Avatar billede danmarlin Praktikant
24. november 2003 - 21:44 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Opgradering fra XAL 2.70 SR2 til XAL 3.5

Efter opgradering fra XAL 2.70 SR2 DK/DK til XAL 3.5 DK/UK fremkommer der fejl i flere macro.
Fejlmeddelelse:  dette symbol kan ikke bruges i formler

Indtil videre har jeg kunnet konstatere fejlen i:
FUNCTIONS
REPORTS
FORMS
PAY

Er der nogen der ved hvad det er for et symbol der ikke kan bruges i XAL 3.5 ?

Iøvrigt vil jeg meget gerne høre hvis der skulle være andre fif eller ting jeg ellers skal være opmærksom på i.f.m. en opgradering.

Mvh
Anette
Avatar billede mariaf Juniormester
24. november 2003 - 21:54 #1
Jeg er ikke lige 200 m mester i den opdatering, men burde du ikke have opdateret til engelsk kerne først, og så derefter opdateret i versionerne??

Jeg ville finde en form, hvor fejlen forekommer, så du får lokaliseret hvad det er for et tegn, og så få det rettet hele vejen igennem. Alternativt starte forfra, og så konvertere til engelsk kerne først, og så versionerne.
Avatar billede danmarlin Praktikant
24. november 2003 - 22:16 #2
Jeg glemte at skrive at jeg har opdateret til engelsk kerne før opdatering af versionerne.
Jeg har også flere forme og rapporten hvor fejlen opstår, men problemet i XAL er jo, at man kun får fejl på macroen, men ikke lige hvorhenne i macroen at fejlen er.
Avatar billede mariaf Juniormester
24. november 2003 - 22:26 #3
Så må du i gang med debug. Vælg en form, det er langt det letteste. Du udfolder macroen med Alt+Z, men hold øjnene åbne, for det går stærkt, når den er der.
Avatar billede rew Nybegynder
24. november 2003 - 22:45 #4
Jeg har lavet mange opgraderinger af xal og det er ikke bare lige til.
for det første burde du nok have fulgt den opgraderingsvejledning Navision har udarbejdet, det giver dig svar på 99% af spørgsmålet. Hvis du har opgraderet en DK/DK direkte til DK/UK vil du få mange fejl i alle de tilretninger du har Navision tager ikke højde for tilretninger og alle elementer der benytter DK applikations elementer skal ændres til UK elementer, der er også mange standard macroer som har ændret kalde funktion dvs. der skal f.eks. flere elementer i macro kaldet eller der skal andre typer i kaldet. Man skal tage højde for mange ting, så der er ikke bare lige noget man gør med succes med mindre man kører 100% standard applikation. Så hent Navision opgraderings manual og følg den så får du svar på det meste.
Avatar billede colaand Nybegynder
25. november 2003 - 10:06 #5
Det vigtigste er og finde ud af hvilket symbol fejlen opstår ved.
Hvornår kommer fejlen? Ved oversættelse elle kørsel af elementet?
For og finde fejlen skal du.
Ved kørsel: debug som mariaf skrev.
Ved oversættelse: Indsæt macroen i stedet for macrokaldet.
                  (Ctrl+f12/Macro indsæt)
Avatar billede danmarlin Praktikant
26. november 2003 - 12:27 #6
Tak for jeres forsøg på at hjælpe mig, men forklaringen er fundet.
Der lå et 'skjult' tegn i de linier som kaldte macroen.
Ved at slette linien og oprette den igen forsvandt fejlen.
Mvh
Anette
Avatar billede rew Nybegynder
26. november 2003 - 12:30 #7
med hvilken begrundelse har du afvist alle svar ?
Avatar billede danmarlin Praktikant
26. november 2003 - 14:34 #8
Jeg troede faktisk jeg skulle afvise svarene når de ikke gav den korrekte løsning. Også for at få lukket spørgsmålet.
Hvis jeg har misforstået dette så venligst ret mig.
Avatar billede mariaf Juniormester
26. november 2003 - 23:37 #9
Vi vil da gerne vide hvordan du fandt ud af at der var "skjulte" tegn, og hvad de bestod af - det er jo meningen at vi alle sammen skal blive klogere.

Man afviser normalt kun svar, der er direkte forkerte, eller som ikke hjælper en videre.
Avatar billede hesko Nybegynder
01. april 2004 - 23:00 #10
Jeg tror det var en tuborg klamme sidst i linien.
Avatar billede danmarlin Praktikant
09. december 2005 - 16:14 #11
a