Avatar billede jacob_hs Nybegynder
15. september 1999 - 08:58 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Hvad er et modem???

Jeg har fået en opgave på skolen hvor jeg skal beskrive hvad et modem er, jeg har fået udleveret disse spørgsmål, og så tænkte jeg at det kunne være at I ville svare på nogle af disse, jeg mangler svar på følgende:
Hvad er et modem?
Hvordan fungere et modem teknisk set?
Hvilken enhed i en PC er almindeligvis afgørende for en modemforbindelses hastighed?
Hvad kan LASAT-modemet bruges til?
Hvad betyder ”K56”?
Hvad betyder ”V.90”?
Internetudbydere havde tidligere flere opkalds-telefonnumre til modemforbindelser. (Nogle har stadig.) Hvilke 2 årsager er der til det?
Hvordan kan man købe LASAT- modemet via Internettet?
Avatar billede dac Nybegynder
15. september 1999 - 09:42 #1
1. Et MODEM (MOdulator/DEModulaotr)er et komunikations værktøj der gør en computer i stand til at sætte sig i forbindelse med en anden computer over telefon nettet.

2. Et modem fungere ved at omdanne digital signalering til analog signalering, en så kaldt ADDA-konverter (Analog-Digital/Digital-Analog). Vores tlf. net er nemmeligt stadigvæk analogt ud til forbrugeren.

3. Det der begrænser et MODEMs hastighed udover selve MODEM teknikken er den serielle port mellem PC og MODEM.

4. Et LASAT modem kan det samme som de fleste andre modems, det kan bruges til at gå på Internettet med, man kan bruge det somtlf. svare (Voice funktion) og man kan bruge det til PC bank.

5. K56/K56Flex er en teknologi der gør at man kan forbedre båndbreden på en modem forbindelse den ene vej, ved at antage at tlf. linien er digital helt ud til abonentens central. K56FLex kræver at man har specielt udstyr og en digital linie i den ene ende.

6. V.90 er den officelle standard der har afløst K56Flex, og bygger på de samme principper.

7. Grunde til at have flere tlf. nr. som Internet udbyder er at man kan tilbyde Internet adgang til lokal takst over store dele af landet uden at bruge specille operatør koder (som jo er en ny ting), og at man kan have flere forskellige MODEM teknologier (K56Flex/V.90/X2/) og måske ISDN.

8. Man kan søge efter LASAT på www.edbpriser.dk, eller kigge på http://www.itbutikken.dk/default.asp?varenr=8430086

Copyright dAc
Avatar billede benny.dk Nybegynder
15. september 1999 - 09:55 #2
Et modem er en enhed som henholdsvis MOdulere og DEModulere en datastrøm, deraf navnet.
Kort fortalt omdanner den det digitale signal den modtager fra computeren (DTE) til et analogt signal som den sender videre til telefonen og omvendt.
Hvor det er forholdsvis nemt at omdanne fra digitalt til analogt er det straks en anden og mere kompliceret sag at komme fra det analog til det digitale, men her er der en enhed i modemet som laver et 'signal' som den så undersøger om det er det samme som det som den modtager hvis dette er tilfældet fint,ellers prøver den et andet signal. Jeg kan ikke huske hvad denne enhed hedder, men var til eksamen på datamatikeruddannelsen 4. semester i den med et 10-tal til følge så lidt burde jeg kunne huske.
I PC'en sidder der som regel en serial forbindelse (også kaldet RS-232) som modtager signalet fra modemet, hastigheden hvormed computeren kan modtage data fra modemet er afhængig af denne port hvorpå der kan være en såkaldt UART som hvis det er en model 16550 har en FIFO buffer (First In - First Out) som gør at man kan modtage flere data. Computeren modtager, når der er data på porten, en hardware interrupt hvorefter den så læser de data som den har modtaget, hvorfor den kan modtage mere hvis der er en buffer og man undgår at modtagelsen af data hakker.
Et LASAT modem kan udover at fungere som almindeligt modem, som regel bruges som telefax afsender/modtager og som telefonsvarer - det er dog ikke modetmet som virker som sådan, men noget software på computeren, men modemhar mulighed for at samarbejde med softwaren og fx simulere en faxmodtager -afsender eller modtage og afgive voice meddelelser.
K56 og V.90 er nogle standarder som man har lavet og så afgiver med hvilken protokol/hastighed man kan afsende og modtage standrad (K56 = 56.600 bps), jeg kan ikke huske V.90 men mener den også er en hastighed og at den også er omkring 56.6 Kbps, men den kan også være en standard for komprimering ligesom V.42bis.
Man finder en internetbutik som sælger lasatmodem
Avatar billede cyberesben Nybegynder
15. september 1999 - 13:18 #3
eeeh jacob tror du ikke det er meningen at du selv skulle finde svarene, i stedet for nu at have noget du bare kan kopiere og aflevere?
det er vist ikke det der er meningen med skolen?
Avatar billede thoeger Nybegynder
15. september 1999 - 13:40 #4
vores lille moral mand her på eksperten har igen slået til!!
Avatar billede dac Nybegynder
15. september 1999 - 13:46 #5
lad nu barnet :)
Avatar billede cyberesben Nybegynder
15. september 1999 - 17:54 #6
thoeger>> slap af man... hvis manden ikke gider selv at finde ud af tingene nu, hvad vil han så gøre til eksamen eller på sit kommende arbejde hvis han ikke lige har jer til at spørge?

jeg er sådan set lige glad..

er der BTW nogen der vil tjene 500 point ved at lave en biologirapport og en kemirapport for mig?
Avatar billede dac Nybegynder
15. september 1999 - 17:57 #7
Os mig Os mig, men det bliver 495 point, for jeg har ikke flere :))
Avatar billede jacob_hs Nybegynder
15. september 1999 - 18:18 #8
Det skal lige siges at det er en opgave jeg har fået stillet på skolen, og jeg fik at vide at jeg skulel finde svarene på internettet. Jeg valgte at spørge her på eksperten.dk da der er mange flinke mennesker som gerne vil hjælpe :-)
Og da min opgave lød at jeg skulle finde det på nettet er det jo ikke at snyde. Da jeg jo forhører mig mellem alle jer framragende mennesker.
Øhhh Cyberesben-->> Du plejer da gerne og vil have nogle point, hvordan kan det så være at du siger at folk ikke skal hjælpe mig???

mvh Jacob
Avatar billede cyberesben Nybegynder
15. september 1999 - 18:30 #9
jacob>> ikke for at lyde som en pædagog eller noget, men ærlig talt så tror jeg du lærer mere af selv at surfe rundt og læse dig til tingene og skrive dem ned, end at kopiere de svar du får her... du har misforstået begrebet "at finde svareret på nettet"

jeg tror heller ikke det er tilladt at i f.eks. spørger om svaret i en email eller andet, selv om det jo stadig er over  nettet...
Avatar billede jacob_hs Nybegynder
15. september 1999 - 18:43 #10
cyberesben>>>
Jeg spurgte om vi måtte høre i nyhedsgrupper og den slags vores lærer sagde at det var i orden. Desuden har jeg lavet en del af rapporten men jeg håbede/( håbere at få mere fyld til den. I øjeblikket fylder den 3 sider.

Mvh Jacob

ps. Tak til jer som har skrevet noget ind til videre
Avatar billede cyberesben Nybegynder
15. september 1999 - 19:06 #11
eeh ok
Avatar billede i11uzion Nybegynder
16. september 1999 - 13:45 #12
Esben skal bare brokke sig over et eller andet... :)
Avatar billede jacob_hs Nybegynder
16. september 1999 - 15:32 #13
I er alle onde ved Esben jeg ved godt at han brokker sig en gang i mellem men jeg vil meget hellere have lidt flere ideer, som følge af mit første indlæg :-)
Avatar billede i11uzion Nybegynder
16. september 1999 - 21:01 #14
jacob>>> Der er da ikke nogen som er onde ved Esben... Det kunne folk da vel aldrig finde på... Hmmmmmmmmmm
Avatar billede cyberesben Nybegynder
16. september 1999 - 21:09 #15
hhehe så skulle du se den i min klasse
Avatar billede cyberesben Nybegynder
16. september 1999 - 21:11 #16
den=dem
Avatar billede i11uzion Nybegynder
16. september 1999 - 22:58 #17
Esben>>> driller de da dig???
Avatar billede mega Nybegynder
01. oktober 1999 - 20:52 #18
Et modem er noget lort! vi skal ha noget parabol internet!!!

Så lad vær med at tænke mere over det ;O)
Avatar billede dar Nybegynder
12. januar 2000 - 14:54 #19
mega>>> noget jeg har tænkt mig hlt ør i hovedet af, er: hvordan f.. får man sendt noget via en tallerken?