Avatar billede mizu Nybegynder
17. november 2003 - 11:16 Der er 7 kommentarer

Hvordan få flash til at undersøge brugerens skærmstørrelse .

Jeg har brug for at finde ud af at få vist min side så den ligger midt på brugerens skærm og samtidigt bliver scaleret i forhold til brugerens skærmstørrelse.
Jeg har min flashfilm liggende i en dreamweaverramme - og jeg regner med at den ramme sørger for at min film ligger i midten af skærmen  - men så nytter det jo ikke noget hvis min swf-fil er for stor under alle omstændigheder.
Jeg forestiller mig at man i første frame der hvor preloaderfunktionen også ligger - kan få Flash til at undersøge brugerens skærmstørrelse - og så kan man ligge hele  side 2 ind i et movieclip der så scaleres efter  brugerens skærmstørrelse - jeg kan bare ikke finde noget i mine bøger der kan gå ind og hente den oplysning fra flash.
Måske er det her at gøre det mere besværligt end nødvendigt. Jeg er åben for alle meninger og gode råd.

VH MIZU :)
Avatar billede jakwag Nybegynder
17. november 2003 - 11:29 #1
For at svare på dit spm.

System.capabilities.screenResolutionX
og
System.capabilities.screenResolutionY
Avatar billede -42- Nybegynder
17. november 2003 - 11:30 #2
Jeg vil ummidelbart sige, at du skal gøre det med javascript.

Der kan du detecte, skærmstørrelsen, og derefter sætte din flash i den størrelse den skal være, så den bliver scaleret korrekt.
Avatar billede jakwag Nybegynder
17. november 2003 - 11:33 #3
Men det er sikkert lidt besværligt at skulle lave flere versioner.

Jeg tror at de fleste pt. designer til 760 x højde. Eller 760x395. Så er man sikker på at det kan være på skærmen hvis det er på 800x600.

Dette er allerede godt diskuteret her:
http://www.eksperten.dk/spm/391154

og her:
http://www.eksperten.dk/spm/386088

: ) Jakob
Avatar billede mizu Nybegynder
17. november 2003 - 14:40 #4
Jakwag - er det javascript eller en kode i Flash ?
I spørgsmål nummer to siger Alexander:

"Hvis du i 'publish settings'i html-delen sætter 'dimensions' til 'percent' og width x height til 100 x 100, så tilpasser filmen sig selv browservinduets størrelse - dvs. at hvis browservinduet er maksimeret så fylder den så vidt muligt vinduet ud (hvis størrelsesforholdet mellem bredde og højde ellers passer)!"

Betyder det at den html -fil jeg generer i flash kan omdøbes til index.html og bruges selvstændigt som siden derude- og scalerer sig op og ned alt efter folks skærmstørrelse ? er det såddan man bruger det med %.Eller påvirker det også ens swf-fil?

:) Mizu
Avatar billede jakwag Nybegynder
17. november 2003 - 14:45 #5
1. det er i flash. f.eks.

trace(System.capabilities.screenResolutionX);

2. Det du indstiller er naturligvis html'en, men det kommer til at påvirke at din swf altid tilpasser sig browservinduet. Prøv selv. Om dette er godt  eller dårligt bliver på det kraftigste diskuteret i et af de to spm.
Min eneste holdning er: No good! Hold dig altid i 100 %.
Avatar billede alexander_j Nybegynder
17. november 2003 - 20:06 #6
Mizu --> ja det er korrekt forstået - foruden at det er browserens størrelse den tilpasser sig!

Se www.vestermarie-skole.dk/frede der arbejder jeg på en side der selv tilpasser sig browserens størrelse!

Ulemperne er som nævnt i jakwag´s link:
1.  billeder mister i kvalitet i store skærmopløsninger hvis de er lavet til små skærmopløsninger - og da de ikke kan placeres på hele pixels, så mister de også en anelse!
2. Pixelfonte kan virke uskarpe
3. Flashfilmen tilpasser sig browseren - hvilket betyder at hvis folk ændre browserstørrelsen, så kan de få siden til at se tåbelig ud - desuden kan en side der er lavet til en 14'' skærm virke som om den er lavet til multisynshæmmede når den vises på en 19''

Om man skal bruge det eller ej kommer naturligvis an på formålet - hvis billedernes kvalitet er meget vigtig, så lad være - designer du til børn så brug det - vej selv for og imod! Prøv eventuelt mit link og forstør og formindsk browservinduet og find ud af hvad du selv synes!
Avatar billede jakwag Nybegynder
18. november 2003 - 11:03 #7
alexander > "Designer du til børn, så brug det" Good point!