Avatar billede persv Nybegynder
11. januar 2001 - 19:43 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

XAL - datoproblem 1901/2001

Concorde XAL ver 2.10
Ved datoafgrænsning af balanceudskrift kan indtastes 2001 (4cifre) men datoen ændres automatisk til 1901.

Datoproblemet giver også problemer i Finans/kartotek. Her kan på skærmen vises aktuel saldo for finanskonti for det pågældende regnskabsår, men posteringer i 2001 tælles ikke med. Dvs saldo pr 31/12 2000 forbliver uændret. Pga forskudt regnskabsår skulle poster i 2001  indgå i visningen på skærmen.

Er der nogen der har gode forslag.
Avatar billede mariaf Juniormester
11. januar 2001 - 20:02 #1
Næ, men med en version 2.10 vidste du jo at det gav problemer med årtusindeskiftet. Pas GODT på din backup fra før du opdagede problemerne, og indstil dig på at skulle indtaste dine bilag igen eller betale en masse konsulenttimer til at reparere skaden - og de kan endda ikke garantere at dine data ikke er gået helt eller delvist tabt.

Jeg ved godt at det ikke var det svar, du ønsker, men ingen kan ændre det faktum, at version 2.10 kun har 2 cifre i årstallet, indforstået 19xx.
Avatar billede persv Nybegynder
11. januar 2001 - 22:15 #2
Til Mariaf
2.10 har 4 cifre i årstallet. Det er dog ikke i alle rapporter at den som standard anvender 4 cifre. Der er ingen data gået tabt, det er alene nogle udskriftsmuligheder der driller.
Mit spørgsmål henvender sig derfor alene til \"ekspert brugere\" der har den fornødne kendskab til XAL til at være behjælpelig med ændring af rapportdefinitionerne.
Avatar billede mariaf Juniormester
12. januar 2001 - 17:41 #3
Ikke i følge Damgaard, men jeg har ikke selv checket det.
Avatar billede dma Nybegynder
12. januar 2001 - 17:54 #4
XAL 2.10 er ikke 2000-klar! Selv med indtastning af 4 cifre kan den gå galt i byen.

Løsning:

1. Den dyre - opdatér til version 3
2. Den nemme - kontakt din forhandler, få en version 2.80 kerne, slize serienummeret ind i den, og start den med denne parameter på kommandolinien: -q210

Så får du kernefaciliterne (bla. 15 års logikken) til at virke. Den accepterer og kører med 210 koderne!!

PS! 20 point er i den lave ende for spørgsmål, kære ven.
Avatar billede mariaf Juniormester
12. januar 2001 - 18:04 #5
Den løsning (den nemme) kendte jeg ikke, så tak for oplysningen til dma.
Avatar billede tla Nybegynder
02. februar 2001 - 00:24 #6
Efter installation af version 2.80 skal du huske at multioversætte hele applikationen og køre \"Efterberegn perioder\"
Avatar billede mariaf Juniormester
02. februar 2001 - 22:55 #7
Det er ikke nok. Alle posteringer, som er registreret med 2 cifre er stadig på 2 cifre. Maskinen kan altså ikke gætte hvilket år man mener, og dermed går der fuldstændigt koks i det.
Avatar billede hesko Nybegynder
04. februar 2001 - 21:58 #8
Der er desværre ikke noget at gøre, andet end at opdatere til minimum version 2.60. Alle versioner før denne, kan ikke håndtere 2001. Det skyldes selve koden, da -01 sættes til 1901.
Avatar billede tla Nybegynder
06. februar 2001 - 16:01 #9
Jeg har været ude for samme problemstilling i 2 \"gamle\" XAL-versioner for nyligt!

Hvis du i et listbillede chekcer dine finansposteringer (FinPost), vil du se at der rigtigt nok står 2001 i årstallet. Hvis du checker FinSaldi vil du opleve at der står 1901. Dette problem løses som jeg tidligere har beskrevet ved at kerneopgradere til version 2.80.8, multioversætte applikationen og efterberegne periodesaldi.

En anden fejl, opstår hvis du kører med følgeseddelsopdatering af ordrer.. Dato-fysisk på lagerposteringerne vil da få årstallet 1901, og dem er du nødt til at rette manuelt, enten via en XAL-kørsel eller via et listbillede. Det kan vise sig at være nødvendigt også at rette i DebFlgPost. Dette problem bliver også løst ved kerneopgradering!

Det kan altså sagtens lade sig gøre at køre både version 2.10 og tidligere, men derfor vil jeg dog alligevel tilslutte mig de ovenstående \"eksperters\" råd om at få opdateret til version >= 2.60 hurtigst muligt.
Avatar billede persv Nybegynder
15. februar 2001 - 23:07 #10
Til dma

Tak for dit forslag
Det virkede, men krævede dog diverse tilpasninger.
Alle data er registreret med 4 cifre i årstallet, og der er derfor ikke de problemer, som andre \"eksperter\" har gættet på.

Du har ret mht at jeg var for fedtet med pointene. Jeg har derfor givet dig min restsaldo.