Avatar billede kingofbornholm Nybegynder
11. januar 2001 - 17:24 Der er 18 kommentarer

Ram Køb

HEj.

Jeg står nu og skal til at investere i en ny ram-blok på 256 mb Pc 133.
Hvad for et mærke er et godt køb til en rimelig fornuftig pris.

Og hvor meget forskel er der på Pc 100 og Pc 133
Avatar billede lassebm Nybegynder
11. januar 2001 - 17:27 #1
33 mhz! =)
du kan kigge på www.edbpriser.dk
eller også www.prc-data.dk Det er nogen særdels gode ram de har der! Tror at de hedder super pc! Ellers er der Apacer, men de er rimelig dyre! =)
Avatar billede halnet Nybegynder
11. januar 2001 - 17:31 #2
Der er ingen forskel(mærkbar) hvis dit motherboard ikke understøtter 133...
Men der er heller ikke stor forskel i prisen på pc100 og pc133, så du kan godt købe pc133...

- Anders
Avatar billede trille Nybegynder
11. januar 2001 - 17:34 #3
Køb dansk - støt Memory Card Technology! Der er helt kanin! (død-stabilt)

Jeg vil ligeledes råde dig til kun at købe PC133 - hvis du har et 100 MHz bundkort kører de kun 100 MHz ...men de kan altid følge med, hvis du på eet eller andet tidspunkt skulle investere i et 133 MHz bundkort!

:o) Claus
Avatar billede driis Nybegynder
11. januar 2001 - 17:35 #4
PC100 RAM kan tåle at køre 100 MHz; PC133 RAM kan tåle at køre 133 MHz. Prisforskellen er så marginal i dag, at det ikke kan betale sig andet end at købe PC133 RAM, også selvom du har et system, der ikke udnytter det.

Der er mange forskellige RAM - mærker, og det er svært at påstå, at ét mærke er bedre end et andet, så et langt stykke hen ad vejen er det bedst at skele til prisen, når du køber RAM. (Det skal bare være 1. parts = bedst kvalitet). Nogle af de firmaer, der er kendt for at lave god kvalitets RAM er MCT (Memory Card Technology, DK firma), Apacer, Spectek og Super PC.

Super PC yder i øvrigt 24 timers ombytningsgaranti, hvis din RAM er/bliver defekt, og i øjeblikket kan du få 256 MB til 1118 kr.
Avatar billede syffux Nybegynder
11. januar 2001 - 18:30 #5
(Det skal bare være 1. parts = bedst kvalitet)
øh hvad betyder det???
jeg troede det var hvor mange blokke det var i.
eller er jeg gået helt galt i byen??????
Avatar billede trille Nybegynder
11. januar 2001 - 18:35 #6
1. parts betyder RAM, hvor der ikke er afvigelser i den specificerede kapacitet og den reelle.

Når man laver RAM er det normalt at nogle af blokkene indeholder nogle \"døde\" kontakter - dette er ganske naturligt! Ligger dette tal uden for en tolerence ramme, sælges disse blokke oftest som 2. eller 3. parts RAM. Prisen er lavere - og hvis fejl-hyppigheden på disse blokke er marginalt større end på 1. parts RAM.

:o) Claus
Avatar billede trille Nybegynder
11. januar 2001 - 18:36 #7
Upsk ....ovenstående sætning gentages lige - uden ordet \"hvis\" i sidste linie!

1. parts betyder RAM, hvor der ikke er afvigelser i den specificerede kapacitet og den reelle.

Når man laver RAM er det normalt at nogle af blokkene indeholder nogle \"døde\" kontakter - dette er ganske naturligt! Ligger dette tal uden for en tolerence ramme, sælges disse blokke oftest som 2. eller 3. parts RAM. Prisen er lavere - og fejl-hyppigheden på disse blokke er marginalt større end på 1. parts RAM.

:o) Claus
Avatar billede zc Nybegynder
11. januar 2001 - 18:54 #8
Lyt til Driis og køb Super PC ram, det er vildt billige for tiden og desuden har de livsvarig granti og som sagt 24 timers omlevering på adressen, hvilket siger en del om den minimale fejlprocent på deres ramblokke.

En af mine venner købte sådan en Super PC blok hos www.PRC-data.dk for en uge siden og han fik den leveret dagen efter, så PRC kan anbefales.

Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
11. januar 2001 - 20:43 #9
Kvaliteten af RAM varierer meget.

Efter min mening er Samsung og Micron det bedste RAM du kan få for penge...Alternativt kan du købe Apacer eller Kingston.

Producenterne har selv opstillet retningslinjer for op til 12 forskellige kvaliteter, hvoraf dog kun de 9 er tilgængelige for os dødelige.

Der er grundlæggende kun 8 fabrikanter af (S)DRAM chips og print. NEC, Toshiba, Fujitsu, Samsung, LGS, TI, Micron og Siemens.

Kvaliteten af hukommelsen vurderes efter hvordan RAM chip opfører sig under afprøvning. Jo større afvigelser der er i hastighed og data integritet under vedvarende brug(dvs. kørsel ved driftstemperatur.)

en RAM chip af høj kvalitet vil kunne fungere optimalt selvom den er varm. En RAM chip at slet kvalitet vil blive endog meget langsom jo mere varm den bliver, og samtidig falder integriteten...Dvs at der er flere fejl.

Grunden til at der eksisterer mærker som F.eks. Apacer og MCT, selvom de ikke producerer RAM, er at de køber en del af produktionen hos f.eks. Samsung eller Micron. Hvis man ser på selve produktionsanlæget trykkes navn og logo først på chippen som det sidste skridt.

MCT producerer IKKE RAM overhovedet...De køber overskudsproduktion fra en \"Rigtig\" producent. Jeg vil på det kraftigste fraråde folk at købe MCT, da mine erfaringer er endog meget dårlige. Jeg testede for nyligt flere PC133 moduler(64 og 128MB) Størstedelen af modulerne var UMÆRKEDE CHIPS PÅ UMÆRKEDE PRINT...Altså det alle andre kalder 3. parts RAM. MEn fordi MCT sætter en MCT mærkat på, forvandles det pludselig til MCT 1. parts RAM.

1. part. Hvor chips og print er mærket med samme navn(Samsung, TI, Apacer etc.)

2. part. Hvor chips og print er mærket med forskellige navne.

3. Part. Hvor Chips og print er umærkede, eller chips mærket/print umærket).

1. parts. Ram PC133 vil ofte kunne fungere med op til 150Mhz, hvor 3. parts PC133 kun lige kan fungere ved 133Mhz.
Avatar billede trille Nybegynder
12. januar 2001 - 11:29 #10
aaa_250>>

Gider du venligst tage dig sammen - i stedet for at komme med en masse udokumenteret vrøvl!

- MCT både DESIGNER og FABRIKERER RAM moduler her i landet, i USA og i Australien (opkøbte i 1999 det Australske firma Hypertech)

- Man kalder i øvrigt RAM, der kommer fra den samme manufacturer for: \"Original RAM\" og den blandede landhandel kaldes typisk: \"No Name RAM\"

Tjek lige dine kilder!
Avatar billede lassebm Nybegynder
12. januar 2001 - 16:35 #11
kingofbornholm>>
Hvorfor har du afvist mit svar?? Hmm!
Avatar billede trille Nybegynder
12. januar 2001 - 17:27 #12
Forøvrigt er der 10 års garanti på MCT - se på:

http://www.memory-card-technology.com/ - under \"Products->Facts->Warranty\"

:o)
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
12. januar 2001 - 21:09 #13
trille,

Det har jeg skam gjort...

MCT køber chips og print(Eller får produceret prints hos andre), og lodder delene sammen på egne produktionsbånd(Ligesom Hypertec i Australien).

Hvis du vil kalde det for en RAM producent, så gør da det, men det rykker stadig ikke ved det faktum at Samsung f.eks. producerer og designer alt selv, samt lodder delene på egne fabrikker.

Enhver som har råd til at aftage en større mængde RAM kan brive RAM producent, bare køb produktionskapacitet hos en af de få producenter der er, og få trykt dit navn på delene. Det er ikke anderledes end når en distributør ønsker at opfinde et nyt mærkevare indenfor bundkort...Kontakt PC-Chips, og lav en aftale om at aftage nogle tusinde kort, og vupti så har du et \"Kvalitetsboard\", med dit eget navn på...

Prøv at studere MCT\'s egen hjemmeside lidt, samt deres oplysninger til børsen...Så vil du se at den eneste fejl jeg gjorde, var at glemme at også Hyundai, Hitachi og IBM producerer RAM chips.

Spørgsmålet er om man ønsker at købe fra et mærke hvor hele produktionsprocessen er foregået på samme fabrik med dele af samme producent, eller et mærke hvor delene kommer fra flere forskellige producenter, og delene er produceret et sted, og samlet et andet. Flere forskellige producenter betyder flere forskellige kvalitetskrav.

Med andre ord...Jeg kan stå ved alt hvad jeg tidligere har skrevet, og MCT\'s egen hjemmeside bakker mig op.

Ang. de 10 års garanti...Hvis firmaet, som allerede skylder 200 Millioner væk, pga. prisfald eller andre markedsmæssige problemer ikke længere kan betale sine regninger, så er der ikke længere garanti på varen.

Det er fint at du blander dig i debatten, men måske skulle du tage dig sammen, istedet for at komme med en masse udokumenteret vrøvl.
Avatar billede halnet Nybegynder
25. februar 2001 - 13:43 #14
Svar nok?
Roder lidt i gamle spm.!!

- Anders
Avatar billede anders_riis Nybegynder
05. marts 2001 - 15:01 #15
Du skal købe IBM\'s  det er utrolig godt. Og det skal være 133 mhz.
Avatar billede skalle Novice
24. marts 2001 - 23:59 #16
www.midtdata.dk er også okay :>
Avatar billede skalle Novice
12. december 2011 - 03:40 #17
k
Avatar billede skalle Novice
12. december 2011 - 03:41 #18
.