Avatar billede bothomsen Nybegynder
14. november 2003 - 19:07 Der er 54 kommentarer og
3 løsninger

kan ikke åbne mine gamle filer

oki, jeg skal se om jeg kan beskrive min situation korrekt.

Jeg har en 40 Gb harddisk som jeg har installeret Windows Xp pro(ver.2002) på og det har fungeret fint.

Ud over det har jeg 2 andre harddiske som jeg har div. filer og film liggende på.

Nu sker der det, jeg jeg går ud og køber en ny harddisk, en 80 Gb.

Jeg tager nu min 40 Gb fra mit system og sætter min nye HD til. Jeg vælger i min bios at jeg vil boote fra mit cd-rom drev og derved installere Windows Xp Pro igen ( samme version 2002)
Det hele virker som det skal, installations programmet beder mig om at oprette en ny partion på min nye HD og det gør jeg så. Jeg vælger at bruge hele min Hd, altså alle 80 GB.
Windows bliver installeret og det fungere tilsyneladene fint, indtil jeg skal til at installere nogle af de små programmer jeg har liggende på en af mine andre HDèr. Det virker ikke........
Jeg har også ca. 1000 billeder liggende som jeg har taget med mit digitalkamera, heller ikke disse bileder kan jeg vise. JEg har prøvet at installere et billede fremviser program, men ligemeget hjalp det.

Jeg sætter min gamle Hd på 40 Gb i igen, som jeg har det "gamle" xp installeret på stadig væk og nu virker alle mine billeder og alle mine små updates/programmer kan jeg køre igen.

Er der nogle der har prøvet det samme?
Jeg ville gerne kunne beholde mine billeder og kunne installere Xp på min nye Hd uden at miste alle mne film/programmer/updates, der ligger på mine andre harddiske.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
14. november 2003 - 19:21 #1
Den gamle HDD. - hvordan og hvor sidder den ?
Avatar billede bothomsen Nybegynder
14. november 2003 - 19:34 #2
Den gamle Hd sidder som primær master, det gør den nye også...
Avatar billede nmh Nybegynder
14. november 2003 - 19:40 #3
Kan du ikke se din gamle HD med billeder, når du kører med din nye harddisk med din nye installation af win xp?
Er det det, der er problemet?
Avatar billede bothomsen Nybegynder
14. november 2003 - 19:44 #4
mit problem er , når jeg sætter min nye hd til, kan jeg ikke se mine billeder på mine andre hdèr
Jeg har 3 hd`er 2 som bruge til lager (D: / E:) og en der bruges til system 80 Gb (C:)
Udover det har jeg en "gammmel" på 40 gb hvorpå der er insalleret xp på også, det er den jeg godt vil skifte ud med min 80 Gb
Avatar billede victor-1 Nybegynder
14. november 2003 - 19:51 #5
Er alle disse drev fundet i bios ?
Avatar billede bothomsen Nybegynder
14. november 2003 - 19:52 #6
yep!
Avatar billede bothomsen Nybegynder
14. november 2003 - 19:53 #7
og de er også fundet inde i windows, jeg kan se alle drev, alle filer, ,men jeg kan bare ikke køre nogle. Hverken film, pics, eller .exe
Avatar billede nmh Nybegynder
14. november 2003 - 20:03 #8
Og du kan heller ikke f.eks. oprette et underkatalog på de gamle diske?
Hvad sker der hvis du prøver at åbne en af de gamle diske?
Kan du se ikonerne fra filerne?
Avatar billede victor-1 Nybegynder
14. november 2003 - 20:05 #9
Kan du bruge dette til noget -
http://www.eksperten.dk/spm/191070

Prøv evt. at dele den nye HDD op 50%-50% og se om det skulle hjælpe !
Avatar billede victor-1 Nybegynder
14. november 2003 - 20:05 #10
Kommer der nogle fejlmeddelelser ?
Avatar billede bothomsen Nybegynder
14. november 2003 - 20:10 #11
der kommer ingen fejl meddelelser....
Jeg kan sagtens åbne en af mine "gamle" hg og kigge på alt hvad der ligger på diske....
Jeg kan se alle ikonerne på mine filer, og jeg kan kopiere dem fra hd til hd, men jag kan bare ikke execute dem..

Hvis jeg finde f.eks samme fil på nettet, downloader jeg den, kan jeg godt execute den!?!?!?!

hvis jeg dobbelt klikker på et billede (jpg) kommer windows billede fremviser frem og siger der intet er at læse.... men sætter jeg min 40 gb til hvorpå mit gamle xp er intaleret og prøver at åbne selv samme billede på samme hg (D:) virker det perfekt....

jeg fatte ikke en meter....
Avatar billede bothomsen Nybegynder
14. november 2003 - 20:17 #12
damn!!! sorry for alle de stave fejl *LOL*  det gik vist lidt for stærkt, håber i kan hakke jer igennem det....
Avatar billede zenze Nybegynder
14. november 2003 - 22:59 #13
Du kan ikke have 2 harddiske som primary master. Den ene skal enten være primær slave, secondary master eller slave.
Kig på jumperne bagpå harddisken!
Avatar billede zenze Nybegynder
14. november 2003 - 23:03 #14
Det er muligt at du skal initialisere disken i kontrolpanel -> administration -> computeradministration -> diskhåndtering
.... eller at du skal tage ejerskabet over disken. Gå i egenskaber for disken.
Avatar billede bothomsen Nybegynder
14. november 2003 - 23:40 #15
jeg har også kun en hd som primær....læs øverst....
Jeg har installere en ny, og har pillet den gamle ud, men bliver nødt til at sætte den gamle i igen før det virker Og UDEN DEN NYE (ALTSÅ kun en HD)
Avatar billede zenze Nybegynder
15. november 2003 - 00:23 #16
Nåh, så skal du til at lave en repair. Søg på "repair" her på eksperten, så finder du en mængde enslydende svar på problemet.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
15. november 2003 - 01:47 #17
Sådan foretager du en reparation af Win XP eller Windows 2000 -

1: Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP/2000 CD, husk at i din bios skal dit cd-rom drev være sat til first boot device.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyinstallation)

2: Nu kan du så vælge hvilket drev din (nye) installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.

3: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og spørger om du vil slette det (L) eller om du vil lave en repair (R) – vælg  repair.

4: Og du vil nu se at den laver en helt ny installation, men den beholder alle dine indstillinger og dit skrivebord intakt og det bedste ved det hele er, at pc’en slipper af med alle fejlene.

5. Slap lidt af, mens pc'en arbejder.

6: PS husk at have din CD-Key klar, denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation"
Avatar billede anoukim Nybegynder
15. november 2003 - 01:56 #18
Prøv at slette driveren til den gamle HD. Og lad den nye XP installation selv installere en ny driver.
Avatar billede bothomsen Nybegynder
15. november 2003 - 08:46 #19
victor-1 : det er ikke mit xp der ikke er installeret korrekt. men ellers tak..

hmmmm, jeg prøver lige at omformelere det hele lidt, jeg er bange for at det er lidt svært at beskrive her på skrift...

oki, here goes...

Jeg har 2 HD som henholdsvis D: og E: Disse to ligger der kun backup af film, mp3,jpg billeder og div...

Jeg har også 2 hd som der er installeret xp på. Den gamle (40GB) og den nye (80Gb) Når jeg sætter den gamle i min maskine (og kun den, Dvs. samlet 3 Hd i hele min maskine og stadig har min 80GB liggendene på bordet foran mig) Så spiller hele computeren. Jeg kan åbne alle filer og se alle billeder.
Hvis jeg bytter min 40Gb ud med min 80Gb (hvorpå der også er installeret xp) kan jeg ikke åbne nogle af mine film, mp3, Billeder.

Jeg har ikke 2 primære siddene i på samme tid KUN 1
De sidder rigtigt, med hensyn til master/slave Primær/secondær og jeg kan se ALLE filerne på ALLE Hd èrne jeg kan bare ikke execute mine filer hvis jeg har min 80Gb i som mit C:

Jeg har prøvet at installere forfra, alskillige gange og i selve instalationen gør jeg intet forkert..
Avatar billede nmh Nybegynder
15. november 2003 - 10:05 #20
Mon ikke der er et problem med ntfs-rettighederne?
Er dine diske ntfs-formaterede?
Hvis ja så højreklik på en fil vælg fanebladet sikkerhed.
Avatar billede nmh Nybegynder
15. november 2003 - 10:13 #21
Her kan du se, hvilke brugere, der har lov til at læse filen, og tilføje andre brugere.
Hvis fanebladet sikkerhed mangler skal du blot sætte maskinen op til at vise fanebladet sikkerhed skal du fjerne check-mærket ved 'enkel fildeling'.
Det sker i 'vis' under mappeindstillinger under 'denne computer'
Avatar billede victor-1 Nybegynder
15. november 2003 - 12:56 #22
Tja - jeg er tilbøjelig til at tro, at "nmh" har ret !
Avatar billede nmh Nybegynder
16. november 2003 - 16:52 #23
Er dine gamle diske ikke ntfs-formaterede?
Det er ok, at du afviser et svar, men kunne du så ikke lige komme med lidt feed-back?
Avatar billede bothomsen Nybegynder
16. november 2003 - 16:53 #24
Undskyld jeg først svarer nu, men jeg har ikke været hjemme hele weekenden og har ikke kunne afprøve eller svare før nu.

Jeg har gjort som "nmh" har beskrevet, men stadig væk kan jeg ikke hverken se mine jpg`s eller execute mine prog. Inde i sikerhed står der at jeg har fuld adgang til mine filer, både til at skrive,kopiere og åbne

det stinker for vildt det her!!:(
Avatar billede anoukim Nybegynder
16. november 2003 - 17:02 #25
Ja så jeg da ikke den eneste der får afvist svar uden feedback.
Avatar billede foldager Novice
16. november 2003 - 17:11 #26
Sort problem der der.

Hvad med at:
Sætte den gamle disk i som master på IDE1, den nye som master på IDE2
Starte op på den gamle installation.

Opdele den nye disk i 2 partitioner.

Kopiere alle billederne over på den 2. partition af den nye disk.

Hive den gamle disk ud.

Sætte den nye disk som master på IDE1
Installere xp på den 1. partition.
Avatar billede bothomsen Nybegynder
16. november 2003 - 17:14 #27
hmm, jo det kunne jeg måske godt, men jeg har netop 3 Hd i min maskine for ikke at skulle dele en hd op i partitioner....

Det skal sgu kunne lykkeds det her, jeg har installeret Xp tusinde gange før uden problemmer....
Avatar billede nmh Nybegynder
16. november 2003 - 17:18 #28
Hvad så med at bruge ghost eller et andet prgram til at kopiere diskbilleder (f.eks. True Image fra Acronis www.acronis.dk)
Du kan så kopiere den gamle win xp installation over på den nye disk.
Så skulle du få en win xp installation, der er helt magen til den gamle, og så må man da tro, at de gamle diske også kan læses.
Avatar billede bothomsen Nybegynder
16. november 2003 - 18:25 #29
jo, den tanke havde jeg leget lidt med, men det ville bare være fedt med en helt "rent" og nyt Xp ...hvis du forstår:)
Avatar billede nmh Nybegynder
16. november 2003 - 19:08 #30
Du skriver her (16/11-2003 16:53:55), at du ikke kan se dine filer.
Hvad sker, hvis du i 'denne computer' prøver at klikke på et af de gamle drev?
Avatar billede bothomsen Nybegynder
16. november 2003 - 19:30 #31
når jeg skriver "se" mine filer, mener jeg mine billeder. Jeg kan godt se selve FILEN (.jpg) men når jeg dobbelt klikker på filen, skulle det gerne blive til et billede, men i stedet kommer min fremviser op og siger der intet er at vise. Det ved jeg der er for sætter jeg min gamle HD i, kan jeg godt se selv samme billede.

Jeg bruger den fremviser der er i Xp, men har også prøvet at installere andre fremvisere, Bla. Acdsee
Avatar billede nmh Nybegynder
16. november 2003 - 19:33 #32
Hvad sker der, hvis du prøver at kopiere dine filer over på den nye c-disk?
Avatar billede bothomsen Nybegynder
16. november 2003 - 19:46 #33
der er ingen forskel...stadig det samme
har lige snakket med to kammerater og fortalt dem problemmet. De er begge datamatikkere og de har aldrig hørt om noget lign. det er vildt skummelt
Avatar billede anoukim Nybegynder
16. november 2003 - 20:00 #34
Er der på de 2 datadiske benyttet nogen form for diskkomprimering/indekseringstjeneste?
Avatar billede anoukim Nybegynder
16. november 2003 - 20:08 #35
Eller er de lavet om til dynamiske diske?
Avatar billede nmh Nybegynder
16. november 2003 - 20:11 #36
Hvad sker, hvis du forsøger at kopiere en fil fra gammel disk til den nye?
Avatar billede bothomsen Nybegynder
16. november 2003 - 20:19 #37
nmh : stadig det samme resultat, er så smut begyndt at indse at alle mine pics er færdige:(

anoukim : der er ikke benyttet nogen form for komprimering. hvad er dynamiske diske??
Avatar billede nmh Nybegynder
16. november 2003 - 20:22 #38
Du svarer ikke på hvad jeg spørger om.
Du kan se filerne.
Hvad sker, hvis du højreklikker på en fil og vælger kopier. Derefter går du over på f.eks. dit skrivebord, højreklikker og vælger sæt ind
Avatar billede nmh Nybegynder
16. november 2003 - 20:23 #39
Du har stadig muligheden at lave et ghot-billede af det gamle drev på det nye.
Avatar billede bothomsen Nybegynder
16. november 2003 - 20:32 #40
ja, det må jeg lige prøve... skriver igen senere:)
Avatar billede anoukim Nybegynder
16. november 2003 - 20:43 #41
Hehe, måske et dumt spørgsmål, men bestemt ikke irelevant. Du kan vel åbne billeder magen til på din nye XP installation? Det er vel ikke sådant at den slet ikke vil åbne jpg-billeder taget med dit kamera?
Avatar billede bothomsen Nybegynder
17. november 2003 - 11:24 #42
:) jeg kan godt åben billeder jeg lige har taget og lagt ned på min HD, min det er alle mine lidt ældre fotos... det skal lige nævned at aældre er kun max 2 måneder gammelt.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
17. november 2003 - 11:52 #43
Det er efterhånden ikke til at overskue alle indlæg her mere, så hvis jeg overser et eller andet må I bære over med mig ;o)

Jeg formoder dine billeder ligger i mapper.
Prøv at vælge egenskaber for en af disse mapper og fjern en evt. skrivebeskyttelse under "Attributter", under fanebladet generelt.
Prøv endvidere at vælge fanebladet "Sikkerhed" og se om du overhovedet har lov til at se de billeder.

Bare et forslag ;o)
Avatar billede bothomsen Nybegynder
17. november 2003 - 11:59 #44
forslag var helt fint, men jeg har FULD adgang til mine filer og mapper.....
DEr er heller ikke skrivebeskyttelse på dem...

SUK!! STØN OG SNØFT......
Avatar billede victor-1 Nybegynder
17. november 2003 - 12:29 #45
Rolig ;o)

Har lige fundet ud af, at det sikkert gælder billeder af YCC-farvetypen.
Har faktisk selv nogle billeder af den type, som OGSÅ kommer fra en anden HDD (kopieret via LAN) som jeg ikke kan se.

Men billeder kopieret ved samme lejlighed, men af RGB-farvetypen har jeg ingen problem med at se ?????????

Mon ikke det er et sprgsm. om, at finde det rigtige program som kan håndtere dette farveformat ?

Jeg ved at dette lille (gratis) program kan håndtere et utal af forskellige formater, men om det lige kan klare vores lille probl. ved jeg ikke. Det kan vel komme an på en prøve ;o)
http://www.xnview.com/
Avatar billede bothomsen Nybegynder
17. november 2003 - 13:06 #46
ok, det lyder sgu godt, men jeg kan ikke helt forstå at je godt kan tage et foto med mit digicam nu, og lægger det ind på mit xp og se det... Det burde da være af samme type farve code som de andre jeg har taget med mit cam, som jeg ikke kan se??? henter programmet nu og prøver det
Avatar billede bothomsen Nybegynder
17. november 2003 - 13:22 #47
hmmmm. det har ikke løst mit prob. Programmet kommer bare op og siger det ikke kan læse filen???
Avatar billede victor-1 Nybegynder
17. november 2003 - 14:04 #48
Så er jeg desværre ligeså blank som du selv :o(

Prøv evt. at oprette sprgsm. i en anden kategori. Det giver ofte et andet resultat fordi, der kommer nye mennesker til.

Held og lykke !

PS. husk at lukke dette sprgsm. inden du åbner et nyt ;o)
Avatar billede victor-1 Nybegynder
17. november 2003 - 14:05 #49
Hører da gerne fra dig i denne tråd, hvis du får probl. løst !
Avatar billede bothomsen Nybegynder
17. november 2003 - 14:29 #50
hvordan lukker jeg dette??
Avatar billede victor-1 Nybegynder
18. november 2003 - 01:46 #51
Hvis du synes nogen har fortjent point, da de trods alt har FORSØGT at hjælpe, kan du be' dem lægge et svar og derefter gi' dem det antal point DU måtte ønske.

Føler du derimod, at samtlige kommentarer har været "tom snak" og du selv vil ha' pointene, lægge du selv et svar og accepterer det.

Du kan også vælge en kombination af disse to muligheder.

Eks.

Du får et svar fra alle som har deltaget og lægger selv et!
Det giver i dette tilfælde i alt 6 svar.

Du har udlovet 200 point.

Svar 1  =  10 point
Svar 2  =  15 point
Svar 3  =  xxxxxx
Osv, osv -

Dit eget svar  =  100 point

Dette er KUN et eksempel - du bestemmer ;o)

Tjek dette -

Bliv en GOD bruger - læs dette: Vejledning til nye brugere af Eksperten -
http://expfaq.1go.dk/

og evt. dette: Generelle regler for brugen af Eksperten -
http://www.eksperten.dk/regler.phtml
Avatar billede bothomsen Nybegynder
18. november 2003 - 16:01 #52
oki, så vil jeg gerne bede følgende om at lægge et svar:)

anoukim
victor-1
nmh
Avatar billede victor-1 Nybegynder
18. november 2003 - 16:07 #53
Bare i orden - håber virkelig du får problemet løst ;o)
På forhånd TAK !
Avatar billede anoukim Nybegynder
18. november 2003 - 17:16 #54
Post lige et link til det nye spørgsmål. Vil gerne følge udviklingen, og forhåbentligt opleve løsningen på problemet!
Avatar billede nmh Nybegynder
18. november 2003 - 17:24 #55
svar.
jeg håber på det bedste for dig.
:o)
Avatar billede bothomsen Nybegynder
19. november 2003 - 00:28 #56
jeg syntes i tre kom med nogle gode forslag til hvordan mit problem kunne løses. Derfor deler i alle tre pointne:)

Tak for hjælpen...

Hygge Thomsen
Avatar billede nmh Nybegynder
19. november 2003 - 00:40 #57
Selv tak, takker for point.