Avatar billede systemnissen Nybegynder
02. december 2003 - 14:26 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Finde en server ud fra ens egen IP adresse?

Kryptisk spørgsmål?

Jeg skal lave et script som giver mig den nærmeste server. Det er til et netværk som har ca. 700 servere fordelt i hele verden. Under en OS installation skal der kopieres filer fra den nærmeste AD server.

Jeg har allerede en liste med de tilgængelige servere i navneformat. (\\server1 osv)

Nu er min idé så... at hvis jeg kender min egen IP adresse kan udregne hvilket "net" (subnet) jeg er på og derefter pinge hele serverlisten igennem og først stoppe når der findes en med samme subnet.

Kan det overhovedet lade sig gøre??

Håber på hurtigt svar.
Avatar billede vistodk Nybegynder
02. december 2003 - 14:27 #1
det ville automatisk blive gjort sådan hvis du havde lavet en rigtig struktrur i dit domænetræ :-)
Avatar billede systemnissen Nybegynder
02. december 2003 - 14:37 #2
strukturen fejler vist intet... men

Når en PC skal installeres og derfor endnu ikke er logget ind, men skal mappe et drev på den nærmeste server så kender jeg jo ikke servernavn eller adresse. PC'en kan jo ikke vide om den står på sydpolen eller i Brønshøj. :-)
Avatar billede vistodk Nybegynder
02. december 2003 - 14:41 #3
se DET havde jeg jo ikk elige tænkt på :-)
jeg trækker mine spydigheder tilbage.
Avatar billede systemnissen Nybegynder
02. december 2003 - 14:45 #4
helt i orden ;-)
Avatar billede djernaes Nybegynder
02. december 2003 - 18:27 #5
Hvis du har en liste med server adresser og din egen adresse/netmaske *og* ved at hver net har sin egen server, kan du s[ ikke bare tage "host IP" AND "netmask" og sammenligne det med hver af IP adresserne i din liste ... AND'et med hostens netmaske?

Hvis det ikke er "godt nok", så ville jeg prøve at lave en traceroute og se hvor mange hops din server er væk. Den med færresete hops er sikkert den bedste.

Som alternativ kan du sikkert bare pinge og se hvilken har den korteste svartid.

Martin
Avatar billede systemnissen Nybegynder
02. december 2003 - 22:49 #6
Ja, men problemet er at jeg kun har servernavnet og ikke ip adressen. Jeg er vel så nødt til at pinge den, for at få ip adressen. Denne ip skal vel så beregnes så jeg kan få subnettet og derefter beregne min egen ip og SÅ sammenligne?
Avatar billede djernaes Nybegynder
02. december 2003 - 23:12 #7
Du skal først have omsat dit server navn til en ip adresse. Da jeg går ud fra at i har en fungerende dns infrastruktur (bør i have), så laver du da bare et dns lookup for at få IP adressen.

Martin
Avatar billede sirdux Nybegynder
03. december 2003 - 10:49 #8
Som sagt først, hvis dit DNS og AD er sat korrekt op vil RIS selv finde den lokale server, men der kværver at du har lavet site konfigurering i DNS. Da RIS og AD vil først søge efter ting i sit eget site og derefter spørge resten af skoven du skal bruge AD's site and service tool til det
Avatar billede systemnissen Nybegynder
03. december 2003 - 11:22 #9
sirdux>> RIS er desværre udelukket.
Avatar billede Slettet bruger
03. december 2003 - 11:24 #10
Er du i virkeligheden interesseret i at finde den server der står tættest på, eller den der kan svare hurtigst? Jeg ville nok gøre som djernaes foreslår: at chekke ping-tiderne ....
Avatar billede sirdux Nybegynder
03. december 2003 - 16:53 #11
det skulle også virke uden RIS, det er bare normalt i det samhæng man sætter det op. men det bruges gennralt også når man skal forbinde til den nærmeste DC. så jeg ville prøve at se om det er sat op rigtigt
Avatar billede systemnissen Nybegynder
03. december 2003 - 17:00 #12
rubbersoul> Ja, pingtiderne ville også virke, men jeg kan ikke regne med at 1-2 pings kan levere et sigende svar på "afstanden". Da det er ca. 800mb som skal overføres hver gang, skal jeg være ret så sikker på at det er den rigtige server jeg har fat i. Der kan jo sagtens være et "hick-up" på den tætteste server som resulterer i et ping på 300ms som så resulterer i at en bruger i Sydney bliver reroutet til Cairo... :-)
Avatar billede systemnissen Nybegynder
16. december 2003 - 09:30 #13
Jeg troede ikke at LDAP ville virke i det miljø jeg "sidder" i, men det lykkedes så nu fungerer det. Spørgsmålet lukkes.