Avatar billede technoas Nybegynder
23. november 2003 - 13:10 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

DHCP og Mac address blokering

Hej

Jeg er ved at sætte et netværk op, som har en linux server, som skal dele en internet forbindelse.

DHCP serveren skal dele faste IP addresser ud efter mac addresserne. Men hvordan skal jeg ændre min DHCP.conf fil?

Der efter vil jeg gerne have mulighed for at blokke alle de mac addresser som jeg ikke vil give internet til. Men hvor og hvordan gør jeg det?
Avatar billede technoas Nybegynder
12. december 2003 - 13:39 #1
Hmm.. Er der ikke nogen der kan hjælpe mig??
Avatar billede venturer Nybegynder
12. december 2003 - 13:43 #2
Nu har jeg overhovedet ikke styr på Linux, så jeg kan ikke fortælle dig HVOR du skal konfigurere dine ting. Med HVAD du skal konfigurer kan jeg hjælpe med.

Du skal oprette et scope der kun inkludere de IP'er du har brug for. Du skal dernæst reservere de IP'er du vil bruge til deres respektive MAC adresser.
Hvis der er IP'er i overskud og du IKKE vil have at de kan blive delt ud til andre maskiner skal du blot reservere disse IP'er til MAC adresse der ikke eksisterer (f.eks.
FF FF FF 00 00 01
FF FF FF 00 00 02 osv. (der er ingen MACadresser som starter med FF FF FF).
Avatar billede technoas Nybegynder
24. oktober 2011 - 14:36 #3
lukker