Avatar billede gorlist Nybegynder
17. november 2003 - 22:09 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Include sprog.js

Jeg er ved at bygge en applikation i Websphere, men er desværre forholdsvis grøn i Java.

Jeg skal foretage sprogstyring i applikationen og jeg har oprettet en .js fil som holder styr på sproget og hvilken sprogversion af en variabel som skal bruges.

I ASP kan man blot referere til .js filen og så kan man bruge alle variabler som er erklæret.

Hvordan kan jeg referere til f.eks. 'var strKunde' i .js filen fra en .java fil?
Avatar billede arne_v Ekspert
17. november 2003 - 22:13 #1
.js = JavaScript kode som bliver udført client-side

WebSphere = J2EE app-server = Java kode som bliver udført server-side

Så jeg tror at vi skal have lidt mere at vide om hvad det er du vil, fordi
Java kode i WebSphere kan af gode grunde ikke bruge noget client side kode
der ikke engang er sendt ud til client endnu.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. november 2003 - 22:15 #2
Hvis du bare vil lave en simpel include i JSP af en ekstern fil inden
HTML sendes ud til client så læs her:

http://java.sun.com/j2ee/tutorial/1_3-fcs/doc/JSPIntro8.html#69939
Avatar billede gorlist Nybegynder
17. november 2003 - 22:19 #3
Det er først når teksten skal skrives ud på skærmen hos klienten at der skal sprogstyres. F.eks.:

<script language="JavaScript">document.write(strKunde);</script>

Selv om applikationen er bekendt med sprog.js, er den ikke i stand til at finde 'strKunde' variablen. Er der nogen speciel måde den skal kaldes på?
Avatar billede arne_v Ekspert
17. november 2003 - 22:46 #4
Prøv og åben siden i browseren og vælg "view source" og kig
på JavaScript koden og se om den ser OK ud.
Avatar billede gorlist Nybegynder
17. november 2003 - 22:48 #5
JavaScript koden er OK - den melder fejlen at 'strKunde' ikke kan findes.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. november 2003 - 22:52 #6
Hvis du får den fejl ude på klienten så er JavaScript koden vel ikke OK !?
Avatar billede gorlist Nybegynder
17. november 2003 - 22:59 #7
Hmm...JavaScript koden er vel OK, eftersom parseren læser scriptet korrekt. Problemet er stadig at sprog.js ikke er korrekt inkluderet i applikationen. Jeg poster lige min include i morgen fra job.
Avatar billede gorlist Nybegynder
18. november 2003 - 06:26 #8
Min reference til sprog.js ser ud som nedenstående:

out.println("<SCRIPT language=\"javascript\" type=\"text/javascript\" src=\"sprog.js\"></SCRIPT>");

Debuggeren finder også fint 'sprog.js' i den angivne sti, men jeg kan ikke tilgå variable (eller også ved jeg ikke hvordan man tilgår dem korrekt i Java).

Et lille udpluk fra 'sprog.js':

var strLanguage;
try {
  strLanguage = top.logo.trim(top.logo.getLanguage().toUpperCase());
} catch(e) {}

if (strLanguage == '' || strLanguage == undefined) {
  strLanguage = 'DA';
}

var    strVaelgPeriode;
var    strLoensom;
var    strKunde;

switch (strLanguage){
  case 'DA' :
  strVaelgPeriode        = 'Vælg periode: ';
  strLoensom            = 'Lønsomhed';
  strKunde                      = 'Kunde';
  break;
  case 'EN' :
  strVaelgPeriode        = 'Choose period: ';
  strLoensom            = 'Lønsomhed';
  strKunde                      = 'Customer';
  break;
  case 'SE' :
  strVaelgPeriode        = 'SE-Vælg periode: ';
  strLoensom            = 'Lönsamhet';
  strKunde                      = 'Kunne';
  break;
  case 'NO' :
  strVaelgPeriode        = 'NO-Vælg periode: ';
  strLoensom            = 'Lønsomhed';
  strKunde                      = 'Kunde';
  break;
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. november 2003 - 06:38 #9
"I ASP kan man blot referere til .js filen og så kan man bruge alle variabler som er erklæret."
-  hvordan gør du det?
Avatar billede gorlist Nybegynder
18. november 2003 - 07:08 #10
Godmorgen Erik-
Whoops, fortalelse. Jeg laver naturligvis en reference i JavaScript som ligger i en .asp (<SCRIPT language="javascript" type="text/javascript" src="../sprog.js"></SCRIPT>)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. november 2003 - 07:13 #11
Ok så - men der er ingen forskel om du bruger ASP eller JSP, da JS afvikles
i browseren.

Har du et link til siden hvor det går galt?
Avatar billede gorlist Nybegynder
18. november 2003 - 07:23 #12
Nej, desværre, jeg sidder og udvikler lokalt på maskinen via en WAS-server.

Men bør det være nok at skrive:
out.println("<SCRIPT language=\"javascript\" type=\"text/javascript\" src=\"sprog.js\"></SCRIPT>");

for at få adgang til variablerne i .js-filen fra en klasse?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. november 2003 - 07:34 #13
Jeg forstår ikke hvad du mener med at "få adgang til variablerne [...] fra
en klasse"? JavaScript afvikles i browseren, og ikke på serveren.
Avatar billede gorlist Nybegynder
18. november 2003 - 07:45 #14
Jeg 'putter' noget HTML og JavaScript med variable fra nogle dataudtræk. F.eks. putter jeg et table og en rubrik. I denne rubrik indgår ord som 'Kunde','Konto','Forespørgsel' som jeg skal sprogstyre. Derfor navngiver jeg disse ord f.eks. 'strKunde','strKonto' og pakker det ind i et
<SCRIPT language="javascript" type="text/javascript">document.write(strKunde)</script>
'strKunde' er defineret i sprog.js og returnerer en værdi (f.eks. 'Customer' eller 'Kunde') alt efter hvilket sprog der er valgt og udskriver på skærmen.

Tror at jeg har et forklaringsproblem :o)
Avatar billede gorlist Nybegynder
18. november 2003 - 11:47 #15
Jeg havde lagt sprog.js i den forkerte projekt-undermappe. Den skulle ikke ligge i 'source' men i 'WEB-INF'.

Ellers tak for hjælpen.