Avatar billede carov Nybegynder
26. november 2003 - 21:17 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Indstilling af Ram i BIOS

Hvordan indstiller jeg mine Ram i bios... Jeg har købt nogle 400 men den kører kun 166 -og hvis jeg vil overclocke dem - hva så .... ??
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
26. november 2003 - 21:50 #1
Hvilket bundkort? :o)
Avatar billede carov Nybegynder
26. november 2003 - 22:48 #2
Det er et MSI Bundkort... MS-6590 KT4 Ultra -Men er det ikke ligegyldigt ? Jeg spørg dumt for jeg ved ikke bedre :)
Avatar billede aasberg Nybegynder
27. november 2003 - 08:44 #3
Du kan sikkert godt sætte dine ram til at køre 2x200=400 MHz istedet for 333 Mhz, som de kører nu, men det vil formentlig resultere i at computeren bliver langsommere. Det har vist sig at være en fordel at ramhastighed og FSB følges ad.
Det du istedet kan gøre er at hæve FSB'en for systemet, men så er det cpu'en og ikke rammen du clocker.
Da det er 400 ram du har købt skal du hæve FSB'en over 200, før du reelt set overclocker rammen.
Det du ellers kan gøre for at tune dine ram er at ændre på ramtimings, det kan du læse mere om her:
http://www.eksperten.dk/spm/422806

Håber du kan bruge noget af det.
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
27. november 2003 - 17:22 #4
På nogle bundkort har man mulighed for at ændre på RAM-multiplikatoren, således RAM'ne får en større båndbredde.

Intel P4 skulle efter sigende være i stand til at udnytte en asynkron FSB i en vis grad, men en let øget ydelse. Dog mangler jeg stadig at se en videre stor forskel i benchmarks eller normalt brug, for den sags skyld.
AMD's CPU'er kører ubetinget bedst med en synkron FSB og hvis der endelig er noget at hente, er det i småtingsafdelingen. Nok gør mange bække små en helvedes stor flod, men altså... Jeg har ikke andre erfaringer med AMD og asynkron FSB end at det ikke giver noget mærkbart. Så havde jeg hellere sparet pengene på de hidsige RAM og købt en anden CPU ;o) Det er dog lidt uheldigt, da man derved risikerer at skulle købe nye RAM til en ny maskine senere, men det er en anden side af sagen...