Avatar billede olejac Nybegynder
10. januar 2001 - 16:39 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Redigering af video...hvilken software?

Jeg har en pc med datakraft nok til at redigere mine videofilm (otaget i Hi8) Jeg har Adope Premier...Men..men..det er sørme for indviklet...Kender du til et program, der er enkelt opbygget, nemt at bruge (= ikke 117 muligheder for \"smarte\" tiltage) Jeg søger primært klippefunktion, rokeren på sekvenser, indlæg at enkelte tekster...og tilsidst lyd.
Kan du anbefale mig noget...?
Tak!
Avatar billede keysersoze Guru
10. januar 2001 - 16:44 #1
hmmm - for at det bliver ordentlig kvali kender jeg kun Premier - ellers skal du over på en Mac med Final Cut Pro
Avatar billede olejac Nybegynder
10. januar 2001 - 16:50 #2
Kære Keysersoze

Tak for dit svar...det var hurtigt..!

Jeg har været så tosset at købe Premier i Frankrig (hvor jeg opholder mig en del) uden at tænke på, at manualen er på fransk..og de tekniske udtryk er skutte til at hitte rundt i..Du ved vel ikke, hvor jeg kan købe en manual på dansk eller engelsk..det ville jo nok lette brugen en del.
Avatar billede keysersoze Guru
10. januar 2001 - 16:58 #3
hmmm - jeg kender desværre ikke umiddelbart nogle steder... men mon ikke det er muligt at spørge en boghandler eller sende en email til adobe selv? (www.adobe.dk)
Avatar billede olejac Nybegynder
10. januar 2001 - 17:06 #4
tak for rådet...jeg kontakter adobe...!!
Avatar billede roslev Nybegynder
10. januar 2001 - 18:17 #5
Premiere 5.1 Mac Windows: Visual QuickStart Guide

Pris hos Stop4U kr. 226,17.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
10. januar 2001 - 20:20 #6
Final Cut er fantastisk, men godt nok en indviklet sag i forhold til Adobe Premiere...
Avatar billede olejac Nybegynder
10. januar 2001 - 23:05 #7
hvis Final Cut er mere indviklet end Premiere..oh my god...den kan jeg nok ikke hitte ud af..og så koster den vel også en bondegård...
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
10. januar 2001 - 23:18 #8
Jo tak... det koster en bondegård....

Final Cut Pro 1.2.5
$999.00
Avatar billede keysersoze Guru
11. januar 2001 - 13:51 #9
olejac >> jeg tror ikke at der findes nogle rigtig lette redigeringsprogrammer :o( og prisen på dem er også ret pebret :o(
Avatar billede olejac Nybegynder
11. januar 2001 - 14:32 #10
jeg har hittet nogle manualer hos Amazone i UK, som jeg har bestilt...de kan måske hjælpe mig bedre igang med Premiere, nu jeg har investeret i det...Har selv prøvet at lede efter et mere overskueligt program med færre muligheder, men uden held. Jeg er dog stadig optimst..og tror det findes..!
Avatar billede fido82 Nybegynder
11. januar 2001 - 20:02 #11
ellers prøv ulead videostudio, det lyder som noget du kunne bruge, det er ufattalig let at bruge, og du kan hente en sjareware version på www.tucows.com
Avatar billede souledge Nybegynder
13. januar 2001 - 23:43 #12
uLead er udmærket, meeen lidt sløvt hvis du spørger mig og til tider lidt automatisk.

Med til mit DC10+ fulgte programmet Studio.
Det er meget nemt at gå til, og selvom det meste foregår ret automatisk, så kan alt tilpasses og rettes manuelt...

Du burde dog aldrig have købt premiere hvis du spørger mig. Det koster omkring 7000 kr. ikke.
Du skulle have købte en Apple iMac Special Edition DV.
Den er for fed!!!
Der er DV-indgang, og den kommer sammen med programmet iMovie, jeg har prøvet sådan en fætter.
Den er smuk at se på, har en rummelig harddisk(30 GB), er hammer hurtig, utrolig nem at bruge - og rimelig problem fri.
Desværre koster den også omkring 12.000 kr, og så skal der moms oven i... :(
Den fed er den, hvis du skal redigere video, lyd eller billede - i det hele taget arbejde med multimedie, så fatter jeg ikke at du gider spilde tid med at pulre med en PC\'er, gå ind på sider som www.maccentral.com www.mediamac.dk eller www.apple.com og læs hvorfor Macintosh er de fedeste mediemaskiner, og så er de smukke - meget smukke sammenlignet med PC\'ens grå plastikdesign.
Avatar billede coverdale Nybegynder
14. januar 2001 - 00:05 #13
Hej med jer!

Jeg vil bare fortælle, at jeg for et par måneder siden anskaffede mig en Apple iMac Special Edition DV, og det er den lækreste computer jeg nogensinde har ejet (det er min tredje computer...). Videoredigering har aldrig været min store interesse, men efter at have leget med iMovie-programmet, som fulgte med min iMac, så vil jeg snarest muligt anskaffe mig en digital camcorder. Det er bare for sjovt. Og så er det nemt at gå til. De Apple-folk ved noget om brugervenlighed, som Windows verdenen slet ikke har opdaget endnu.

Så jeg vil varmt anbefale iMovie og iMac til alle, der påtænker at dyrke videredigering. Det er nok den fedeste software + hardware til almindelige dødelige mennesker på markedet lige nu.
Avatar billede olejac Nybegynder
14. januar 2001 - 00:25 #14
tak for dine gode råd...dengang jeg købte Premier..og det er flere år siden, kendte jeg ikke til appels muligheder..tak for dit svar
Avatar billede souledge Nybegynder
14. januar 2001 - 01:06 #15
olejac > jeg må lige minde dig om, at hvis du besøger www.apple.com og læser specifikationerne vil du måske blive skuffet fordi PC\'en på papiret skulle være hurtigere, maskinen til 12.000 indeholder \"kun\" 500 MHz CPU og et 8 MB ATI Rage 128 videokort. Men kortet er stadig lyn hurtigt i 2D og Video, og selvom PC\'en kan tilbyde op til 1500 MHz i øjeblikket så kan du ikke sammenligne dem, eftersom(nu kommer lidt teknisk) at PC\'ere køre på x86 platform, mens Mac køre med RISC-processore - G3 CPU\'en som sidder iMac er betydelig mere effektivt bygget op end både Thunderbird og Pentium3, og hastighedsmæssigt så slår en 500 MHz G3 let en 1200 MHz thunderbird i multimedia-applikationer.
Hvis du har rigtigt mange penge(det har de færeste) så se på Apples helt nye vidunder(blev introduceret for blot 4 dage siden), nemlig den nye PowerMac G4 733 MHz med SuperDrive.
Den har udover G4-CPU, et GeForce2 grafikkort, 256 MB RAM og 60 GB harddisk.
Først skal det nævnes at G4 arbejder 128-bit, mens PC-processore(K6, Pentium, Thunderbird og lign.) arbejder 32-bit.
Det betyder at en 733 MHz hastigheds mæssigt i nogle tilfælde kan være ligeså hurtig som en 3 GHz 32-bit processor.
G4 733 kommer som sagt med SuperDrive.
SuperDrive brænder DVD-skiver med 2x.
Det er ikke verdens første DVD-brænder, men det er ustyrlig billigt sammenlignet med PC\'erns tilbud.
Den billigste DVD-brænder jeg har set er en 2x Pioneer til en pris på 43.000 kroner + moms, bare for drevet alene.
Apples nye vidunder koster også i nærheden af 30.000 kr, men det er altså for en helt super computer inkl. et DVD-drev, du har muligvis set at Toshiba og Panasonic skilter med drev til 5000 kr kaldet DVD-RAM, men lad dig ikke snyde.
DVD-RAM har intet med DVD at gøre - størrelsen er den samme, men skiven er konstrueret efter et helt andet materiale og format, som ingen almindelige DVD-afspillere kan læse.
Nå - men sammen med SuperDrive(du er sikkert ligeglad, men jeg må bare af med min imponering) kommer programmet iDVD, et program som lader dig importere dine kreationer fra iMovie, sætte dem i Index - lave cover, hente grafik og knapper lavet i Photoshop, og til sidst brænde en DVD-skive, det tager 30 minutter for en DVD-skive med 60 minutters film(5 GB).
DVD skiverne er stadig pebrede, men Apple sælger de billigste DVD-skiver på 5 GB til ca. 80 kr.
Nå - men kig altså www.apple.com og læs også om deres splinter nye Titanium PowerBook G4, den fedeste bærbare computer til dato.
Avatar billede roslev Nybegynder
14. januar 2001 - 04:33 #16
Er der en der kan låne mig kr. 30.000,-.???
Avatar billede souledge Nybegynder
14. januar 2001 - 12:49 #17
Tror det ikke...Bortset fra GE Capital
Men dem vil jeg på det groveste fraråde dig...

Den er dog lækker den ny PowerMac G4 733 MHz SuperDrive.