Avatar billede kandar_live Nybegynder
10. januar 2001 - 09:39 Der er 8 kommentarer

Hvad laver en datalog helt præcis

Er der nogen der helt præcis ved hvad en datalog laver? Vi skal bruge det temlig snart
Avatar billede pstric Nybegynder
10. januar 2001 - 09:43 #1
Slå op i Politikens \'Hvad kan jeg blive?\'. Datalog er en uddannelse, ikke en jobbeskrivelse.
Avatar billede disky Nybegynder
10. januar 2001 - 09:45 #2
Så lidt som muligt, ligesom alle andre :)

(undskyld kunne ikke nære mig)
Avatar billede wisen Nybegynder
10. januar 2001 - 09:54 #3
En datalog kan bla. komme til at være projektleder, alm. systemudvikler eller lignende. Det er lidt af en all-round uddannelse som ikke sigter på én bestemt jobfunktion
Avatar billede disky Nybegynder
10. januar 2001 - 09:56 #4
En allround uddannelse kan man vist ikke kalde det.

De er uddannet til at kunne klare store analyse opgaver, f.eks. hvordan man skal søge/sortere i enorme mængder data.

Mange underviser også på universiteter og lign.
Avatar billede wisen Nybegynder
10. januar 2001 - 09:58 #5
Det er en meget teoribaseret uddannelse. Altså en generel indlæring i bla. systemudvikling...
Avatar billede htx98i17 Professor
10. januar 2001 - 10:04 #6
Med en uddannelse som datalog i bagagen er man godt rustet til at gå ud på arbejdsmarkedet. Datalogers muligheder er mange: systemudvikler, konsulent, projektleder, chef i en offentlig eller privat virksomhed, gymnasielærer eller forsker, lyder nogle af de mest almindelige stillingsbetegnelser.
På det private arbejdsmarked er mange dataloger ansat i større virksomheders edb-afdelinger som analytikere, systemprogrammører, projektledere og lignende. En del er også ansat i deciderede edb-virksomheder som konsulenter eller systemudviklere. I den offentlige sektor ansættes en del dataloger som undervisere på universiteterne og i administrationen.
Traditionelt har man som datalog haft gode muligheder for at få arbejde lige efter afsluttet uddannelse, og i dag får stort set alle job samtidig med, at de afslutter deres studium.
Den datalogiske uddannelse på Aarhus Universitet er internationalt anerkendt. Mange færdiguddannede dataloger vælger på et tidspunkt i karrieren at søge arbejde i udlandet.
Arbejdsløsheden for dataloger var i 1998 kun 1,3%. Så stort set alle, der ønsker et job, får det.
Hvad laver dataloger?
Karin Glindtvad, systemspecialist, Kommunedata:
\"Jeg er med i et EU-projekt, der skal forbedre behandlingsmulighederne for brystkræft.
De sidste par år har jeg været med i et team, der har opdyrket et samarbejde med kræftlæger rundt om i Europa.
Lægernes erfaringer med kræftbehandling har vi samlet i et stort system af EDB-programmer, der kan forbedre kvinders levevilkår.
Mit arbejde veksler meget mellem tæt kundekontakt og programmering. For at blive en dygtig datalog skal du kunne samarbejde og tale med folk med vidt forskellig uddannelse.\"

Gitte Møldrup, projektchef i udviklingsafdelingen i Danske Data.
\"I mit projektområde laver vi selvbetjeningssystemer til kunderne i Den Danske Bank - d.v.s. ebd-systemer, som giver kunderne mulighed for at kunne foretage banktransaktioner fra en PC i hjemmet eller på arbejdspladsen.
Som datalog kan du vælge en teknisk eller en ledelsesmæssig karriere. Vælger du den sidstnævnte skal du først og fremmest kunne kommunikere med de mennesker, der skal bruge systemerne. Du skal være kreativ og kunne se mulighederne i anvendelsen af edb - ikke som legetøj, men som arbejdsredskab.\"

Mads Nørby, systemudvikler hos CCI Europe
\"På CCI Europe laver vi produktions-systemer til aviser rundt om i verden: Politiken, Aftenposten i Norge, tyske Die Welt og Chicago Tribune i USA.
Aviserne bruger bl.a. vores programmer til at styre, hvor i avisen de forskellige sider skal være, og hvordan den enkelte avisside skal lay-outes med annoncer og artikler.
For at blive en dygtig datalog skal du kunne dit håndværk, så du kan vurdere tidsforbrug, omfang og indhold i forbindelse med udviklingen af nye systemer.\"

taget fra http://www.nat.au.dk/
Avatar billede wisen Nybegynder
10. januar 2001 - 10:06 #7
disky >> Vi har altså alle ret ;-)
Avatar billede disky Nybegynder
10. januar 2001 - 11:41 #8
wisen: yep

htx98i17: alle de ting du nævner, laver data ingeniører også.

Mange virksomheder er egentligt ligeglad, om der står data ingeniør eller datalog på dit diplom.
Men mere interesseret i din erfaring og lign.