Avatar billede blindfolded Nybegynder
11. januar 2001 - 22:06 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

F-disk/Format c

Hej allesammen,

Har siddet og gransket de mange indslag om overstående emne, er nok blevet lidt klogere,
men også lidt mere forvirret, da jeg synes indslagene afviger fra sted til sted.

Får i morgen leveret mine forældres Pc, den er pt. installeret med en defekt win 95, men de ønsker at installere en win 98 i stedet.

Har tænkt mig at ville fuldføre dette for dem.

Pt. er hard-disken delt op i to, jeg vil gerne lave ét stort drev.

Mit spørgsmål er nu, hvorledes skal jeg gøre dette så smertefrit så muligt?

Forstiller mig en F-disk efterfulgt af en format-c og så i gang med installationen.

Er der ikke en af jer der kan give mig en så
UDFØRLIG beskrivelse så muligt.

Har en org. 98 cd-rom samt medfølgende bootdiskette.

Pentium 166, 32 mbRam, ca 6 gb hd, ingen medflg. drivere til lydkort samt grafikkort, (kan win 98 cd ikke klare disse?)

Håber i kan hjælpe.....

Når jeg skriver udførlig, mener jeg hermed at jeg aldrig har prøvet dette tidligere, men har selvfølgelig masse af gåpå mod og meget stor tålmodighed.

Hilsen Kenneth
Avatar billede drean Nybegynder
11. januar 2001 - 22:17 #1
Hej.

du starter computeren i dos..evnt med win98 startdiskette.
Så går du ing i fdisk, ved at skrive fdisk
Så får du mulighedden om der skal understøttelse af stor disk...der svarer du ja.
Så skal du til at slette de nuværende partitioner.
Du vælger 3 for at slette
Så vælger du (vistnok) 3 igen for at slette drev/partition på udvidet partition og sletter det drev, så kommer du tilbage til startmenuen(evnt. efter tryk på escape kan ikke lige huske det) igen, her vælger du 3 (slet) igen og vælger 2 tallet for at slette den udvidet partition, så gør du det, derefter kommer du tilbage (eller skal gøre det med escape) Så skal du vælge 3(slet) igen, og så 1 tallet for at slette den primæere partition, når du har gjort det kommer du igen tilbage til starten, hvor du skal vælge at oprette en ny partition (1) og 1 igen så står den og tæller lidt, hvor efter den spørger om du vil bruge den størt tilgængelige diskplads til den partition, det gør du så..så skulle der gerne være én partition. og kun en.
Så skal computeren genstartes, og du booter op fra diskette/cdrom, så ka ndu enten vælge at starte installation fra cdrom/diskette, så vil windows selv formatere din harddisk, og fortsætte med installationen derefter.
Håber det giver lidt mening :-)
Avatar billede blindfolded Nybegynder
11. januar 2001 - 22:26 #2
Hej drean, tak for hurtig respons, dette ligner da endligt noget man kan forstå, vil prøve din vejledning og du skal høre fra mig om det funger.
Håber det er ok at jeg gemmer mine point, til jeg ved om det virker, men det ser meget lovende ud.
Du skriver at jeg skal boote op fra diskette/cd-rom, vælger pc\'en selv dette?

Glæder mig allerede til weekend, så har man da noget at \"nørkle\" med.
Avatar billede drean Nybegynder
11. januar 2001 - 22:39 #3
Ja...gør den højst sandsynligt, medmindre harddisken er prioteret højere i bios\'en, men som standard så er det diskette drev som står først.
Avatar billede hans_kenny Nybegynder
11. januar 2001 - 22:39 #4
Hej ---- en lille kommentar ;-)
drean.. Jeg ville anbefale at man starter maskinen uden cd-rom første gang samt ville jeg vælge 4 for at se oplysninger om partioner og om der er valgt en aktiv partion.
Avatar billede drean Nybegynder
11. januar 2001 - 22:39 #5
Det er helt fint du gemmer pointene :)
Avatar billede drean Nybegynder
11. januar 2001 - 23:49 #6
Er det ikke lige meget om der er CDrom første gang eller ?
Aktiv partition er vel ligemeget, da de alligevel skal sættes.
Men kan da lige sige, at Fdisk oplyser hvis din partition ikke er sat til aktiv, når du har opretten den, hvis den ikke er det (hvilket den højst sandsynligt er når det er den eneste) Så skal du bare vælge 2 og sige ja :)
Avatar billede drean Nybegynder
11. januar 2001 - 23:52 #7
Ang. dit spm om drivere:
Så vil du højst sandsynlig kunne bruge en standard Super VGA driver til skærmkortet, mens lydkortet er mere usikkert, hvis det er en kendt mærke er der mulig for at windows har support for det.
Avatar billede drean Nybegynder
11. januar 2001 - 23:56 #8
hans_kenny> Har du da nogle dårlige erfaringer med cd-support når man om partionerer sin hdd ? Er bare meget nysgerrig :)
Avatar billede hviid Nybegynder
12. januar 2001 - 10:41 #9
Jeg har gennem lang tid haft lyst til at formattere min harddisk, da windows har kørt noget ustabilt og jeg har haft alverdens skrammel fra forside cd-rommer installeret. Turde imidlertid ikke rigtigt at gå i gang før jeg faldt over dreans svar her. DET VIRKER sq, så jeg siger bare tak for hjælpen, jeg har på ærlig vis købt et lille program Second Chance (fra Power Quest), så nu kan jeg altid vende tilbage til en \"jonfru\"disk.....For fedt drean, desværre kan jeg ikke give dig points, da det ikke er mig, der har oprettet spørgsmålet.....
Avatar billede hans_kenny Nybegynder
12. januar 2001 - 13:33 #10
Lidt svar...

drean>jeg har lidt dårlige erfaringer med Win 98 (dog ikke med Win 98(SE). Hvad fdisk angår, derfor ville jeg sige at man skal se efter før man forlader fdisk (tidsbesparende).

Starte op uden CD-ROM ---
Dette for jeg så der er tale om (ref.)Pentium 166, 32 mbRam og igen er der for at spare tid og der er ikke behov for at indlæse alle cd-rom driver.

Du har givet det godt ;-)      men, \"Jeg\" mere ikke man skal stole på Win98, hvad angår format c og fdisk derfor bruger jeg de 15sek mere (som jeg så igen spare ved ikke at starte op med CD i første hug), på at se om alt er iorden inden afslutning af fdisk

jeg svare først nu der jeg blev optaget af andet i går
Avatar billede drean Nybegynder
13. januar 2001 - 00:44 #11
Tjaa....hvis man har travlt så er de 15 sek. jo en del tid :)
Men selvfølgelig lige tjekke at alt ser ud til at være i orden, i Fdisk :)
Avatar billede martin_laursen Nybegynder
13. januar 2001 - 00:56 #12
Ikke for at være på tværs, men hvis jeg var dig ville jeg installere win95 på en p 166. Du får en meget mere stabil maskine, og hvis du bruger win 95 (SE) kan du bruge fat32.
Avatar billede blindfolded Nybegynder
13. januar 2001 - 01:03 #13
drean.....YOU RULE, har gennemført en total fejlfri installation, alt er gået uden problemer overhovedet, mange tak for hjælpen :)
Avatar billede drean Nybegynder
13. januar 2001 - 01:05 #14
Det var da så lidt :)