Avatar billede lokum Nybegynder
14. november 2003 - 21:39 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Cubase ustabil

Efter en lille tids afspilning (ca. 30 sek.) begynder Cubase at "sluge" nogle af mine MIDI-signaler. Dvs. at et loop over 2 takter f.eks. kun lige akkurat trigges, men ikke afspilles.

Hvorfor??? Det skulle IKKE problemer med polyfonien på mine MIDI-instrumenter!! Problemet er et sted i min PC...

Jeg kører med windows 2000 pro, m-audio midisport 2x2 og Cubase VST32.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
14. november 2003 - 22:00 #1
slet alt overflødigt  og kør diss scans..O)
http://housecall.trendmicro.com/housecall/start_corp.asp
http://download.com.com/3120-20-0.html?qt=spybot&tg=dl-2001
http://www.anti-trojan.net/en/onlinecheck.aspx
og slå systemgendannelse fra, i egenskaber fra i denne computer/avanceret
hvis det har virket før, så kan man jo prøve systemgendannelse hvor man kører xp. Blot et bud..O)
Avatar billede moogens Nybegynder
15. november 2003 - 12:34 #2
Angående ustabilitet i Cubases findes de vigtigste parametre under "Options">"Audio Setup">"System".
En mulighed er at ændre på "Priority"
Du har følgende valgmuligheder, men prøv først med den øverste:

Low
In this mode, MIDI timing gets top priority. If you don't use much audio (especially audio processing such as effects and EQ) you should try selecting this option.

Normal
In this mode, MIDI timing and audio playback get roughly equal priorities. Try this mode if you find that audio playback stutters in "Low" mode.

High
In this mode, audio precedes MIDI in priority. Normally, this should not affect the MIDI timing badly, but if you have very "busy" MIDI recordings, the timing may suffer somewhat.

Highest
This mode gives maximum priority to audio, which means that the MIDI timing may suffer and the user interface may seem more sluggish. Select this mode if you use a lot of audio Effects and EQ, and not much MIDI material.
Avatar billede moogens Nybegynder
15. november 2003 - 12:36 #3
- I sin tid rodede jeg meget med disse paramtre før jeg fik et setup der fungerede optimalt. Skriv gerne alt ned hvis du ændrer på noget, da det kan vælre svært at gå tilbage.
Avatar billede moogens Nybegynder
15. november 2003 - 12:40 #4
Iøvrigt står min egen opsætning på LOW tiltrods for at jeg også bruger en del wave-optagelser i min musik - det lader ikke til at skabe problemer...
Avatar billede bartfreak Nybegynder
15. november 2003 - 12:57 #5
hva så lokum..O)
kan du bruge noget af det..??
Avatar billede lokum Nybegynder
15. november 2003 - 13:04 #6
bartfreak >> Hvad mener du med at slette alt overflødigt?? Hvis du mener, at jeg skal lukke andre programmer/processer o.lign. så gør jeg selvfølgelig det, når jeg laver musik. Jeg kigger på det...

moogens >> Det ligner et godt sted at løse den slags problemer! Jeg afprøver mulighederne og vender tilbage. ((o;
Avatar billede moogens Nybegynder
15. november 2003 - 13:10 #7
Det er selvfølgelig altid en god idé at lukke irrelevante programmer. Nogle musikere bruger deres computer kun til lyd. Mange skriver at man ABSOLUT ikke må bruge spil på computeren, da de har det med at ændre på dll-filer. Iøvrigt har jeg også haft held med at udskifte mit grafikkort til et med mere ram, da dette aflaster computerens hukommelse. Men i og med du primært bruger Midi(?), burde det nu ikke være det store problem. VST instrumenter og filtre, samt brug af lydfiler bruger mest. Udelukkende (eller primær) brug at eksterne midiinstrumenter bruger mindst power.
Avatar billede lokum Nybegynder
15. november 2003 - 13:27 #8
Ja, netop. Det burde ikke kræve det store, da jeg udelukkende (indtil videre) kun bruger Cubase som MIDI-sequencer. Det er også derfor det undrer mig, selv om mine arrangementer er ret omfattende. Men de kørte altså upåklageligt på min Atari ST1040 for 5 år siden.
Avatar billede moogens Nybegynder
15. november 2003 - 13:36 #9
... men god fornøjelse med Audio-system opsætningen :-) Det kan tage et stykke tid at finde kombinationer der fungerer. Og jeg tror ikke der findes en rigtig måde. Husk dog også at tjekke ASIO multimedia Setup (seperat program der følger med Cubase) - advanced setup. Her kan du stille buffer med videre. Generelt skulle Cubase selv finde de rigtige parametre her, men den tester også om opsætningen fungerer. Dette har dog mest med behandlingen af Audio (altså ikke så meget Midi) at gøre.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
15. november 2003 - 21:36 #10
http://www.spywareinfo.com/~merijn/htlogtutorial.html
kør en hijackthis og fjern alt(næsten)..O)
hvis du er i tvilv så spørg.
Avatar billede moogens Nybegynder
15. november 2003 - 22:45 #11
Det er altså ikke spyware der er problemet her.
Avatar billede lokum Nybegynder
16. november 2003 - 14:56 #12
Hmmm... med high priority, i forskellige kombinationer med "schemes" (1,2,3,4), laver den stadig samme nummer. Faktisk også hvis jeg blot kører det ene spor med loopet!!! Hvilket altså vil sige, at problemet snarere er noget med Cubases håndtering af legato notes.

Her kan det være på sin plads at bemærke at det er et crack jeg har! Det kan selvfølgelig skyldes det, for det lader til at være en software-mæssig ustabilitet. Nå, men jeg har den gamle Cubase 3.55 og overvejer at opgradere til den nye SX - så kunne problemerne muligvis være løst. Jeg afprøver dog normalt ny software (med cracks) før jeg køber det, men det kan vist ikke altid betale sig! (Har endnu ikke kunnet finde et SX crack der virker).
Avatar billede lokum Nybegynder
16. november 2003 - 15:08 #13
Jeg har lige nærlæst dit første indlæg, og bemærker at det selvføglelig er slow som skal aktiveres. I min version er der altså kun "high", normal 1 og normal 2 (application priorities) og scheme 1, 2, 3, 4 (internal priorities).
Avatar billede lokum Nybegynder
16. november 2003 - 15:30 #14
...Men det gør ingen forskel hvilken indstilling jeg bruger. )-:>
Avatar billede lokum Nybegynder
17. november 2003 - 16:01 #15
SÅ... nu er det søreme lykkes at løse problemet. Ikke med de omtalte indstillinger, men simpelthen ved at forkorte alle legato-toner en lille bitte smule!! Det er ikke umiddelbart ikke til at høre, men det skaber åbenbart det nødvendige mellemrum imellem tonerne, til at Cubase ikke "misforstår" noget!
Rådet fik jeg af en kløgtig mand i Aage Jensen (musikforretning).

Mange tak for hjælpen, indstillinger der skal jo nok være anvendelige i mange andre sammenhænge! ((o;
Avatar billede lokum Nybegynder
17. november 2003 - 16:02 #16
Du får lige lidt point for hjælpen, moogens. (o;
Avatar billede lokum Nybegynder
17. november 2003 - 16:02 #17
.