Avatar billede meuser Nybegynder
03. december 2003 - 16:59 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Adobe premiere pro 7.0

Jeg har lige captured noget film fra mit minidv bånd. Efter jeg captured det så jeg det i windows media player, hvilket fyldte HELE skærmen (uredigeret film - råfilm). Det jeg egentlig gerne vil opnå er at klippe lidt foroven og forneden i filmen, så det ligner en rigtig film, altså sort foroven og forneden (cinemascope agtigt). Problemet opstår så når jeg har redigret lidt i filmen og eksportere den. Godt nok er der sort foroven og forneden, men nu gør den det osse i siderne og pludselig fylder mit billed kun 1/4 af hele skærmen i alt! Så hvis jeg kører filmen i fuld-skærm er det bare en lille firkant i midten, hvor billedet ikke vil gå helt ud til siderne. Håber nogen kan hjælpe
Avatar billede meuser Nybegynder
04. december 2003 - 10:01 #1
Nogen som kan hjælpe??
Avatar billede henninga Novice
04. december 2003 - 19:12 #2
Hvor skal du bruge slut-video ??
Er det til at lave rigtig video til at vise på TV eller er det til at vise på PC??

Hvis du højreklikker på din færdige video og kigger på egenskaber, kan du se bredde og højde på billedet.
Normalt er det 720x576 hvis det er DV.
Avatar billede meuser Nybegynder
07. december 2003 - 16:12 #3
jeg har fundet ud af den er 720x576 i adobe premiere pro, men når den skal brændes ud som en vcd og ikk svcd i nero skriver den, den er 352x288. og hvis jeg trykker egenskaber siger den osse at den er 720x576, men vises kun som 352x288 i windows media player. hvad er der galt?? nogen som kan hjælpe??
Avatar billede henninga Novice
07. december 2003 - 18:46 #4
VCD er 352x288  og  SVCD er 480x576
Dette er standard størrelser for disse formater så der er ikke noget galt.
For at video kan presses ned på VCD og SVCD gøres billedet mindre og når du så afspiller på dit fjernsyn med en dvd-afspiller forstørres det igen.
Prøv at kigge på denne side omkring vcd og svcd:
www.abmedia.dk/video

HenningA
Avatar billede henninga Novice
07. december 2003 - 18:56 #5
Og for at lave billedet sort foroven og forneden er du nødt til at lægge en sort bjælke begge steder og dække for noget af filmen.
Det er det man kalder "Letterbox".
Du gør det i Premiere ved at oprette en "Black Video" måtte i projekt vinduet.
Trække den ned på et videospor oven over din video i hele længden og tilpas den med "Motion" så den dækker det øverste.
Træk en mere ned i et videospor over det andet og tilpas med Motion så den dækker det nederste.