Avatar billede jfl Nybegynder
20. januar 1999 - 00:00 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvad betyder/kan de forskellige Services i NT 4:

Hvad betyder/kan disse Services i NT 4:
- DHCP Relay Agent
- Gateway (and Client) Services for NetWare
- Microsoft DHCP Server
- Microsoft DNS Server
- Microsoft TCP/IP Printing
- NetBIOS Interface
- Network Monitor Agent
- Network Monitor Tools and Agent
- Remote Access Service
- Remoteboot Service
- RIP for Internet Protocol
- RIP for NwLink IPX/SPX compatible transport
- RPC Configuration
- RPC support for Banyan
- SAP agent
- Server
- Services for Macintosh
- Simple TCP/IP Services
- SNMP Service
- Windows Internet Name Service
- Workstation
Avatar billede nfl Nybegynder
22. januar 1999 - 17:52 #1
Jeg må desværre sige at jeg ikke kender meget mere til NT's services. hvis jeg vidste alt om det ville jeg jo også koste 40.000 - 60.000
Avatar billede nfl Nybegynder
21. januar 1999 - 20:25 #2
- DHCP Relay Agent
- Gateway (and Client) Services for NetWare
- Microsoft DHCP Server
TCP/IP - Mapper adresser dynamisk på netværket
- Microsoft DNS Server
- Microsoft TCP/IP Printing
Tilladder print over LAN
- NetBIOS Interface
Klare NetBIOS trafik/komunikation
- Network Monitor Agent
Holder øje med computere og netværks trafik
- Network Monitor Tools and Agent
Det samme som ovenstående men med flere tools og app.
- Remote Access Service
Bruges når man vil diale ind og ud med et modem
- Remoteboot Service
Tillader remote boot
- RIP for Internet Protocol
Routable Internet Protocol(RIP) - (TCP/IP)
- RIP for NwLink IPX/SPX compatible transport
Det samme som ovenstående men for IPX/SPX
- RPC Configuration
- RPC support for Banyan
- SAP agent
- Server
Tillader andre PC'ere adgang til serveren over Local Area Network(LAN)
- Services for Macintosh
Det samme som ovenstående men bare for MAC's
- Simple TCP/IP Services
Simple TCP/IP værktøjer
- SNMP Service
Bruges når man vil trække info om remote enheder tilsluttet denne service, f.eks. HUB's
- Windows Internet Name Service
WINS - mapper IP numre til PC'ere
- Workstation
Tillader server adgang til WS over LAN (modsat server service)

Ikke det bedste svar, men håber det hjælper lidt.
Avatar billede nfl Nybegynder
21. januar 1999 - 20:48 #3
He he lidt mere så kan det være jeg score kassen:

- DHCP realy agent
(Dynamic Host Config. Protocol) bruges når man har flere subnet's der alle skal bruge en DHCP server adresse, man kan ikke bruge DHCP servere over routere så man er nød til at bruge denne relay agent på alle subnet's.

- Gateway (and Client) Services for NetWare
Bruges når når clienter (Dos, Win95/98/WS) skal tilsluttes en Netware server, men man gider ikke sætte alle clienterne op til at køre Netware, på denne måde kan alle clienter tilslutte en Netware server tilslutet NT serveren med servicen
- Lidt mere om Microsoft DHCP Server
Tidligere post skrev jeg den kunne tildele en dynamisk TCP/IP, men servicen kan faktisk også andre ting:
DNS
WINS
DOMAIN navn mm.
Avatar billede jfl Nybegynder
22. januar 1999 - 09:09 #4
Det hjælper da på det, men kan du ikke uddybe dine svar. F.eks. vil jeg gerne vide lidt mere om WINS o.s.v.
Avatar billede bug Nybegynder
12. marts 1999 - 01:24 #5
Se iøvrigt alle Microsofts whitepapers...der står faktisk ALT om deres produkter i disse....fås bla. på support.microsoft.com - søg på whitepaper.
Avatar billede chaos Nybegynder
31. maj 1999 - 00:33 #6
Hvad WINS angår, kan jeg muligvis komme med lidt mere:

Windows Internet Name System
Dette er en NetværksService, som man kun finder i Microsofts udgave af TCP/IP (Server).
WINS' styrke er i samarbejde med MS DNS og en DHCP Server.

- Ved at bruge en DHCP server på et LAN, slipper man for at gå rundt og tildele hver maskine en IP addresse.

- Ved at bruge WINS, kan man forhindre en masse broadcasts på netværket, og derved reducere belastningen.

- Ved at kombinere en MS DNS og en WINS server, kan man opnå en dynamisk DNS, hvor man kan have alle maskine koblet op via DHCP - incl. f.eks. FTP og WEB servere, som ellers skal have faste IP'er.

Hvis du skal implementere TCP/IP i et netværk, kan jeg anbefale bogen:
"Mastering TCP/IP for NT Server"
Af Mark Minasi m.f.
Bogen er udgivet af Sybex, og kan fås hos større boghandler som www.gad.dk og Amazon.

Denne bog giver et rigtigt godt indblik i NT og TCP/IP, og om hvordan man sætter det op og vedligeholder det.