Avatar billede thokarl Nybegynder
03. december 2003 - 15:19 Der er 2 kommentarer

Oprettelse af bruger og mailbox på windows server via script

Hejsa!
Jeg har en windows 2000 server og Exchange 2000 server.

Jeg skal bruge et script der kan oprette brugere i AD (Active Directory) med tilsvarende mailboxe. ASP, WSH eller hvad det nu ellers bliver til. Dog vil jeg gerne helst have det i ASP da det skal integreres med vores eksisterende database system.

Jeg har allerede noget kode, der ikke virker. Det må i naturlig vis gerne få hvis i er interseret.

Håber der er nogen der kan finde ud af det.

P.S. Er der forskel i oprettelse af mailbox på 2000 og 2003?
Avatar billede dr-kermit Nybegynder
03. december 2003 - 17:03 #1
Hejsa,

det du skal bruge er LDIFDE som er et import/export program til AD.

eksempel på en bruger oprettelse i LDIFDE format

dn: CN=Kenneth Nielsen,OU=110_test,OU=EDC brugere,DC=edc,DC=local
changetype: add
homeMDB:
CN=Mailbox Store (EDCEXCH01),CN=First Storage Group,CN=InformationStore,CN=EDC
EXCH01,CN=Servers,CN=First Administrative Group,CN=Administrative Groups,CN=ed
c,CN=Microsoft Exchange,CN=Services,CN=Configuration,DC=edc,DC=local
memberOf: CN=EDCadmin,OU=110_test,OU=EDC brugere,DC=edc,DC=local
accountExpires: 9223372036854775807
adminCount: 1
codePage: 0
cn: Kenneth Nielsen
countryCode: 0
displayName: Kenneth Nielsen
mail: 110kn@edc.dk
givenName: Kenneth
instanceType: 4
lastLogon: 127076480253750000
legacyExchangeDN: /o=edc/ou=First Administrative Group/cn=Recipients/cn=110kn
logonCount: 1
distinguishedName:
CN=Kenneth Nielsen,OU=110_test,OU=EDC brugere,DC=edc,DC=local
objectCategory: CN=Person,CN=Schema,CN=Configuration,DC=edc,DC=local
objectClass: user
objectGUID:: 6WlbBQ5VI0Gp/PtRHlCTrw==
objectSid:: AQUAAAAAAAUVAAAAmwvBHpMx2hxDFwoyZwQAAA==
primaryGroupID: 513
proxyAddresses: smtp:110kn@edc-smtp.oeb.tdk.net
proxyAddresses: SMTP:110kn@edc.dk
proxyAddresses: X400:c=DK;a= dk400;p=edc;s=Nielsen;g=Kenneth;
pwdLastSet: 127072277100926250
name: Kenneth Nielsen
sAMAccountName: 110kn
sAMAccountType: 805306368
showInAddressBook:
CN=Default Global Address List,CN=All Global Address Lists,CN=Address Lists Co
ntainer,CN=edc,CN=Microsoft Exchange,CN=Services,CN=Configuration,DC=edc,DC=lo
cal
showInAddressBook:
CN=All Users,CN=All Address Lists,CN=Address Lists Container,CN=edc,CN=Microso
ft Exchange,CN=Services,CN=Configuration,DC=edc,DC=local
sn: Nielsen
textEncodedORAddress: c=DK;a= dk400;p=edc;s=Nielsen;g=Kenneth;
userAccountControl: 512
userPrincipalName: 110kn@edc.local
uSNChanged: 9073
uSNCreated: 9073
whenChanged: 20030909114138.0Z
whenCreated: 20030901123115.0Z
mailNickname: 110kn
msExchUserAccountControl: 0
msExchALObjectVersion: 64
homeMTA:
CN=Microsoft MTA,CN=EDCEXCH01,CN=Servers,CN=First Administrative Group,CN=Admi
nistrative Groups,CN=edc,CN=Microsoft Exchange,CN=Services,CN=Configuration,DC
=edc,DC=local
msExchHomeServerName:
/o=edc/ou=First Administrative Group/cn=Configuration/cn=Servers/cn=EDCEXCH01
msExchMailboxGuid:: 04Kr9blVok+EShiyC93mEg==
msExchMailboxSecurityDescriptor::
AQAEgHgAAACUAAAAAAAAABQAAAAEAGQAAQAAAAACFAADAAIAAQEAAAAAAAUKAAAANAQAABkAAAAAAA
AAcAQAABkAAAAAAAAAzAMAABkAAABFAEQA2AMAABkAAAAxAAAAeAQAABkAAADAAAAAAAAARgAmQwII
RkQCAQUAAAAAAAUVAAAAmwvBHpMx2hxDFwoyZwQAAAEFAAAAAAAFFQAAAJsLwR6TMdocQxcKMmcEAA
A=
mDBUseDefaults: TRUE
msExchPoliciesIncluded:
{A6687278-B87E-4C4C-BBA5-8B9F57BD63BA},{26491CFC-9E50-4857-861B-0CB8DF22B5D7}

Det den gør er at oprette en bruger og en mailbox til denne bruger.

Håber det hjælper lidt, ellers sig til.

Mvh Kenneth Nielsen
Avatar billede thokarl Nybegynder
04. december 2003 - 12:45 #2
Jeg ved at det kan lade sig gøre via WSH... Er der nogen der ved hvordan man gør via WSH? For så er det vel muligt at benytte det i asp?