Avatar billede laurbjerg Nybegynder
17. november 2003 - 10:51 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

slutdato -lørdag og søndag

Jeg skal beregne en slutdato udfra en startdato + antal der er skal bruges til projektet. Jeg bruger nedenstående formel alt efter hvilken person der er sat på projektet.
Men der bliver ikke taget højde for at man ikke arbejde lørdag eller søndag. Kan man på en eller anden trækker de dage fra resultaet ?

=HVIS(Q3="";"";HVIS(Q3="ras";D3+(U3/$I$48);HVIS(Q3="Anni";D3+(V3/$I$47);HVIS(Q3="Lene";D3+(W3/$I$45);HVIS(Q3="Knud";D3+(X3/$I$46);HVIS(Q3="Kaj";D3+(Y3/$I$49);HVIS(Q3="ej";D3+(Z3/$I$50))))))))

startdato i felt D3, antal timer i felt U3, antal timer pr.dag i felt I48
Avatar billede laurbjerg Nybegynder
17. november 2003 - 10:52 #1
Det var selfølgelig startdato + antal timer der skal bruges til projektet
Avatar billede nielsb Nybegynder
17. november 2003 - 19:21 #2
I Excel 2002 findes der en funktion, der burde kunne løse dit problem. Søg blot efter "Arbejdsdage" i hjælpefunktionen.
Jeg ved ikke, om funktionen er ny i 2002 versionen, eller om den også findes i tidligere versioner.
Avatar billede aheiss Praktikant
18. november 2003 - 13:19 #3
Mit forslag er følgende :
B11 : =RUND.OP(B10-D3;0)
B12 : =ANTAL.ARBEJDSDAGE(D3;B10)
B13 : =ANTAL.ARBEJDSDAGE(D3;B15)
B14 : 10    bruges som gæt i simulering
B15 : =+B10+B14    slutdato formateres som B10

Nu vil følgende makro opdatere slutdato via B14. Makroen kan du jo sætte til at køre manuelt eller ved ændringer i sheetet.

Sub FindSlutdato()
Dim a As Integer
a = Range("B11")
    Range("B13").GoalSeek Goal:=a, ChangingCell:=Range("B14")
End Sub
Avatar billede laurbjerg Nybegynder
18. november 2003 - 13:28 #4
>nielsb
Jeg fandt den funktion du nævner og brugte den.

point på vej