Avatar billede crazykiddo Nybegynder
28. november 2003 - 02:41 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

1 sata harddisk og 2 ide.

Håber virkelige nogle kan hjælpe.
Sagen er den jeg har købt et asrock p4vt8 bundkort hvor der er 2 ide (4) og 2 sata.
jeg sætter 1 sata i og 2 ide + 2 cdrommer.

1. den vil ikke installer på sata hden uden der er en ide på primary master

2. hvis jeg gør det på den måde virker det lidt..lige indtil xp kommer med fucked up fejl.. hvor til sidst blue screen.
genstarter og så enten fejl i hal filen eller i windows\system\config eller sådan.

kan det passer man ikke kan køre med sata hd alene.. og boote direkte fra den uden at boote fra en ide (hvor den ligger lidt filer på den og windows ligger på sata hden)

Jeg har geninstallert 10 gange nu..mistet så meget data idet jeg troede at det virkede.

vil gi så mange point jeg kan og har for hjælp her.
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
28. november 2003 - 03:40 #1
Kig i din manual! der er en jumper der skal sættes for at du kan bruge s-ata - og så skal bios stå til at boote fra s-ata som første device.
Muligvis skal alle andre boot-devices stå til n/a før det virker
Avatar billede halifax Nybegynder
28. november 2003 - 04:32 #2
Jamen,er det ikke fordi SATA er til RAID opsætning! Hos Asrock står om boardet "Serial ATA - 2xSATA connectors, 1.5Gb/s, RAID 0,1,JBOD"
Det er så ekstra surt, at du skal have anskaffet yderligere en SATA disk magen til den du har for kunne sætte det i RAID o eller 1.
Avatar billede halifax Nybegynder
28. november 2003 - 04:58 #3
Har siddet og læst i manualen fra side 17 og frem. SATA controleren KAN sættes op til kke at køre RAID ifølge dette på side 20
"You can find configuration details in the support CD. bla bla
1. If you wish to install the SATA hard disks without making RAID setup, please refer to the file on support CD  \RAID Setup\SATA.pdf"

Se også side 17 How to mate an SATA HDD driver diskette
Avatar billede zenze Nybegynder
28. november 2003 - 09:14 #4
Har du husket at lave en F6 diskette, som skal indlæses under installationen, når WinXP beder om det? - Du skal Trykke F6 i begyndelsen af installationen og når du kommer længere frem trykke på S for at indlæse drivere til SATA controller.
Avatar billede crazykiddo Nybegynder
29. november 2003 - 02:30 #5
Ja jeg har lavet en diskette..
og man kan godt køre kun med 1 sata... det raid betyder bare den kan tage det.

Jumper på hvad ?? bundkortet eller harddisken ?

Nu har jeg pilt den fra og køre kun med ide... og så smider jeg den i som slave hd.. til filer osv..og ser om den går ned der osse... eller må jeg smide den ind til butikken igen.. super skod.

det underlige er det virkede fint med ide hderne i lige indtil pludselig.. så fucker den bare.
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
29. november 2003 - 05:33 #6
jumper på bundkortet.

har du kigget i bios?!
Avatar billede crazykiddo Nybegynder
29. november 2003 - 17:40 #7
jumper til hvad der er ikke rigtig nogle på bundkortet...

kigget i bios efter hvad ?? alt står som det kan...
sata harddisken som boot efter cdrom. men stadig intet virker.
Avatar billede halifax Nybegynder
29. november 2003 - 23:52 #8
Der er ingen jumper på bundkort, og du har sat boot til SATA disken.
Kan noget være fucked up i din boot.ini fil?. Ligger normalt på C:\ som skjult og systemfil.

Min boot.ini ser sådan ud: (men jeg ved ærligt talt ikke, hvordan den skal se ud med din opsætning)

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
Avatar billede crazykiddo Nybegynder
30. november 2003 - 01:22 #9
Jamen der er ingen boot.ini.. jeg har kun sata hden i..og vil installer windowx på den..men vil den ikke... og har lige kørt et test program som siger harddisken er ok.