Avatar billede valleystone Nybegynder
18. november 2003 - 12:54 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

formattere C på XP pro

Har genindstalleret XP Pro, men den gemmer alle tidligere programmer, dog som inaktive.
Jeg ønsker at slette alt på C drevet, men format understøttes ikke på C fortæller skærmen.
What to do????
Avatar billede resten Nybegynder
18. november 2003 - 12:55 #1
Formatering af windows xp
1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom
kan du ikke boot på din cdrom eller vil du ikke pille inde i bios kan du hente bootdisketter til xp.
2:Og nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)
3:spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din indstalation (nyindstalation)
4:Nu kan du så vælge hvilket drev din nye indstalation skal ligge på og her er det gerne dit C drev med mindre du kører dualboot.
5:Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L = formatering) eller du vil lave en repair (R)
og nu skal du trykke på L.
6:Og du vil nu se at den går igang med at formater dit drev og bagefter starter den op med at lave en helt ny indstalation.
7:Efter 40 minutter vil du igen være på nettet med en helt ny indstalation af windows xp.
8:Men vil du blot formater dit drev for evt at lægge win9x ind skal du blot genstarte din maskine efter den har formateret drevet.
Men husk nu hvis dit drev er NTFS at der kan man ikke lægge win 95/98/me ind på det skal have fat 16 eller fat 32 og så skal du igang
med en fdisk eller et 3 parts program hvis du ikke vil miste data.

Formatering af windows xp med et andet oprativ system kørende.
Tænd din computer og vent til dit nuværende operativsystem er indlæst.
Læg din Windows XP Cd-rom i dit Cd-rom drev.
Autorun funktionen starter og et vindue vises hvorfra der kan vælges mellem 3 forskellige punkter.

Hvis dette vindue ikke kommer frem på din pc skal du dobbeltklikke på "Denne Computer" dobbeltklikke på dit Cd-rom drev - og dobbeltklikke på filen Setup.exe.

Vælg i setup programmet menupunktet "Installer Windows XP".
Efter lidt harddisk aktivitet spørger setup programmet om der ønskes at udføres en opgradering eller en nyinstallation. Vælg "Nyinstallation" og klik på "Næste".
Avatar billede resten Nybegynder
18. november 2003 - 13:01 #2
Okey du afviser mit svar uden grund selvom det er måden at nemmest formater din partion "C" på.

Men så kan vi vel regne med at du kommer med en forklaring ?
Avatar billede valleystone Nybegynder
18. november 2003 - 13:01 #3
Det du beskriver er præcist hvad jeg har gjort. Herefter starter maskinen med nyinstalleret styresystem, ok, men med ALLE gamle filer og programmer der nu er inaktive og bare optager plads.
Der må være andre der har været ude for dette.
Kan det betyde noget at jeg har dual processors?
Avatar billede resten Nybegynder
18. november 2003 - 13:03 #4
Nej men du for sikkert ikke sagt ja til at den ikke skal slette drevet (L)
Avatar billede valleystone Nybegynder
18. november 2003 - 13:05 #5
Det tror jeg nu nok, men prøver lige igen og vender tilbage ok?
Avatar billede valleystone Nybegynder
18. november 2003 - 13:13 #6
Okay, da jeg trykkede på L for jeg at vide at den ønskede handling ikke kan udføres da denne partition indeholder midlertidige inst.filer der er nødvendige for at udføre installationen!!!
Avatar billede resten Nybegynder
18. november 2003 - 13:25 #7
Du booter op på cdromen ikke ?
Avatar billede valleystone Nybegynder
18. november 2003 - 13:25 #8
Ingen der kan hjælpe????
Avatar billede valleystone Nybegynder
18. november 2003 - 13:25 #9
Jo
Avatar billede resten Nybegynder
18. november 2003 - 13:41 #10
Så prøv at starte op på en alm bootdiskette og skriv forrmat c.
Avatar billede nmh Nybegynder
18. november 2003 - 13:59 #11
prøv at hente programmet gdisk.
Detkan foruden at opdele en disk i partitioner også "dræbe" alt hvad der er på disken.
En ældre version af Gdisk kan hentes her.

http://www.drd.dyndns.org/fr_index.html?/gdisk.html
Avatar billede valleystone Nybegynder
18. november 2003 - 14:06 #12
til resten: når jeg booter fra diskette får jeg svaret: Format understøttes ikke på drev C......
Avatar billede resten Nybegynder
18. november 2003 - 14:15 #13
Jeg ved ikke rigtig hvad der går galt men det er som om du ikke gør det "vi" skriver slavisk.
Avatar billede valleystone Nybegynder
18. november 2003 - 14:26 #14
Jeg har slavisk fulgt anvisningerne, 2 gange. Det er som om der er en indstilling der forhindrer adgang til disken. Og det der gdisk program er vist fra forrige århundrede!
Avatar billede nmh Nybegynder
18. november 2003 - 15:01 #15
gdisk.exe:
programmet gdisk er stadig en del af Ghost-pakken fra Symantic, som jo bruges til at lave billeder af harddiske og partioner.

gdisk bruges til på en nem måde at opdele en disk i partitioner, til at slette dem m.m.

Du er havnet i en situation, hvor du nok er nødt til af tage de gammeldags ting i brug.

Hvis gdisk ligger på en boot-diskette skal du blot skrive:
gdisk 1 /del /all
og så er alt på din disk væk.
Avatar billede hcma Novice
18. november 2003 - 15:14 #16
2 programmer der kan være nyttige at have når alt andet er kikset.
http://www.russelltexas.com/delpart.htm - Til at slette partitioner, der ellers er "uslettelige"
http://www.killdisk.com - Sletter alt, og nulstiller harddisken.
Avatar billede paraa Nybegynder
18. november 2003 - 15:31 #17
boot op på en win98 start disk og kør fdisk, og slet partitionen C: derfra, det er sikkert din primær og den aktive. og genstart, og installere XP ved at boot fra din XP-cd-rom, og opret en ny partion (C drev) under installationen. :-)
Avatar billede valleystone Nybegynder
19. november 2003 - 15:10 #18
til nmh, ja jeg skal love for at det går over stok og sten med gdisk!
Så meget at også min backup harddisk er ikke bare slettet men helt forsvundet!!!
Hvis du kan finde den for mig lover jeg et par point!
Jeg har sikkert selv lavet fejlen, men vil så gerne se nr. 2 harddisk igen.
Den findes i bios men ikke i windows.....strange!
Avatar billede nmh Nybegynder
19. november 2003 - 15:19 #19
Disk 2 forsvinder ikke, når du skriver
gdisk 1 /del /all.
men alle partitioner på disk 1.
Jeg håber da at det var 2 fysiske harddiske du havde.
For hvis du kun havde 1 disk med 2 partioner, ja så er det hele væk.

Du har nok lavet en nyinstallation af windows.
For at se disk 2, gå ind i kontrolpanelet, administration, computeradministration, lager, diskhåndtering.
Nu skulle du gerne kunne se disk 2.
Avatar billede gejsir Nybegynder
19. november 2003 - 17:13 #20
jeg har lige været igenem det samme, jeg løste problem, med at hente boot disketer 6stk, fra windows, og det er forskel på, Hom, Pro, og ProSp1.
Avatar billede valleystone Nybegynder
19. november 2003 - 17:59 #21
nej nmh disken sidder da stadig i maskinen, men jeg kan kun se den i bios ikke i administration. Det jeg frygter er at den disk med styresystemet hed 0 og back-op hed 1!
Jeg vil se på det imorgen når jeg igen er på arbejde, og også prøve gejsirs forslag.
Men tak for hjælp indtil videre.
Avatar billede gejsir Nybegynder
20. november 2003 - 13:55 #22
Avatar billede nmh Nybegynder
29. november 2003 - 18:15 #23
Nå, hvordan går det så med projektet?