Avatar billede dmk Nybegynder
19. november 2003 - 16:09 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Unicode i ADO

Er der nogen der ved hvordan man benytter unicode strenge fra VB (ADO)?

Når jeg forsøger at indsætte en streng, og laver en parameter-binding med adVarWChar kommer strengen kun ned i Oracle hvis den IKKE indeholder unicode karakterer. Ellers fejler funktionskaldet.
Forsøger jeg at hente den op igen (som en output parameter i en stored procedure), kan jeg slet ikke læse nogle strenge, når jeg benytter typen adVarWChar. Også selv om strengen ikke indeholder unicode karakterer. Alle karakterer i strengen bliver byttet ud med ?, hvilket vist betyder, at Oracle ikke kunne finde ud af at oversætte til det korrekte karaktersæt.

Jeg har prøvet at installere en ny database, som jeg har defineret til at køre UTF8 karaktersæt. Jeg har også prøvet at ændre NLS_LANG i Windows registry til AMERICAN_AMERICA.UTF8 på min client maskine, men alt sammen uden resultat.

Nogen der har nogen form for erfaring med unicode?!?
Avatar billede dancni Nybegynder
24. november 2003 - 18:05 #1
Har du prøvet at lave en normal insert/select med specialtegn via sql*plus fra klienten? Det skulle gerne afsløre om din NLS_LANG er sat korrekt op så SQL*NET kan oversætte korrekt.
Avatar billede dmk Nybegynder
25. november 2003 - 11:16 #2
Jeg har nu fundet ud af, at ADO driveren fra MicroSoft (MSDAORA) ikke understøtter Unicode. De skriver det dog ikke direkte nogle steder, men de giver hints der kan tolkes i den retning, og søgning ude på Det Store Net afslører, at andre haft lignende problemer med deres driver, og ikke har kunnet finde en løsning.

Derfor er jeg nu gået tilbage til at bruge Oracle's egen driver (OraOLEDB), som godt kan håndtere unicode. Jeg havde ellers droppet denne driver på grund af en masse andre problemer. Men dem må jeg så forsøge at kode uden om, for unicode SKAL jeg understøtte...

/DMK