Avatar billede delvis Nybegynder
28. november 2003 - 09:09 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

G3 900 eller G4 800?

Hey!
Jeg har netop fundet lidt priser på bærbare iBooks. Jeg har fundet denne iBook G4, 800 mhz og opgraderet med til 640 mb ram. Pris: 10926,25 kroner.
Så har jeg også fundet denne iBook G3, 900 mhz og opgraderet til 640 mb ram. Pris: 10488,75 kroner.

Hvilken skal jeg vælge og hvor stor er forskellen på processor, og skal jeg give de ca. 500 kroner ekstra og få en G4 eller...?
Jeg skal primært bruge computeren til grafiks arbejde til websites og så til lidt programmering.
Avatar billede raziel Nybegynder
28. november 2003 - 09:25 #1
Hvis det er en bærbar? Så syntes jeg at du skulle finde en helt anden.
Den du har fundet er lidt for dyr efter min smag (du betaler meget mere for design end ydeevne). Amitech har en AMD 2000+ MHz processor, 512 Mb DDR-ram, 30 GB harddisk, 10/100 Mbit netkort, indbygget modem, DVD og CDRW brænder.
Koster 10999 Kr.
Men hvis jeg var dig ville jeg kikke på edbpriser.dk vælge computer og derefter bærbare skrive den max pris du vil give og finde den der passer dig.
Avatar billede delvis Nybegynder
28. november 2003 - 09:32 #2
Jeg vil IKKE have Windows og jeg betaler ikke mere for design end ydeevne. Hvis du ser hvad der sidder i den mac, så er den mindst ligeså stor som den Amitech. 800 mhz svarer til mellem 1800 og 2000 mhz!
Avatar billede hoejrup Nybegynder
28. november 2003 - 09:42 #3
Så vil jeg helt klart købe en G4, for den er betydelig hurtigere.
Og så sidder der et bedre grafik kort i G4'eren.

/per
Avatar billede chalde Seniormester
28. november 2003 - 09:43 #4
Det kan være du kan få noget ud af dette:
http://www.macspeedzone.com/archive/html/art/edge/misc/a/pwbk_g4_550_vs_ibk_600_X.1.html
Godt nok lidt sløvere hastigheder, men stadig en g3 med højere frekvens end g4.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
28. november 2003 - 14:00 #5
Her er så lige 17 tips fra en kender . . .

G4 er i sig selv kvikkere end G3 (de er nok næsten ens i ydeevne, de to du har fundet)

G4 er nyere og altså "dyrere", når du igen skal sælge videre.

G4 er ikke proppet med samme antal "børnesygdomme" som G3

G4 er måske også en anelse smartere i designet

G4 er ganske enkelt; nyere, bedre og mere robust i brug.

Hvis du gad investere et par tusinde eller tre yderligere, købte du sikkert en TiBook, som jo er absolut topmodellen.
-her får du ALT det du skulle få behov får samt større ydeevne, da iBook mest er produceret til den studerende del af verdens befolkning.

iBook har det meste, men halter altid lidt i de dele der burde være kræset lidt for, når man skal bruge sin Mac til "rigtigt arbejde"

Held og lykke ! ! !

Med venlig hilsen

AebleNet.dk
Avatar billede egonspock Seniormester
28. november 2003 - 18:21 #6
Jeg ville også gå efter G4'en, og hvis jeg skulle have en Powerbook, var det nok ikke forrige generation, som æblenet måske har for mange på lager af ;-) De nuværende modeller kaldes AlBooks, da de er lavet i det mere robuste aluminium.

Det eneste der generer mig ved iBooken er dens mindre skærmopløsning(768*1024) og at man ikke uden grimme hacks kan lave video-spanning.

Hastigheden afhænger lidt af hvad man skal bruge den til, men hvis man har behov for programmer der er optimeret til G4'erens Altivec-processor, så kan G3'erne godt lægge sig på langs.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
28. november 2003 - 21:32 #7
egonbrockspock>

Dine lavmålede kommentarer fortæller faktisk mere om dig end de beskriver mig ?

Hold dog snart inde med dit latterlige elendige forsøg på at nedgøre mig og lad brugerne her på sitet bedømme selv.
-så er du rar

Tak :-)
Avatar billede egonspock Seniormester
29. november 2003 - 10:34 #8
hehe, æblenet, du slipper først når du holder op med at skrive den slags vrøvl, eller mener du virkelig at TIbook'en er Topmodellen?
Avatar billede aeblenet Nybegynder
29. november 2003 - 11:12 #9
egonbrockspock (Klåge Åge)>

-hold øje med nye spørgsmål i kategorien "Mac", så kan du jo svare . . .

Eller hold dig i det prisniveau opretter af dette spm har placeret sin påtænkte investering i.
-nemlig TiBook og absolut ikke AlBook, som næsten er dobbelt pris af iBook/TiBook.

Han kunne evt købe en spritny AlBook med 17", men det har jeg ikke anbefalet, da jeg holder mig til spm og denne kategori ikke er en reklameblok for nye Apple maskiner . . .
Avatar billede egonspock Seniormester
29. november 2003 - 11:26 #10
Jeg citerer dig:
"Hvis du gad investere et par tusinde eller tre yderligere, købte du sikkert en TiBook, som jo er absolut topmodellen."
TiBooks kan slet ikke købes fra Apple længere da det er udgåede modeller. Og hvordan en udgået model kan blive til topmodellen forstår jeg ikke.
Hvis man kan opdrive dem fra et lager et eller andet sted kan de da sikkert fås billigt!
AlBooks fås fra 14490 fra Applestore, og det er nok nærmere de par tusinde mere du taler om end "dobbelt pris af iBook/TiBook"
Det er i øvrigt imponerende at du er nødt til at kalde navne, men du har jo heller ikke argumenter at arbejde med ;-)
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
30. november 2003 - 00:39 #11
Jeg ville også vælge iBook modellen med G4 processer, den er langt kraftigere end en G3, dog bliver den formentlig også varmere.

Jeg sidder selv med en iBook G3 800 Mhz og selvom jeg er meget glad for den, bliver jeg næsten misundelig på de heldige "kartofler" der nu kan få G4 iBooks! :-)

Held og lykke med det!

Og som du selv skriver siger megahertz-tallet ikke hele sandheden om en processors reelle ydelse, så vær ikke bange for det lave MHz-tal set i forhold til "Wintel"-maskiner. Oftest er det kun en fordel med lave megahertztal, ja selv Intel har med lanceringen af deres Centrino processor til bærbare set dette i øjnene.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
30. november 2003 - 07:28 #12
delvis>

Sikke en forvirring . . .

Er du stadig i tvivl om dit køb, så bare vent til næste episode af "egonspockaeblenetbattle"
Avatar billede delvis Nybegynder
30. november 2003 - 10:40 #13
Ja, det er da lidt forvirrende, men jeg har bestemt mig for at købe en iBook g4. Jeg takker for de mange anderledes indlæg :D

Jeg synes I skal dele de points, hvis I kan blive enige om at skrive et svar... he
Avatar billede aeblenet Nybegynder
30. november 2003 - 10:59 #14
Du har fuldstændigt ret . . .

Og velbekomme !
Avatar billede egonspock Seniormester
30. november 2003 - 22:43 #15
hehe, fint nok. Det er et godt valg.