Avatar billede wumpus Nybegynder
13. november 2003 - 15:29 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

"System idle process" tager alle ressourcer

Hej,

Selv med frisk reboot dukker en "System idle process" op så snart jeg prøver at benytte min harddisk. Den ligger så og tager mellem 0 og 99% af CPU'ens ressourcer (det skifter selvom jeg ikke rører maskinen).
Nogen idé om hvordan jeg får ram på den? Jeg kan ikke lukke den ned i task manager ("The operation is not valid for this process").

Tak.

Mvh,
Jonas
Avatar billede snowball Novice
13. november 2003 - 15:30 #1
Øh. Idle = CPU'en laver ikke noget, så den skal gerne ligge så højt som muligt ;)

Snowball
Avatar billede wumpus Nybegynder
13. november 2003 - 15:33 #2
well, må være i betydningen "not turned to normal or appropriate use "
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. november 2003 - 15:51 #3
Du kan lukke den ned ved at lukke computeren...... ;-)

Som Snowball skriver, er det helt normalt. Det skyldes at systemet er nødt til at køre med 100% belastning, for overhovedet at kunne udregne, hvad de andre processer kan få af ressourcer.

Når andre processer ikke tilsammen kræver 100% cpuforbrug, har man derfor indføte en "system idle process", der spiser den sidste smule. Helt normalt...
Avatar billede wumpus Nybegynder
13. november 2003 - 16:17 #4
Øh, okay. Jeg takker for forklaringen. Troede ellers det var forklaringen på at mit system nærmest fryser hele tiden (vist især så snart jeg bruger harddisken). Det sker altså uden at jeg kan se noget fishy på listen over aktive processer.
Måske har I et bud på hvad det SÅ kan skyldes?

Tak
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. november 2003 - 16:30 #5
Tja - jeg har lige haft min PC nede med samme symptomer. Det to 2 måneder at konstatere, at det ene RAM modul var defekt.....

Defekt hardware, eller en dårlig driver der ikke passer til hardwaren, er den mest udbredte fejlkilde til at systemet fryser.
Avatar billede arlet Juniormester
13. november 2003 - 16:32 #6
Vi kan da kigge den efter for snavs..

For at løse problemet skal du hente 2 programmer.

Først spybot : http://www.spywarefri.dk/vaerktoj.htm#spybot
direkte link : http://download.com.com/3000-2144-10122137.html?part=104443&subj=dlpage&tag=button

Installer og kør Spybot, opdater online, scan, alle filer den har fundet, der er røde skal markeres, tryk så på afhjælp valgte problemer, derefter genstarter du

Derefter hijackthis : http://www.spywarefri.dk/vaerktoj.htm#hijackthis
direkte link :         http://www.webattack.com/get/hijackthis.html
den udpakker du og kører Hijackthis, scan, save log og kopier logfilen herind, så kigger vi på den.

DU MÅ IKKE FIXE NOGET SELV. NÅR VI HAR TJEKKET LOGGEN IGENNEM FORTÆLLER VI DIG HVAD DER SKAL SLETTES...

Manual for installering af hijackthis:
http://www.spywarefri.dk/hijackthis.man.htm
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
14. november 2003 - 08:58 #7
hvis System Idle Process tager 0%, så er der noget andet der tager kræfterne.
så prøv at holde øje med hvad der tager procenter, hvis System Idle ikke gør det...
Avatar billede wumpus Nybegynder
14. november 2003 - 11:14 #8
Okay! Her er Hijackthis-log. På forhånd tak.

Logfile of HijackThis v1.97.6
Scan saved at 11:11:36, on 14-11-2003
Platform: Windows XP SP1 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP1 (6.00.2800.1106)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\Program Files\Kaspersky Lab\Kaspersky Anti-Virus for Workstation\avpcc.exe
C:\WINDOWS\System32\DRIVERS\CDANTSRV.EXE
C:\Program Files\Kaspersky Lab\Kaspersky Anti-Virus for Workstation\avpm.exe
C:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\VS7Debug\mdm.exe
C:\WINDOWS\System32\nvsvc32.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\WINDOWS\System32\devldr32.exe
C:\Program Files\Kaspersky Lab\Kaspersky Anti-Virus for Workstation\avpcc.exe
C:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
C:\Program Files\Microsoft ActiveSync\WCESCOMM.EXE
C:\Program Files\Adobe\Acrobat 5.0\Distillr\AcroTray.exe
C:\Program Files\Internet Explorer\iexplore.exe
C:\PROGRA~1\WINZIP\winzip32.exe
C:\Documents and Settings\smith\Local Settings\Temp\HijackThis.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.it-c.dk/Internet/
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Local Page = C:\WINNT\System32\blank.htm
O2 - BHO: (no name) - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Program Files\Adobe\Acrobat 5.0\Acrobat\ActiveX\AcroIEHelper.ocx
O3 - Toolbar: &Radio - {8E718888-423F-11D2-876E-00A0C9082467} - C:\WINDOWS\System32\msdxm.ocx
O3 - Toolbar: &Google - {2318C2B1-4965-11d4-9B18-009027A5CD4F} - C:\WINDOWS\Downloaded Program Files\googlenav.dll
O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\System32\NvCpl.dll,NvStartup
O4 - HKLM\..\Run: [nwiz] nwiz.exe /install
O4 - HKLM\..\Run: [QuickTime Task] "C:\program files\adobe\quicktime\qttask.exe" -atboottime
O4 - HKLM\..\Run: [AVPCC] "C:\Program Files\Kaspersky Lab\Kaspersky Anti-Virus for Workstation\avpcc.exe" /wait
O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [H/PC Connection Agent] "C:\Program Files\Microsoft ActiveSync\WCESCOMM.EXE"
O4 - Global Startup: Acrobat Assistant.lnk = C:\Program Files\Adobe\Acrobat 5.0\Distillr\AcroTray.exe
O8 - Extra context menu item: &Google Search - res://C:\WINDOWS\Downloaded Program Files\googlenav.dll/cmsearch.html
O8 - Extra context menu item: Backward &Links - res://C:\WINDOWS\Downloaded Program Files\googlenav.dll/cmbacklinks.html
O8 - Extra context menu item: Cac&hed Snapshot of Page - res://C:\WINDOWS\Downloaded Program Files\googlenav.dll/cmcache.html
O8 - Extra context menu item: E&xport to Microsoft Excel - res://C:\PROGRA~1\MICROS~2\Office10\EXCEL.EXE/3000
O8 - Extra context menu item: Si&milar Pages - res://C:\WINDOWS\Downloaded Program Files\googlenav.dll/cmsimilar.html
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Sun Java Console (HKLM)
O9 - Extra button: Create Mobile Favorite (HKLM)
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Create Mobile Favorite... (HKLM)
O9 - Extra button: Related (HKLM)
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Show &Related Links (HKLM)
O9 - Extra button: Messenger (HKLM)
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger (HKLM)
O10 - Broken Internet access because of LSP provider 'c:\windows\system32\nutafun4.dll' missing
O12 - Plugin for .spop: C:\Program Files\Internet Explorer\Plugins\NPDocBox.dll
O16 - DPF: {597C45C2-2D39-11D5-8D53-0050048383FE} (OPUCatalog Class) - http://office.microsoft.com/productupdates/content/opuc.cab
O16 - DPF: {6CB5E471-C305-11D3-99A8-000086395495} (Google Activate) - http://toolbar.google.com/data/da/big/1.1.62-big/GoogleNav.cab
O16 - DPF: {88D8E8B7-A33B-4417-A385-8373484D43ED} (InstallHelper Class) - file://C:\DOCUME~1\smith\LOCALS~1\Temp\ThereInstallHelper.dll
O16 - DPF: {8B486EF6-6B2A-4A1E-BB0D-236CB2DBB8D2} (There Voice Trainer) - file://C:\Program Files\There\ThereClient\ThereVoiceTrainer.dll
O16 - DPF: {90C9629E-CD32-11D3-BBFB-00105A1F0D68} (InstallShield International Setup Player) - http://www.installengine.com/engine/isetup.cab
O16 - DPF: {9A9307A0-7DA4-4DAF-B042-5009F29E09E1} (ActiveScan Installer Class) - http://www.pandasoftware.com/activescan/as5/asinst.cab
O16 - DPF: {9F1C11AA-197B-4942-BA54-47A8489BB47F} (Update Class) - http://v4.windowsupdate.microsoft.com/CAB/x86/unicode/iuctl.CAB?37636.3298263889
O16 - DPF: {AAF421E6-7914-430A-9981-72B31AFF3BF4} (There Launcher) - file://C:\Program Files\There\ThereClient\ThereLauncher.dll
O16 - DPF: {D27CDB6E-AE6D-11CF-96B8-444553540000} (Shockwave Flash Object) - http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab
O17 - HKLM\System\CCS\Services\Tcpip\Parameters: Domain = vip.it-c.dk
O17 - HKLM\Software\..\Telephony: DomainName = vip.it-c.dk
O17 - HKLM\System\CS1\Services\Tcpip\Parameters: Domain = vip.it-c.dk
Avatar billede arlet Juniormester
14. november 2003 - 11:17 #9
Jeg tjekker den lige.

Kan se at der er snavs der ligger og bloker din netforbindelse, så derfor hent programmet nedeunder og følg vejledningen:

Du skal hente og køre Lspfix http://www.cexx.org/LSPFix.exe, starte det, klik til fuld skærm, markere I know what I am doing og klikke på finish, genstart og lav en ny logfil, som du smider herind.
Avatar billede wumpus Nybegynder
14. november 2003 - 11:21 #10
Dvs. nuta4fun.dll under "remove" og de andre filer lader jeg stå under "keep"?
Avatar billede arlet Juniormester
14. november 2003 - 11:23 #11
ja
Avatar billede arlet Juniormester
14. november 2003 - 11:41 #12
Der var kun lidt snavs:
Du skal nu til at i gang med at fixe. Men først skal du lige have noget instruktion. Allerførst skal du slå systemgendannelse fra. Hvis du ikke ved hvordan du gør det så kig her: http://www.spywarefri.dk/virus.htm#alle derefter skal du åbne hijackthis. Du får herunder nogle filer som du skal fixe, det du skal gøre er at sætte en vinge ud for alle disse filer. IKKE FIXE endnu. Når du har gjort det så lukker du alle andre vinduer ned, det er meget vigtigt at det eneste vindue som er åbent er HijackThis vinduet. Husk også at lukke dette vindue når du har markeret filerne. Nu må du fixe. Klik på Fix chekede. Efter fix skal du genstarte din computer.
Her er de filer, du skal fixe :

O4 - HKLM\..\Run: [QuickTime Task] "C:\program files\adobe\quicktime\qttask.exe" -atboottime
O10 - Broken Internet access because of LSP provider 'c:\windows\system32\nutafun4.dll' missing
O16 - DPF: {88D8E8B7-A33B-4417-A385-8373484D43ED} (InstallHelper Class) - file://C:\DOCUME~1\smith\LOCALS~1\Temp\ThereInstallHelper.dll
O16 - DPF: {8B486EF6-6B2A-4A1E-BB0D-236CB2DBB8D2} (There Voice Trainer) - file://C:\Program Files\There\ThereClient\ThereVoiceTrainer.dll
O16 - DPF: {AAF421E6-7914-430A-9981-72B31AFF3BF4} (There Launcher) - file://C:\Program Files\There\ThereClient\ThereLauncher.dll

Derefter genstarter du og sender en ny log herind, for at se om vi har fået den helt ren.
Først når din log er endelig godkendt, må de aktiver din systemgendannelse igen.
Avatar billede wumpus Nybegynder
14. november 2003 - 13:50 #13
OK - her er den nye log.

Logfile of HijackThis v1.97.6
Scan saved at 13:47:03, on 14-11-2003
Platform: Windows XP SP1 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP1 (6.00.2800.1106)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\Program Files\Kaspersky Lab\Kaspersky Anti-Virus for Workstation\avpcc.exe
C:\WINDOWS\System32\DRIVERS\CDANTSRV.EXE
C:\Program Files\Kaspersky Lab\Kaspersky Anti-Virus for Workstation\avpm.exe
C:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\VS7Debug\mdm.exe
C:\WINDOWS\System32\nvsvc32.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\WINDOWS\System32\devldr32.exe
C:\Program Files\Kaspersky Lab\Kaspersky Anti-Virus for Workstation\avpcc.exe
C:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
C:\Program Files\Microsoft ActiveSync\WCESCOMM.EXE
C:\Program Files\Adobe\Acrobat 5.0\Distillr\AcroTray.exe
C:\PROGRA~1\WINZIP\winzip32.exe
C:\Documents and Settings\smith\Local Settings\Temp\HijackThis.exe
C:\Program Files\Internet Explorer\iexplore.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.it-c.dk/Internet/
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Local Page = C:\WINNT\System32\blank.htm
O2 - BHO: (no name) - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Program Files\Adobe\Acrobat 5.0\Acrobat\ActiveX\AcroIEHelper.ocx
O3 - Toolbar: &Radio - {8E718888-423F-11D2-876E-00A0C9082467} - C:\WINDOWS\System32\msdxm.ocx
O3 - Toolbar: &Google - {2318C2B1-4965-11d4-9B18-009027A5CD4F} - C:\WINDOWS\Downloaded Program Files\googlenav.dll
O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\System32\NvCpl.dll,NvStartup
O4 - HKLM\..\Run: [nwiz] nwiz.exe /install
O4 - HKLM\..\Run: [AVPCC] "C:\Program Files\Kaspersky Lab\Kaspersky Anti-Virus for Workstation\avpcc.exe" /wait
O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [H/PC Connection Agent] "C:\Program Files\Microsoft ActiveSync\WCESCOMM.EXE"
O4 - Global Startup: Acrobat Assistant.lnk = C:\Program Files\Adobe\Acrobat 5.0\Distillr\AcroTray.exe
O8 - Extra context menu item: &Google Search - res://C:\WINDOWS\Downloaded Program Files\googlenav.dll/cmsearch.html
O8 - Extra context menu item: Backward &Links - res://C:\WINDOWS\Downloaded Program Files\googlenav.dll/cmbacklinks.html
O8 - Extra context menu item: Cac&hed Snapshot of Page - res://C:\WINDOWS\Downloaded Program Files\googlenav.dll/cmcache.html
O8 - Extra context menu item: E&xport to Microsoft Excel - res://C:\PROGRA~1\MICROS~2\Office10\EXCEL.EXE/3000
O8 - Extra context menu item: Si&milar Pages - res://C:\WINDOWS\Downloaded Program Files\googlenav.dll/cmsimilar.html
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Sun Java Console (HKLM)
O9 - Extra button: Create Mobile Favorite (HKLM)
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Create Mobile Favorite... (HKLM)
O9 - Extra button: Related (HKLM)
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Show &Related Links (HKLM)
O9 - Extra button: Messenger (HKLM)
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger (HKLM)
O12 - Plugin for .spop: C:\Program Files\Internet Explorer\Plugins\NPDocBox.dll
O16 - DPF: {597C45C2-2D39-11D5-8D53-0050048383FE} (OPUCatalog Class) - http://office.microsoft.com/productupdates/content/opuc.cab
O16 - DPF: {6CB5E471-C305-11D3-99A8-000086395495} (Google Activate) - http://toolbar.google.com/data/da/big/1.1.62-big/GoogleNav.cab
O16 - DPF: {90C9629E-CD32-11D3-BBFB-00105A1F0D68} (InstallShield International Setup Player) - http://www.installengine.com/engine/isetup.cab
O16 - DPF: {9A9307A0-7DA4-4DAF-B042-5009F29E09E1} (ActiveScan Installer Class) - http://www.pandasoftware.com/activescan/as5/asinst.cab
O16 - DPF: {9F1C11AA-197B-4942-BA54-47A8489BB47F} (Update Class) - http://v4.windowsupdate.microsoft.com/CAB/x86/unicode/iuctl.CAB?37636.3298263889
O16 - DPF: {D27CDB6E-AE6D-11CF-96B8-444553540000} (Shockwave Flash Object) - http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab
O17 - HKLM\System\CCS\Services\Tcpip\Parameters: Domain = vip.it-c.dk
O17 - HKLM\Software\..\Telephony: DomainName = vip.it-c.dk
O17 - HKLM\System\CS1\Services\Tcpip\Parameters: Domain = vip.it-c.dk
Avatar billede arlet Juniormester
14. november 2003 - 13:52 #14
Ja, så kom du af med det sidste snavs.

Du kan nu aktiver din systemgendannelse igen

For at sikre din fremtidige færden på nettet vil jeg foreslå at du henter følgende programmer :
Spywareblaster & Spywareguard & IE-SPYAD & Ad-aware

Alle programmerne finder du her http://www.spywarefri.dk/vaerktoj.htm

Hvor der også er en beskrivelse af programmerne, samt en installations vejledning..

Alt sammen skal løbende opdateres, ligesom dit windows og IE..

Derefter kan du trygt surfe på nettet, uden at få alt det snavs på computeren.
Avatar billede arlet Juniormester
17. november 2003 - 12:26 #15
Har du brug for mere hjælp, eller har du fået dit spørgsmål besvaret??, for så skal du huske at lukke dit spørgsmål ved at accepterer et svar..
Avatar billede wumpus Nybegynder
17. november 2003 - 13:01 #16
Jo, tak for svar. Det hjalp ikke (ret meget) på computerens problemer. Men var da rart at få ordnet.