
Avatar billede fromsej Praktikant
05. december 2003 - 10:37 #40
Jumper settings for Seagate her:
http://seagate.com/support/kb/disc/ref/jumper_settings.html
Jeg huskede forkert, kunne være man skulle undersøge tingene inden man svarer.*S*
Der skal ikke være en jumper på, når den skal være slave.
Har du prøvet manuelt at detecte den i BIOS?
Avatar billede hr.stock Nybegynder
05. december 2003 - 12:29 #41
hva er jeres forslag så?!

altså sys bare det ville være mærkeligt at flytte rundt på alle mulige ledninger.. da jeg ikke har rørt dem?!

lånt min hdd ud, fik den igen og nu virker det ik?!

men hva siger i?! jeg skal gøre hvad i bios'en?!
Avatar billede fromsej Praktikant
05. december 2003 - 12:41 #42
Finde et punkt der omhandler dine harddiske, og se om du ikke kan finde den manuelt der.
alternativt, komme med et link til dit bundkorts manual.
Avatar billede hr.stock Nybegynder
05. december 2003 - 12:56 #43
jeg har fundet det penkt.. men intet virker!
har følgende oplysninger om mit bundkort:
systemproducent: IbM
Systemtype: X86-based PC
Bios Version : IBM 24KT35AUS
SMBios Verion : 2.31

er det nok til i kan hjælpe?!
Avatar billede fromsej Praktikant
05. december 2003 - 13:33 #44
http://seagate.com/support/ prøv at kigge der.
Avatar billede hr.stock Nybegynder
05. december 2003 - 13:54 #45
kan jeg bruge Seatools i min situation!?
Avatar billede redhat9user Nybegynder
05. december 2003 - 14:49 #46
Hvis tingene ikke er konfigureret korrekt kan det være helt uforudsigeligt, hvad der sker. Du bliver nødt til at isolere tingene og dermed bliver du efter min overbevisning også nødt til at kravle ned på gulvet selv om du finder det ubehageligt :o)
Avatar billede fromsej Praktikant
05. december 2003 - 14:56 #47
Helt basalt, hvor mange fysiske drev har du, og hvordan er de monteret på de to Idé kanaler?
Måske kunne det hjælpe at sætte problemdisken i alene som master, boote på en diskette/CDrom med Fdisk på og køre kommandoen Fdisk/mbr.
Eller fra en XP/2K CD kommandoen fixmbr.
Avatar billede hr.stock Nybegynder
05. december 2003 - 18:05 #48
min master sidder tilsluttet til den for enden og min slave sidder på den på midten og hvis jeg opstarter min comp. således vil windows ikke starte, hvis jeg piller min slave ud vil windows godt! HVIS jeg bytter rundt på stikne.. vil windows ikke starte selvom KUN masteren er tilsluttet.. kan det tyde på at midterstikket er i stykker?! eller er det bare fordi ens master skal sidde for enden?!
Avatar billede halifax Nybegynder
05. december 2003 - 18:55 #49
Masteren skal sidde for enden, så det er OK.

Kan du se om nogen stik er beskadiget, bøjet eller mangler - på både slave-disk og på midterstikket.
Måske er midterstikket gået i stykker, som du nævner.

Som jeg har skrevet et par gange: har du ikke mulighed for at få tilslutning af disken prøvet af i en anden PC (uden at lave noget på den) - bare for at kunne udelukke, at den ikke er "futtet af". Printet på en disk KAN gå i stykker.
Avatar billede hr.stock Nybegynder
08. december 2003 - 15:46 #50
Det er ikke gået i stykker?!
og den virker på en anden comp.?!
Avatar billede trakavolvien Nybegynder
08. december 2003 - 16:36 #51
Jeg har haft samme problem, med en 180 GB harddisk... Jeg formaterede, og hentede et program ned der hed GetDataBack... Dette vidunder program hentede ALT ned, også det jeg troede var væk fra altid før mit lille problem...

Så det er en mulighed du burde overveje...

Held og lykke :)
Avatar billede fromsej Praktikant
08. december 2003 - 17:04 #52
Har du prøvet den i en anden PC, efter du fik den hjem igen?
Avatar billede hr.stock Nybegynder
09. december 2003 - 14:06 #53
altså min kami lage 60 gb ind på den!? kan det være problemmet altså, det er for stor en mundfuld?!
Avatar billede hr.stock Nybegynder
21. december 2003 - 13:21 #54
er der ikke nogen der gider hjklpe?! kan det være derfor?!
Avatar billede fromsej Praktikant
21. december 2003 - 19:33 #55
Jo, vi gider skam godt.*S*
Den bliver fundet i BIOS?
Den bliver fundet i Enhedshåndtering?