Avatar billede lydia Nybegynder
01. december 2003 - 11:07 Der er 9 kommentarer og
3 løsninger

sammensat nøgle

Hej,
Er der nogen, der kan forklare mig lidt omkring sammensat nøgle, og hvordan man bruger det? Det skal være for "dummis", så at jeg kan forstår det.
Avatar billede mugs Novice
01. december 2003 - 11:10 #1
En sammensat nøgle består af 3 eller flere felter, der tilsammen udgør tabellens primære nøgle.

Hvis du f.eks. har 2 feltet: Fornavn og Efternavn, og danner en sammensat nøgle af disse 2 felter betyder det, at kombinationen af Fornavn og Efternavn ikke må være ens.
Avatar billede mugs Novice
01. december 2003 - 11:10 #2
3 eller flere felter > 2 eller flere felter
01. december 2003 - 11:12 #3
Det er såmænd meget simpelt;

Alle tabeller skal (bør) have en primærnøgle. Denne primærnøgle skal være unik for hver eneste post. Dvs at et CPR nr kunne være primærnøgle for en person.

Af og til har man ikke et enkelt felt, som i sig selv er entydigt, hvorfor man ikke kan lave en primærnøgle. Så kan man i stedet tage 2 eller 3 felter, som tilsammen er entydige, således at disse kan udgøre primærnøglen (og disse er dermed sammensatte).

Det anbefales dog at man kun benytter ét felt som primærnøgle, da dette forbedre performance på systemet. Derfor kan man oftest bare lave et autonummerfelt og benytte dette som primærnøgle.
Avatar billede lydia Nybegynder
01. december 2003 - 13:04 #4
Hvordan vælger jeg så de f.eks. 2 felter til sammensæt nøgle?
Avatar billede kabbak Professor
01. december 2003 - 13:05 #5
hold CTRL nede mens du klikker på dem
Avatar billede kabbak Professor
01. december 2003 - 13:06 #6
fortsat > højreklik vælg primær nøgle
Avatar billede lydia Nybegynder
01. december 2003 - 13:14 #7
Jeg skal lige lege lidt med det vender tilbage i morgen
Avatar billede lydia Nybegynder
02. december 2003 - 11:07 #8
det med at holde CTRL ned det var noget af det jeg manglede.
Avatar billede kabbak Professor
02. december 2003 - 11:27 #9
" det med at holde CTRL ned det var noget af det jeg manglede."

Hvad mangler du mere. ?
Avatar billede lydia Nybegynder
04. december 2003 - 14:20 #10
jeg tror det var det jeg mangler lige nu, hvis der viser sig flere problemer opreter jeg bar et nyt spørgesmål. Kan du ikke sende et svar?
Avatar billede kabbak Professor
04. december 2003 - 14:57 #11
et svar ;-)
Avatar billede lydia Nybegynder
08. december 2003 - 20:05 #12
tak for hjælpen :-)